مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,117
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

705
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازخوانی وحدت شخصیت در ساختار فیلم نامه های مبتنی بر شاه پیرنگ؛ مطالعه ی سازوکارهای تغییر و جایگزینی شخصیت اصلی

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 112

چکیده

 وحدت پیرنگ مهم ترین اصل درام کلاسیک است. ارسطو در بوطیقا, کنش را بر شخصیت ترجیح می دهد و وحدت پیرنگ را با وحدت کنش برابر می داند؛ اما نظریه های متأخر, این تفکیک قطعی بین شخصیت و کنش را از میان برداشته اند. تغییر شخصیت اصلی و جایگزین کردن آن با شخصیتی دیگر, یکی دیگر از اصول درام کلاسیک, یعنی وجود یک شخصیت اصلی را نادیده گرفته است. در پژوهش حاضر, با استفاده از آثار ارسطو و نظریه پردازان متأثر از او و با روش تحلیل داده ای مشاهده ای, به بررسی فیلم هایی پرداخته ایم که تغییر شخصیت اصلی در آن ها رخ داده است و به این نتیجه رسیدیم که این آثار, برای حفظ وحدت پیرنگ, از سازوکارهایی همچون حضور شخصیت اصلیِ جایگزین در زنجیره ی علت و معلولی رویدادها, حفظ وحدت کنش, تأکید بر مضمون واحد و ظرفیت های حماسه استفاده کرده اند. تأثیری که تغییر شخصیت اصلی بر وحدت پیرنگ می گذارد, در ارتباط با میزان استفاده از این سازوکارهاست؛ هرچه تعداد این سازوکارها بیشتر باشد, امکان حفظ وحدت پیرنگ نیز افزون تر خواهد بود؛ در غیر این صورت, نتیجه ی تغییر و جایگزینی شخصیت اصلی, شکل گیری پیرنگ دوگانه است که به معنای وجود دو پیرنگ مجزاست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نقاش زاده، مسعود، نظری، کاظم، و صادقی، شهریار. (1397). بازخوانی وحدت شخصیت در ساختار فیلم نامه های مبتنی بر شاه پیرنگ؛ مطالعه ی سازوکارهای تغییر و جایگزینی شخصیت اصلی. نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، 8(16 )، 97-112. SID. https://sid.ir/paper/261188/fa

    Vancouver: کپی

    نقاش زاده مسعود، نظری کاظم، صادقی شهریار. بازخوانی وحدت شخصیت در ساختار فیلم نامه های مبتنی بر شاه پیرنگ؛ مطالعه ی سازوکارهای تغییر و جایگزینی شخصیت اصلی. نامه هنرهای نمایشی و موسیقی[Internet]. 1397؛8(16 ):97-112. Available from: https://sid.ir/paper/261188/fa

    IEEE: کپی

    مسعود نقاش زاده، کاظم نظری، و شهریار صادقی، “بازخوانی وحدت شخصیت در ساختار فیلم نامه های مبتنی بر شاه پیرنگ؛ مطالعه ی سازوکارهای تغییر و جایگزینی شخصیت اصلی،” نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، vol. 8، no. 16 ، pp. 97–112، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/261188/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button