مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,555
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,293
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کارکرد هنرهای آیینی ذن در فیلم بهار، تابستان، پاییز، زمستان و دوباره بهار

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 63

چکیده

 سینما گاه می تواند چونان هنرهای آیینی به سرچشمه ی ازلی و ساحت متعالی هنر تعلق داشته باشد. با این نگاه, فیلم بهار, تابستان, پاییز, زمستان و دوباره بهار, ساخته ی کارگردان کره ای, کیم کی دوک (2003), برای بیان پرسش های تامل برانگیز وجودشناسانه و تعالی بخشیدن به هستی, از هنرهای آیینی در قالب استعاره, نماد و تشبیهات تصویری بهره می گیرد. این پژوهش که به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده است, هنرهای آیینی را با توجه به فضای خاص فیلم و نگاه ویژه ی فیلمساز که در راستای مفاهیم استعلایی است, مورد تحلیل قرار داده است. برای انجام پژوهش ابتدا همه ی هنرهای سنتی از فیلم استخراج و سپس (از ابعاد استعلایی) مورد تحلیل و تاویل قرار گرفت. نتیجه آن که هنرهای آیینی در این فیلم گاه کارکردی دکوراتیو یافته اند, گاه برای باورپذیری فضای فیلم و گاه به منظور بزرگداشتی برای سنت و گذشته استفاده شده اند. اما با توجه به این که فیلم به گونه ی سینمای استعلایی تعلق دارد, کارکرد نمادین و آیینی (ذن) این دست آفریده ها در راستای هنر و اندیشه ی روح شرقی فیلمساز, نسبت به کارکردهای دیگر ارجحیت دارد. به عبارت دیگر در فیلم مذکور میان دست آفریده های سنتی که توسط انسان به وجود آمده اند و امر متعال رابطه ای درونی برقرار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ندایی، امیرحسن، الوندی، ناهید، و ایرانی، ستاره. (1394). بررسی کارکرد هنرهای آیینی ذن در فیلم بهار, تابستان, پاییز, زمستان و دوباره بهار. نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، 6(11)، 51-63. SID. https://sid.ir/paper/261135/fa

    Vancouver: کپی

    ندایی امیرحسن، الوندی ناهید، ایرانی ستاره. بررسی کارکرد هنرهای آیینی ذن در فیلم بهار, تابستان, پاییز, زمستان و دوباره بهار. نامه هنرهای نمایشی و موسیقی[Internet]. 1394؛6(11):51-63. Available from: https://sid.ir/paper/261135/fa

    IEEE: کپی

    امیرحسن ندایی، ناهید الوندی، و ستاره ایرانی، “بررسی کارکرد هنرهای آیینی ذن در فیلم بهار, تابستان, پاییز, زمستان و دوباره بهار،” نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، vol. 6، no. 11، pp. 51–63، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/261135/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button