Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    5-12
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    966
  • دانلود: 

    724
چکیده: 

آثار نگارگری ایرانی-اسلامی ترجمان تصویری فرهنگ و اندیشه اعصار پرفرازونشیبی دانسته می شوند که از وقایع و جریانات گوناگون متأثر گشته و مضامین سیاسی، مذهبی، فرهنگی و ادبی متعددی را به نمایش گذاشته اند. یکی از این آثار، نگاره شهدای فاجعه منا است که توسط رضا بدرالسماء خلق شده است و هنرمند مرگبارترین رویداد تاریخی حج تمتع، کشته شدن حجاج هنگام اجرای مراسم رمی جمرات در سال 1394 را به تصویر کشیده است. نگاره ای که در پژوهش حاضر به شیوه توصیفی-تحلیلی و با استناد به منابع معتبر کتابخانه ای، تصویری و الکترونیکی و همچنین مطالعات میدانی موردبررسی قرار می گیرد تا مشخص شود هنرمند این اثر با بهره وری از کدام عناصر تجسمی پیامدهای این فاجعه عظیم را محقق ساخته است. بررسی ها نشان می دهد هرچند هنرمند می توانسته با تبعیت از عناصر تجسمی قراردادی و نمادین، موضوعیت نگاره را بازنمایاند؛ لیکن با کاربرد عناصری همچون نقطه، خط، سطح، حجم، رنگ، ریتم، مقیاس یکسان، بافت و ترکیب بندی سعی نموده تا ضمن آنکه مفاهیم طواف و شهادت، صبر و استقامت، روحانیت و لطافت عروج روح، سادگی، سلم و آرامش، معبد بودن، تجرد و کمال-گرایی را معنا می بخشد، در اثر خویش، عمق و سنگینی فاجعه منا، عروج پاک حجاج شهید و نیز توطئه حکام آل سعود و لایه های پنهانی دشمنی کفرآمیزشان با مسلمانان را بیان دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 966

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 724 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شادقزوینی پریسا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    13-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1444
  • دانلود: 

    1025
چکیده: 

در هنر ادوار مختلف، بیان و مفهوم جنگ و دفاع از سرزمین، هویت و باور دارای بازخوردهایی از ثبت واقعه تا نشان دادن درد آلام ناشی از آن بوده است. در این میان آثار نقاشی به جامانده از هشت سال جنگ ایران و عراق از ویژگی هایی برخوردار است که این مقاله در نظر دارد آن را با آثار جنگ جهانی اول مورد مقایسه قرار دهد. روش تحقیق این مقاله تحلیل تطبیقی است که بر اساس مستندات کتابخانه ای و تصویری از موزه های جنگ گردآوری گردیده است. مطالعه تطبیقی این متن مبتنی بر یافته های نظری آثاری است که ساختار اجرایی آن ها برآمده از دو اندیشه و باور در دو نحله زمانی از دو آبشخور فکری و اعتقادی از مزاحم تا دفاع است که منجر به ساختارهایی ناهمگون در محتوا و اجرا گردیده است. در طول جنگ جهانی اول، نقاشی اکسپرسیونیست شکل گرفت که بیان واقع گرائی مملو از درد و رنج را در خود نهفته داشت. درحالی که در نشانه های تصویری نقاشی دفاع مقدس ایران کمتر به وجه خشونت آمیز و بیان ستیزه جویانه پرداخته شده و بیشتر حالتی آرمانی و اسطوره پرور در آن موج می زند. در این راستا این پرسش های اساسی شکل گرفت که اشتراکات معنادار آثار هنری این دو نحله تاریخی بر چه مبنایی استوار بوده و آیا اصولاً قابل تطبیق است؟ تأثیرات وجوه افتراق ساختار فکری و باوری این دو دوره چگونه در آثار به ظهور نشسته است؟ با تحلیل داده ها و تطبیق آن ها این فرضیه به بار نشست که در مضامین مشترک آثار هنری این دو نحله، اختلاف ساختاری در محتوا و مفهوم برآمده از دو نگاه به مضمون جنگ و دفاع بوده و شیوه اجرای متفاوت موضوع جنگ در این دو دوره به جهت برخورد واقع گرا و آرمانی با مضمون است. یافته ها بیانگر این اند که هنرمندان جنگ جهانی اول راوی صحنه هایی بودند که با آن مواجه مستقیم داشتند ولی هنرمندان دفاع مقدس با نگاهی آرمانی، اسطوره پردازانه، ایدائالیستی و شعاری آثارشان را به تصویر کشیدند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1444

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1025 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    31-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1266
  • دانلود: 

    1069
چکیده: 

