مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

910
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

836
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل کارکرد اقتصادی سینما در عصر مشروطه ی ایران (1285-1305 ش/ 1906-1926 م)

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 96

چکیده

 در دورانی که از آن به عنوان عصر مشروطه یاد می کنیم, 1285 ش/ 1906 م تا 1305 ش/ 1926 م, شاهد تأسیس سینما و نمایش فیلم در تهران و برخی ایالات و ولایات ایران هستیم. در این عصر, هنر نوین سینما در زمینه های سیاسی, اجتماعی و اقتصادی وارد شد که کارکردهای متنوعی نیز داشتند. با توجه به اهمیت گفتمان هنرهای نوین در شناخت تغییر و تحولات دوره ی قاجار و تاریخ هنر ایران, واکاوی ابعاد مختلف کارکردی آن نیز مهم بوده و نگاه به تاریخ اقتصادی سینما در ایران از اهداف این پژوهش می باشد که داده های جمع آوری شده ی آن, با روشی توصیفی و تحلیلی به نگارش آمده است. اینکه سینما به چه میزان در عصر مشروطه بر پایه های اقتصادی بازار قرار گرفت؟ و به چه کارکرد اقتصادی رسید؟ ازجمله سؤالات مطرح در این مقاله است. یافته های این تحقیق نشان می دهد که انگیزه های اقتصادی در جهت درآمدزایی از سوی تجار و بازرگانان, سینماداران, دولت به جهت اخذ حق گمرکی و مالیات, جراید و چاپخانه ها برای اعلان های مداوم سینمایی و کمپانی و شرکت های تولید و توزیع کننده فیلم در جهت کسب سود, سبب پیوندی است که در آغاز تأسیس و اشاعه ی سینما به جامعه ی ایران, مؤثر بوده است. اما از ابتدا تا پایان این عصر که با تاج گذاری رضاخان و افول قدرت مجلس, 1305 ش/ 1926 م, در ایران روبه رو هستیم, ایران بازار مصرف فیلم دیگر کشور ها بود. آوردن فیلم های سریالی, نمایش فیلم برای امور خیریه و عام المنفعه, کرایه و خریدوفروش فیلم و دستگاه سینماتوگراف برای نمایش خانگی و تأسیس سینما در هتل و قهوه خانه ها از دیگر جنبه های اقتصادی سینمای این دوره محسوب می شود, که درمجموع به کارآفرینی سینما در جامعه منجر شد. قیمت بلیت صندلی های تک نفره ی این دوره ی بیست ساله از 1 تا 8 قِران و قیمت قسمت لژ, 4 تا 30 قِران در تصاعد بوده است. درمجموع کارکرد متنوع اقتصادی سینما و شکل گیری سریع چرخه ی مالی این هنر نوین در عصر مشروطه, توجه به وجوه اقتصادی این هنر را برای بررسی همه جانبه ی آن می طلبد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موکدی، سعید، و دهقان نژاد، مرتضی. (1397). تحلیل کارکرد اقتصادی سینما در عصر مشروطه ی ایران (1285-1305 ش/ 1906-1926 م). نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، 8(16 )، 71-96. SID. https://sid.ir/paper/261187/fa

    Vancouver: کپی

    موکدی سعید، دهقان نژاد مرتضی. تحلیل کارکرد اقتصادی سینما در عصر مشروطه ی ایران (1285-1305 ش/ 1906-1926 م). نامه هنرهای نمایشی و موسیقی[Internet]. 1397؛8(16 ):71-96. Available from: https://sid.ir/paper/261187/fa

    IEEE: کپی

    سعید موکدی، و مرتضی دهقان نژاد، “تحلیل کارکرد اقتصادی سینما در عصر مشروطه ی ایران (1285-1305 ش/ 1906-1926 م)،” نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، vol. 8، no. 16 ، pp. 71–96، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/261187/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button