مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,280
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,237
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی سیر تحول طراحی حروف کتاب فارسی اول دبستان از سال 1300 تا 1395 در ایران

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 92

چکیده

 پس از ورود چاپ سربی و سنگی, وظیفه تولید کتاب از کاتبان به دستگاه های چاپ سپرده شد. به دلیل نزدیکی کتب سنگی به نسخ کاتبان, امکانات صفحه آرایی و امرارمعاش خوشنویسان, خط نستعلیق و چاپ سنگی رونق یافت؛ بنابراین اولین طراحان حروف خوشنویسان بوده اند. ازجمله اهداف این مقاله بررسی سیر تحول طراحی حروف موجود در کتاب فارسی اول دبستان از 1300 تا 1395 است لذا سؤالات اصلی این تحقیق عبارت اند از: چه تغییراتی در طراحی حروف کتاب فارسی اول دبستان از سال 1300 تا 1395 صورت گرفته است؟ علل پیدایش و اعمال و نتیجه این تغییرات چیست؟ روش تحقیق این مقاله توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای است. نتایج نشان می دهد از سال 1300 خط نستعلیق و نسخ در کتاب ها به کار می رفت. از سال 1337 تا 1342 نیاز به حروف چاپی موجب شکل گیری و طراحی حروف مناسب برای تولید کتاب شد و خط نسخ به دلیل قابلیت تبدیل به حروف چاپی در صنعت چاپ به کار گرفته شد و از سال 1341 کتاب ها از خط نستعلیق فاصله گرفت. برای نوشتن مطلوب, قبل از دهه ی 70 در لوحه های کتاب فارسی خطوطی در جهت افق, عمود, مورب و منحنی برای آغاز تمرین نوشتن اضافه شد ولی از سال 1380 سه نوع رسم الخط تحریری و نسخ و شبه نستعلیق به کار گرفته شد. با افزایش سه شیوه رسم الخط برای خواندن و نوشتن, مشکلاتی برای دانش آموزان به وجود آمده و هنوز فونت مناسب برای کتاب فارسی اول دبستان طراحی نشده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    لطفی آصف، زینت، و شیرازی، علی اصغر. (1396). بررسی سیر تحول طراحی حروف کتاب فارسی اول دبستان از سال 1300 تا 1395 در ایران. مبانی نظری هنرهای تجسمی، -(3 )، 77-92. SID. https://sid.ir/paper/267684/fa

    Vancouver: کپی

    لطفی آصف زینت، شیرازی علی اصغر. بررسی سیر تحول طراحی حروف کتاب فارسی اول دبستان از سال 1300 تا 1395 در ایران. مبانی نظری هنرهای تجسمی[Internet]. 1396؛-(3 ):77-92. Available from: https://sid.ir/paper/267684/fa

    IEEE: کپی

    زینت لطفی آصف، و علی اصغر شیرازی، “بررسی سیر تحول طراحی حروف کتاب فارسی اول دبستان از سال 1300 تا 1395 در ایران،” مبانی نظری هنرهای تجسمی، vol. -، no. 3 ، pp. 77–92، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/267684/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button