مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

854
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

782
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

درهم تنیدگی فولدهای فضایی و جسمانی در سینمای باروک

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 85

چکیده

 از آنجا که در رویکردهای معاصر, جنبه های لامسه ای دریافت فیلم کانون توجه اند, نمی توان ظرفیت های هنر باروک در فضاسازی سینمایی را نادیده گرفت. سینمای مبتنی بر هنر باروک, به جای تضمین سلطه و برتری اپتیکی سوژه/ناظر بر تصاویر, قلمرویی را شکل می دهد و تماشاگر را به رها شدن در فضای فیلم و همزیستی با بدن های فیلمی دعوت می کند. این پژوهش نظری که با روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است, می کوشد با بهره گیری از آرای متفکرانی چون فریدریش نیچه, موریس مرلوپونتی و ژیل دلوز, این نکته را آشکار سازد که در تجربه ی سینمای باروکی, تماشاگر نمی تواند جدا و مستقل از شخصیت ها و فضاها به نظاره بنشیند, بلکه فولدهای فضایی تصاویر, مخاطب را به درون لابیرنت های جسمانی/حسی فیلم می کشانند. به واسطه ی فولد شدن فضای درونی تماشاگر با جهان فیلم, نوعی رابطه ی درهم تنیدگی شکل می گیرد که در آن هر کنش یک طرف, واکنش طرف مقابل را در پی خواهد داشت. در تعامل مخاطب و جهان فیلم, مخاطب احساساتش را به فضای فیلم و شخصیت ها می بخشد و فیلم نیز فضای حسانی خود را در کالبد تماشاگر منتشر می کند. از این رو تجربه ی تماشای فیلم را می توان فرایند تعامل پویای این «فولدهای درهم تافته» قلمداد کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قهرمانی، محمدباقر، پیراوی ونک، مرضیه، مظاهریان، حامد، و صیاد، علیرضا. (1396). درهم تنیدگی فولدهای فضایی و جسمانی در سینمای باروک. نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، 7(14 )، 71-85. SID. https://sid.ir/paper/261139/fa

    Vancouver: کپی

    قهرمانی محمدباقر، پیراوی ونک مرضیه، مظاهریان حامد، صیاد علیرضا. درهم تنیدگی فولدهای فضایی و جسمانی در سینمای باروک. نامه هنرهای نمایشی و موسیقی[Internet]. 1396؛7(14 ):71-85. Available from: https://sid.ir/paper/261139/fa

    IEEE: کپی

    محمدباقر قهرمانی، مرضیه پیراوی ونک، حامد مظاهریان، و علیرضا صیاد، “درهم تنیدگی فولدهای فضایی و جسمانی در سینمای باروک،” نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، vol. 7، no. 14 ، pp. 71–85، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/261139/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button