در دهه های اخیر، انتخاب محیط به عنوان بستر و زمینه کار هنری، نوعی بازگشت به روش انسان اولیه برای آفرینش اثر و ارتباط دیرین انسان با طبیعت بوده است و در کنار آن مفاهیم فلسفی و پس ازآن اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و رویکردهای زیست محیطی نیز در آثار هنر محیطی پدیدار شدند. هر یک از این رویکردها منظر و طبیعت را از دیدگاه های گوناگونی موردتوجه قرار داده و سعی در شکل دادن به اثر هنری در راستای نگرش خود داشته اند. پژوهش حاضر باهدف بررسی دیدگاه هنرمندان ایرانی فعال در حوزه هنر محیطی به منظر در خلق آثار هنری آنان و کشف رویکردهای بیانی آنان انجام گرفته است. روش تحقیق پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی است و از طریق مطالعه کتابخانه ای و میدانی به صورت مصاحبه با هنرمندان سعی شده تا نگرش های آن ها نسبت به هنر محیطی با اتکا به نظریه دونالد مینیگ در مورد منظر موردبررسی قرار گیرد. نتایج بررسی حاضر در مورد نه نفر از هنرمندان پیشگام هنر محیطی در ایران نشان می دهد که در دیدگاه آن ها نگرش به منظر به مثابه سیستم، مکان و تاریخ نسبت به دیگر دیدگاه ها حضور بیشتری دارد و آن ها از طریق نشان دادن رابطه انسان و محیط، تأثیر تاریخی انسان بر آن، قطع رابطه انسان با محیط و همچنین نشانه گذاری انسانی بر محیط، درصدد مکانیت بخشیدن و همچنین یافتن ارتباط میان محیط و انسان در بستر تاریخی بوده اند و ازنظر آن ها رویکردهای اجتماعی و اساطیری بیشتر از نگرش های زیست محیطی در ارتباط با محیط اهمیت یافته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1266

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1069 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

اعتمادی الهام

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    49-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1248
  • دانلود: 

    1159
چکیده: 

تمرکز غالب پژوهشگران داخلی و خارجی بر ظاهر بصری نقاشی ایرانی باعث حذف نسبی و گهگاه فراموشی کامل اهمیت محتوای این آثار تصویری شده است. اندک مقالات و پژوهش هایی که محتوای نقاشی های ایرانی در آن ها مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفته، بعضاً به تفاسیری شخصی و غیر سامانمند محدود و در خوش بینانه ترین حالت بر نظریه هایی استوارند که با ارجاع به هنر اروپایی شکل گرفته است. در این نوشتار از روش آیکونولوژی به عنوان یکی از رویکردهایی نام برده می شود که استفاده از آن توسط غالب پژوهشگران هنر ایرانی بدون هیچ پیش شرط و با وام گیری مطلق از روش اروپایی آن رو به افزایش است. آنچه در این مقاله موردتوجه قرار می گیرد برجسته کردن نقاط ضعف این روش در برخورد با هنر ایرانی، بخصوص نقاشی دوران پیشامدرن است. از کاستی های این رویکرد در مواجه با نقاشی پیشامدرن ایرانی می توان به نحوه تحول سنت های تصویری، غالب بودن فرهنگ شفاهی و همچنین نقش مخاطب معاصر در خوانش از نقاشی های این دوران یادکرد. هدف از این بررسی تأکید بر ضرورت ارائه روش هایی سامانمند در بررسی محتوای نقاشی ایرانی، با در نظر گرفتن فرهنگ و تاریخ هنر آن است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1248

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1159 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

پورمند فاطمه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    61-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3496
  • دانلود: 

    1587
چکیده: 

ارج نهادن به جایگاه و نقش مخاطب، از دستاورد های پراهمیت و ارزشمند هنر معاصر دانسته می شود. مؤثر بودن یا به عبارتی گویاتر تعیین کنندگی، به نحوی که شکل گیری و معنا یافتن اثر هنری درگرو مشارکت مخاطب باشد، در هنر تعاملی معاصر نمود عینی و حقیقی می یابد. قوت گرفتن چنین رویکردی، می تواند نشانی از اهمیت یافتن عرصه بیناذهنی در فرآیند تولید هنری و نقض محوریت مطلق هنرمند باشد. با در نظر داشتن مسئله مذکور، پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این پرسش برآمده است که در هنر تعاملی معاصر افق بینا ذهنی هنرمند و مخاطب چگونه شکل می گیرد؟ نمونه موردمطالعه، پروژه تعاملی «کتابخانه قلب» است که بر مبنای نظری «زیبایی شناسی صمیمیت» طراحی شده است. این اثر که «بدن» را ماده اصلی تجربه زیبایی شناختی قرار داده، بر نحوه رویارویی مخاطب با بدن و تعمق در آن به عنوان سوژه و ابژه «آگاهی» متمرکز است. با توجه به پرسش اصلی، فرض بر این است که افق بیناذهنی هنرمند و مخاطب، در تراز «آفرینشگری» و خلق اثر تحقق می یابد. به این معنا که در اثر تعاملی کتابخانه قلب، آفرینش و تجسم آگاهی بدنی، در افق بیناذهنی هنرمند و مخاطب شکل گرفته و تجربه حاصل شده، متعلق به هر دو آنان است. در این پژوهش، باهدف تبیین ابعاد گوناگون ارتباطات بیناذهنی هنرمند و مخاطب در هنر تعاملی معاصر، در نمونه خاص کتابخانه قلب، داده ها به صورت اسنادی جمع آوری شده و به شیوه توصیفی-تحلیلی موردبررسی قرارگرفته اند. نتیجه آنکه مخاطب تعامل گر در اثر مذکور، به واسطه تغییر آشکاری که می تواند آگاهانه در تجسم بدنش ایجاد کند و شکل نهایی اثر را رقم بزند، هم تراز با هنرمند در خلق اثر، تعیین کننده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3496

