مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,393
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,285
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط واقع گرایی در هنر نگارگری مکتب دوم تبریز و عرفان اسلامی

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 67

چکیده

 پژوهش حاضر, به منظور بررسی میزان تأثیر عرفان اسلامی بر واقع گرایی در هنر نگارگری دوران صفوی, انجام شده است. عرفان بر تجربه و معرفت حاصل از آن, تأکید دارد. از دید متصوفه, تصاویر لایه های معنایی متعدد دارند و تمرکز بر یک امر, کم کم مخاطب را به شناخت نفس آن, نایل می کند. از سویی دیگر, واقع گرایی در نگارگری عصر صفوی, به شکلی دیگر بروز می یابد: تحسین عالم خاکی, جلوه ای از عالم الهی است. تلاش برای به تصویر کشیدن لحظه ای گذرا, به مدد کلام و تصویر و بازنمایی اشیا با جزییاتی کامل, چنان که, به نظر می رسد, زنده اند. بنابراین, پرسش پژوهش این گونه مطرح می شود که: چه میزان واقع گرایی نقاشی صفوی – مکتب دوم تبریز-تحت تأثیر مبانی عرفان و تصوف رایج در دوره صفوی است؟ نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که, هنر به عنوان یکی از جلوه های تمدن اسلامی, برگرفته از تفکر حاکم بر تمدن و برهه زمانی خاص است. نگارگر صفوی هم متأثر از تفکرات رایج زمان خود و حتی, با پیروی از آن ها, به خلق آثار می پردازد. می توان این گونه بیان کرد که, واقع گرایی رواج یافته در نقاشی این دوره, برگرفته از اصول تصوف, تجربه گرایی و تأکید بر شناخت ماسوی برای شناخت حقیقت است. نگارگر دوره صفوی با توسل به واقع گرایی, درصدد رسیدن به زیبایی است که خداوند با کمال صفات موجودات در آن ها, قرار داده است. از آنجایی که, موضوع مورد مطالعه, پیرامون تغییرات نگارگری در دوره ای تاریخی است, با استناد به روش تاریخی و کتابخانه ای, اطلاعات جمع آوری شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هوشمندمفرد، ندا. (1397). ارتباط واقع گرایی در هنر نگارگری مکتب دوم تبریز و عرفان اسلامی. مبانی نظری هنرهای تجسمی، -(6 )، 57-67. SID. https://sid.ir/paper/267700/fa

    Vancouver: کپی

    هوشمندمفرد ندا. ارتباط واقع گرایی در هنر نگارگری مکتب دوم تبریز و عرفان اسلامی. مبانی نظری هنرهای تجسمی[Internet]. 1397؛-(6 ):57-67. Available from: https://sid.ir/paper/267700/fa

    IEEE: کپی

    ندا هوشمندمفرد، “ارتباط واقع گرایی در هنر نگارگری مکتب دوم تبریز و عرفان اسلامی،” مبانی نظری هنرهای تجسمی، vol. -، no. 6 ، pp. 57–67، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/267700/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button