Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    5-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    596
  • دانلود: 

    561
چکیده: 

در نمایش رادیویی عناصر صوتی و زبان جایگاه با اهمیتی دارد. چنانچه ظاهراً آنچه برای شنونده، بازنمایی از «جنسیت » دارد، تنها صدای بازیگر است. این ظرفیت سبب می شود حتی بازیگر بتواند، با تغییر صدا، به جای شخصیت های مخالف با جنس خود بازی کند. اما با این حال در شناخت «جنسیت » تنها همه چیز به صدای بازیگر محدود نمی شود. کلام و احساس بازیگر هم می تواند جلوه ای از «جنسیت » او باشد. «زبان جنسیتی »، زبان زنان و مردان یک جامعه، تحت تأثیر فرهنگ و هنجارهای آن است. در این پژوهش تلاش شده تا بعد از بیان ویژگی های «زبان جنسیتی »، ابعاد استفاده از آن در درا م های رادیویی بررسی شود تا تأثیر این زبان در خلق «کنش » و «شخصیت پردازی » یک اثر دراماتیک مشخص شود. با توجه به مبانی نظری تحقیق (الگوی جنسیت) و بعد از تحلیل محتوای کیفی ده نمایش پخش شده از شبکه ی رادیویی جوان در دهه ی هشتاد، مشخص شد که استفاده از «زبان جنسیتی» به خلق «شخصیت » می انجامد. زبان جنسیتی دو نیروی برابر و متضاد کلامی خلق می کند که باعث پرورش شخصیت ها و بروز کنش در آ نها می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 596

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 561 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حبیب اله زرگر شهرام

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    17-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    813
  • دانلود: 

    1086
چکیده: 

اگرچه عمر نمایش های عروسکی در ایران به تصریح مدارک موجود عمر کوتاهی نیست، اما عدم ثبت و ضبط آن که محصول ذاتِ متن گریزِ آن است راه را بر پژوه ش های جدی تر می بندد. هرگونه اشاره و یادداشتی در تواریخ، سفرنامه ها، تذکره ها، حکایات و. . . که مُبَیّن اجرایی از یکی از همین نمایش ها باشد، می تواند فرصتی مغتنم برای هر پژوهشگری فراهم سازد. این مقاله سعی دارد با دستمایه قراردادن یکی از دو متن ثب تشده از دو اجرای نمایش عروسکی که حدود یک قرن پیش توسط ایرا نشناس روسی، «رومان آندریویچ گالونفُ» در تهران ثبت گردیده و تا امروز قدیمی ترین متون ثب تشده از این گونه ی نمایشی محسوب می گردد به تحلیل و واکاوی عناصر موجود در آن بپردازد و شناختی از بازتاب شرایط اجتماعی فرهنگی آن دوران در شکل دهی به اجزا و ترکیبات این گونه ی نمایشی ارائه دهد. به این منظور با تحلیل متن مکتوبِ گردآورده ی گالونفُ، عناصر موجود شامل طرح داستانی، تعداد شخصیت های عروسکی، روابط بین شخصیت ها، ویژگی های زبانی، موسیقی، تصنیف، آواز و رقص موجود در آن استخراج گردیده و با عناصر موجود یا شناخته شده ی نمایش های خیمه شب بازی متأخرتر مقایسه می شود تا چشم اندازی از تأثیرات اجتماعی فرهنگی آن دوره بر شکل اجرایی این گونه ی نمایشی ترسیم گردد. بازشناسی و تحلیل روند تحول این نمایش ها در یک قرن اخیر، و بررسی زمینه های تأثیرگذار اجتماعی بر آن می تواند زمینه سازِ پژوه ش هایی جدید در زمینه ی دیگر نمایش های در حال افول باهدف شناخت، بازیافت و احیای آن ها باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 813

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1086 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    35-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    658
  • دانلود: 

    733
چکیده: 

آیین شیر، آیینی عاشورایی است که در برخی نقاط ایران به ویژه ایران مرکزی مانند یزد، شاهرود به طور گسترده اجرا می شود. در آیین شیر که در ایام عزاداری امام حسین (ع) اجرا می شود، فردی با پوشیدن لباس و زدن ماسکی به صورت به شکل شیر درآمده، با انجام حرکات و آواهایی در میان عزاداران حسینی به طور نمادین به عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان می پردازد. این پژوهش به بررسی انسان شناختی این آیین در منطق هایی از جنوب سبزوار می پردازد. در این راستا روایت های مختلف شیر در نظام آیینی عاشورای ششتمد سبزوار مورد اشاره و بررسی قرار گرفته است. این بررسی با رویکردی هم زمان و ملهم از بحث نظری ویکتور ترنر در باب نمادهای آیینی به تجزیه و تحلیل آیین مورد نظر در ششتمد می پردازد. نتایج این مطالعه ی مردم نگارانه، نماد آیینی شیر را به مثابه نمادی دارای تراکم معنایی مطرح می سازد. این تراکم در یک تکثر معنایی در طیفی از مسائل عاطفی تا هنجاری در خدمت ارائه ی تصویر فرهنگی امام (ع) در جامعه ی مورد مطالعه است. این تصویر فرهنگی را می توان از خلال ترکیب عظیمِ مظلوم نشان داد. چنین تصویری از امام مبین نوعی جهان بینی و الهیات شیعی است که در آن امام در رأس هرم و در مرحله ی ماقبل خدا قرار می گیرد؛ درنتیجه همه ی اشکال هستی در ذیل آن تعریف شده و در خدمت آن و در کنترل او می باشند. چنین الهیاتی در سطوح خردتر خود را در برخی از ارز ش های فرهنگی جامعه مانند پیشواگرایی نشان می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 658