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1587 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    77-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1266
  • دانلود: 

    1604
چکیده: 

پس از ورود چاپ سربی و سنگی، وظیفه تولید کتاب از کاتبان به دستگاه های چاپ سپرده شد. به دلیل نزدیکی کتب سنگی به نسخ کاتبان، امکانات صفحه آرایی و امرارمعاش خوشنویسان، خط نستعلیق و چاپ سنگی رونق یافت؛ بنابراین اولین طراحان حروف خوشنویسان بوده اند. ازجمله اهداف این مقاله بررسی سیر تحول طراحی حروف موجود در کتاب فارسی اول دبستان از 1300 تا 1395 است لذا سؤالات اصلی این تحقیق عبارت اند از: چه تغییراتی در طراحی حروف کتاب فارسی اول دبستان از سال 1300 تا 1395 صورت گرفته است؟ علل پیدایش و اعمال و نتیجه این تغییرات چیست؟ روش تحقیق این مقاله توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای است. نتایج نشان می دهد از سال 1300 خط نستعلیق و نسخ در کتاب ها به کار می رفت. از سال 1337 تا 1342 نیاز به حروف چاپی موجب شکل گیری و طراحی حروف مناسب برای تولید کتاب شد و خط نسخ به دلیل قابلیت تبدیل به حروف چاپی در صنعت چاپ به کار گرفته شد و از سال 1341 کتاب ها از خط نستعلیق فاصله گرفت. برای نوشتن مطلوب، قبل از دهه ی 70 در لوحه های کتاب فارسی خطوطی در جهت افق، عمود، مورب و منحنی برای آغاز تمرین نوشتن اضافه شد ولی از سال 1380 سه نوع رسم الخط تحریری و نسخ و شبه نستعلیق به کار گرفته شد. با افزایش سه شیوه رسم الخط برای خواندن و نوشتن، مشکلاتی برای دانش آموزان به وجود آمده و هنوز فونت مناسب برای کتاب فارسی اول دبستان طراحی نشده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1266

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1604 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    93-106
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1161
  • دانلود: 

    1656
چکیده: 

هنر تعاملی، ژانری هنری است که سنت های زیباشناختی را وادار به تعریف پایگانی از ابژه های جدید می نماید. ازآنجاکه مخاطبان فرهنگ، به عنوان دریافت کنندگان و مصرف کنندگان آن، نقشی اساسی درروند شکل گیری و استقبال از آثار هنری دارند، لزوم شناخت کیفیت ذائقه مخاطبان، در فرآیند تولید ضروری می نماید. در این راستا، بررسی عمل عکاسی و معنای عکس فرصت ویژه ای است برای به کارگیری روشی نو جهت درک کامل قواعد رفتار و تجربه اشخاص از آن رفتار. این مقاله، تحلیلی از آثار عکاسی اجتماعی واقع گرا و تعامل گرا، باهدف بررسی تأثیر رسانه ها بر ادراک زیباشناسانه و نحوه ارائه هنر در دوران معاصر است که به بررسی رابطه سرمایه فرهنگی مخاطبان با ذائقه زیبایی شناختی آنان در حوزه عکاسی، اختصاص یافته است. ادبیات نظری تحقیق بر مبنای تعریف سرمایه فرهنگی نهادی پیربوردیو، چیده شده است. این پژوهش پیمایشی، با اتخاذ روش توصیفی-تحلیلی و با استناد به اطلاعات کتابخانه ای، رویکرد مخاطبان نسبت به رسانه هنری عکاسی را بررسی نموده و به تجزیه و تحلیل عوامل تأثیرگذار بر تفاوت ها در دریافت از هنر عکاسی می پردازد. یافته های پژوهش، حاکی از آن است که بیشتر مخاطبان، فارغ از سطوح متفاوت فرهنگی، عکس هایی متناسب با معیارهای زیبایی شناسی ناب را در اولویت انتخابی قرار می دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1161

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1656 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button