مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,183
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,198
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مفهوم و ساختار مُدالِ مقام در موسیقی کردستان عراق (تجزیه وتحلیل دو مقام ا لله وَیسی و آی آی)

صفحات

 صفحه شروع 99 | صفحه پایان 123

چکیده

 موسیقی مقامی جدی ترین گونه ی موسیقی, و مقام, مهم ترین مفهومِ موسیقایی در میان کُردهای عراق است. این مفهوم در موسیقیِ بسیاری از کشورهای خاورمیانه با تعاریف و معانی مختلفی وجود دارد. پژوهشِ حاضر, تلاشی در جهت پی بردن به مفهوم و ساختارِ موسیقاییِ مقام در کردستان عراق است. مسئله ی اصلیِ تحقیق, پرسش از ساختار مُدال و بنیادهای تئوریک مقام های موسیقیِ کُردی است. هدف اصلی مقاله, تبیین مبانی نظری این موسیقی بوده و به همین جهت, ابتدا از طریق مطالعه ی پیشینه ی پژوهش و حضور در محل و انجام مصاحبه با موسیقی دانان منطقه و سپس با تجزیه و تحلیل مُدال و واسازی ساختاری مقام ها سعی شده تا مفهوم مقام و بنیان های نظری آن بررسی و تبیین شوند. نتایج حاصله نشان می دهند که مقام در کردستان عراق در دو مفهوم اساسی به کار می رود: اولین و عمومی ترین مفهوم آن, اجرای آوازی یا سازی, با وزن آزاد و دومین کاربرد آن به عنوان مُد است. سه عنصر اساسیِ اشل صوتی, نقش درجات و ملودی مُدل در هویت بخشیِ مقام ها نقش اساسی دارند. این در حالی است که مُد در میان موسیقی دانان کردستان, بیشتر به اشل صوتی اشاره دارد. درواقع, موسیقی دانانِ منطقه, تنها عنصرِ هویت بخشِ مُد یا مقام ها را اشل صوتی می دانند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نظری، محمداشکان. (1397). بررسی مفهوم و ساختار مُدالِ مقام در موسیقی کردستان عراق (تجزیه وتحلیل دو مقام ا لله وَیسی و آی آی). نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، 9(17 )، 99-123. SID. https://sid.ir/paper/261126/fa

    Vancouver: کپی

    نظری محمداشکان. بررسی مفهوم و ساختار مُدالِ مقام در موسیقی کردستان عراق (تجزیه وتحلیل دو مقام ا لله وَیسی و آی آی). نامه هنرهای نمایشی و موسیقی[Internet]. 1397؛9(17 ):99-123. Available from: https://sid.ir/paper/261126/fa

    IEEE: کپی

    محمداشکان نظری، “بررسی مفهوم و ساختار مُدالِ مقام در موسیقی کردستان عراق (تجزیه وتحلیل دو مقام ا لله وَیسی و آی آی)،” نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، vol. 9، no. 17 ، pp. 99–123، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/261126/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button