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 733 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    49-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    754
  • دانلود: 

    690
چکیده: 

رسانه از طریق ارائه ی رمزگان های مخصوص به خود نه تنها فرهنگ موجود را به مخاطبان عرضه می کند، بلکه خود نیز به صورت فعالانه دست به معناسازی و تولید فرهنگ می زند. محصولات فرهنگی به ویژه فیلم ها دارای ایدئولوژی هستند، و آنچه را که تاریخ مند و مخلوق فرهنگی خاص بوده، بی زمان و بی مکان و در واقع به صورت طبیعی جلوه می دهند. بازنمایی زنان و مردان در رسانه ها موضوعی با اهمیت است و همراه شدن این بازنمایی با کلیشه های جنسیتی اهمیت این موضوع را چند برابر می کند. در این مقاله به بررسی نحوه ی رمزگذاری رمزهای جنسیتی در فیلم های برف روی کاج ها و یه حبه قند پرداخته شده است. روش مورد استفاده نشانه شناسی با رویکرد جان فیسک است که سه سطح مجزا را مورد بررسی قرار می دهد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که برف روی کاج ها، متعلق به طبقه ی متوسطِ بالا، با عدم حضور کلیشه های جنسیتی به صورت آشکار و یه حبه قند، متعلق به طبقات متوسطِ پایین، با حضور آشکار کلیشه های جنسیتی نمایش داده شده است. رمزگشایی این هم نشینی نشان می دهد که فیلم های دارای رمزهای جنسیتی، خانواده هایی خوشبخت دارند و برعکس در فیلم هایی که دید مثبتی به زن وجود دارد، خانوا ه هایی ازهم پاشیده دیده می شود. بنابراین مخاطب اقناع می شود که برای داشتن خانواده ای خوشبخت وجود چنین کلیشه هایی ضروری و لازم است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 754

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 690 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    65-77
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1990
  • دانلود: 

    1032
چکیده: 

پدیدارشناسی با هدف اتحاد بین سوژه و ابُژه و بازتعریف جدیدی از پیوند بین انسان و محیط پیرامون به جای قرارگرفتن مقابل یکدیگر، در مکاتب فلسفی ظهور نمود. پدیدارشناسی سینما نیز با سودای ایجاد ارتباط و دیالوگ بین تماشاگر و فضای فیلم در دو رویکرد اصلی در مطالعات سینمایی در اواخر قرن بیست، پی گرفته شد. یکی از این رویکردها متکی بر ادراک تنانه ی مرلوپونتی بوده و توسط ویوین سوبچاک در تجربه ی فضای سینمایی، تجزیه و تحلیل گشته است. هدف ما در این پژوهش شناخت و تحلیل تن فیلم در سینمای کیارستمی با تکیه بر چارچوب فلسفی ذکر شده است، و الگوواره ی پژوهش جهت نیل به این هدف، پدیدارشناسی است که با روش تفسیری، حرکت به ماهیت پدیده ها شکل می گیرد، و همچنین تحلیل اطلاعات در این پژوهش به کمک مدل سازی تئوری های تن فیلم ویوین سوبچاک انجام شده است و در نهایت به این نتیجه می رسیم که تن فیلم در سینمای کیارستمی در یک نزدیکی و همذاتی مشخصی نسبت به تن انسان، در دریافت و بیان جهان اطراف که مؤلفه ی مشترک فهمی آن ها ست، می باشد و در این راه نیز سعی در حذف همه ی واسطه ها دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1990

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1032 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    79-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1568
  • دانلود: 

    1054
چکیده: 

