مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,906
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,335
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نظریه ی خاطره-زمان هانری برگسون و تأثیر آن بر روایت در سینمای معاصر ایران

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 72

چکیده

 مفهوم زمان و ماهیت آن, همواره چون معمایی تاریک و جذاب در برابر اندیشه ی آدمی رخ می نماید و سردرگمی و نیافتن پاسخی روشن برای این معما, دلیل جذابیت عامل زمان برای انسان ها بوده است. این مقاله قصد دارد تا علاوه بر تبیین و تحلیل مباحث معاصر در حوزه ی زمان و خاطره, به تأثیری که تأملات نظری جدید این حوزه بر روایت در سینمای مدرن ایران داشته, بپردازد. این پژوهش بر آن است که نشان دهد سینمای مبتنی بر خاطرات, از عنصر زمان به گونه ای بهره می برد که تنها توسط آرای فلسفی کسانی چون هانری برگسون و ژیل دلوز, توانایی تحلیل جامع آن را دارد. در روایت سینمای مبتنی بر خاطرات, عواملی چون مبدأ روایت, زمان, قاب بندی و شرایط ذهنیت, اهمیت بسیاری می یابند و در برخورد این نوع روایت ذهنی با حافظه و خاطره, عواملی چون زمان پریشی و انواع رجوع به گذشته های بیرونی, درونی و مرکب مطرح می شوند. در این پژوهش, پس از توضیح مفهوم خاطره و زمان نزد برگسون و دلوز, تاثیرات و تغییراتی که این نگاه بر سینما و عنصر روایت در آن گذارده است بررسی, و در ادامه برخی از آثار سینمای معاصر ایران که ساختار روایی مدرنی دارند, با نیت دستیابی به الگویی واحد برای خوانش این نوع سینما تحلیل می شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    روحانی، سیدعلی، و ابوعطااملشی، عماد. (1396). نظریه ی خاطره-زمان هانری برگسون و تأثیر آن بر روایت در سینمای معاصر ایران. نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، 8(15 )، 55-72. SID. https://sid.ir/paper/261144/fa

    Vancouver: کپی

    روحانی سیدعلی، ابوعطااملشی عماد. نظریه ی خاطره-زمان هانری برگسون و تأثیر آن بر روایت در سینمای معاصر ایران. نامه هنرهای نمایشی و موسیقی[Internet]. 1396؛8(15 ):55-72. Available from: https://sid.ir/paper/261144/fa

    IEEE: کپی

    سیدعلی روحانی، و عماد ابوعطااملشی، “نظریه ی خاطره-زمان هانری برگسون و تأثیر آن بر روایت در سینمای معاصر ایران،” نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، vol. 8، no. 15 ، pp. 55–72، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/261144/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button