سیاست های فرهنگی رسانه ای غالباً از سوی دولت ها به منظور کنترل و نیز حمایت از توسعه ی فرهنگ و هنرها اتخاذ می شوند. در طی این روند سیاست گذاران گاهی با دخالت مستقیم در روند تولید آثار هنری و گاهی با حمایت غیرمستقیم از هنرمندان، اهداف مورد نظر خود را دنبال می کنند. با توجه به قدرت منحصربه فرد رسانه ی انیمیشن در انتقال آراء ایدئولوژیکی خاص به نسل جوان، این مقاله بر آن است تا با مطالعه ی روند سیاست گذاری در حوزه ی انیمیشن، به بررسی ویژگی ها و ملزوماتی بپردازد که می تواند در تبدیل این صنعت فرهنگی خلاق به یک سرمایه ی ملی مؤثر در افزایش قدرت ملی، سهیم باشد. در این راستا، در بخش های اول تا سوم مقاله مطالعه ی نظری بر اصول بنیادین سیاست گذاری در انیمیشن و مفاهیم مرتبط با آن نظیر صنایع فرهنگی، ایدئولوژی، هویت و قدرت نرم صورت گرفته است. بخش چهارم مقاله به بررسی رویکرد کنونی ایران به انیمیشن به عنوان ابزار قدرت نرم و نیز عوامل سیاسی اجتماعی مؤثر در شکل گیری این رویکرد می پردازد. در پاسخ به چالش مطرح شده در این بخش در ارتباط با چگونگی گذر ایران از رویکرد تبلیغاتی سنتی خود در برنامه سازی و تولید انیمیشن، در بخش پایانی مقاله تلاش شده است تا راهکارهایی در این خصوص با تکیه بر نظرهای جوزف نای در ارتباط با قدرت نرم ارائه شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1568

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1054 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نظری محمداشکان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    99-123
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1183
  • دانلود: 

    1198
چکیده: 

موسیقی مقامی جدی ترین گونه ی موسیقی، و مقام، مهم ترین مفهومِ موسیقایی در میان کُردهای عراق است. این مفهوم در موسیقیِ بسیاری از کشورهای خاورمیانه با تعاریف و معانی مختلفی وجود دارد. پژوهشِ حاضر، تلاشی در جهت پی بردن به مفهوم و ساختارِ موسیقاییِ مقام در کردستان عراق است. مسئله ی اصلیِ تحقیق، پرسش از ساختار مُدال و بنیادهای تئوریک مقام های موسیقیِ کُردی است. هدف اصلی مقاله، تبیین مبانی نظری این موسیقی بوده و به همین جهت، ابتدا از طریق مطالعه ی پیشینه ی پژوهش و حضور در محل و انجام مصاحبه با موسیقی دانان منطقه و سپس با تجزیه و تحلیل مُدال و واسازی ساختاری مقام ها سعی شده تا مفهوم مقام و بنیان های نظری آن بررسی و تبیین شوند. نتایج حاصله نشان می دهند که مقام در کردستان عراق در دو مفهوم اساسی به کار می رود: اولین و عمومی ترین مفهوم آن، اجرای آوازی یا سازی، با وزن آزاد و دومین کاربرد آن به عنوان مُد است. سه عنصر اساسیِ اشل صوتی، نقش درجات و ملودی مُدل در هویت بخشیِ مقام ها نقش اساسی دارند. این در حالی است که مُد در میان موسیقی دانان کردستان، بیشتر به اشل صوتی اشاره دارد. درواقع، موسیقی دانانِ منطقه، تنها عنصرِ هویت بخشِ مُد یا مقام ها را اشل صوتی می دانند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1183

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1198 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    123-131
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    984
  • دانلود: 

    600
چکیده: 

اجرای صحیح و آگاهانه، آنگونه که از سوی جامعه ی موسیقی درخواست می شود، همواره یکی از دغدغه های نوازندگان در حال تحصیل علمی این رشته بوده است. در راستای تحقق این امر ارزیابی و ارزش گذاری اجراهای موسیقی توسط اساتید شاید یکی از مهم ترین ابزار آموزشیِ دانشگاهی برای تمیزدادن اجرای صحیح و ناصحیح در جهت الگوبرداری و آموزش نوازندگان است؛ اما آیا ارزیابی کمّی موسیقی و متعاقب آن نمره دهی به اجرای موسیقی ممکن است؟ اگر ممکن است بر اساس کدام معیار؟ نحوه ی ساخت موسیقی، تبدیل آن به متن، یا به طور عمومی همان نت نوشت و بازخوانی و اجرای آن، وابسته به عواملی است که با معیارهای سنجش دقیق با رویکرد علمی دانشگاهیِ حال حاضر کمتر مطابقت دارد. همچنین علاوه بر اثر موسیقی که همانند موجودی زنده دارای ثابت ها و متغیرهایی است، در سوی دیگر این مسئله نوازنده، آهنگساز و مخاطب قرار دارند که آ نها نیز دارای پیچیدگی هایی ذهنی و جسمی هستند که در افراد و در شرایط گوناگون به درجات متفاوت در ارزش گذاری اجرای موسیقی مؤثر هستند. پس از بررسی مسائلی پیرامون کرانه های اثر هنری، آگاهی و اختیارات مخاطب و اجر اکننده ی موسیقی در مورد اثر و استدلال در مورد امکان ارزیابی دقیق آثار و اجراهای موسیقی از روی نت نوشت، دیدگاهی متفاوت نمایان می شود که راه حل هایی جدید برای ارزیابی اجرای موسیقی می طلبد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 984

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 600 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button