مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

914
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

618
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

«تصویرشناسی» میدان نقش جهان اصفهان از منظر سفرنامه های دوره صفوی

صفحات

 صفحه شروع 111 | صفحه پایان 121

چکیده

 «تصویرشناسی» از شاخه های هنر و ادبیات تطبیقی است و موضوع آن, بررسی فرهنگ خودی در ادبیات دیگری و فرهنگ دیگری در ادبیات خودی است. در مطالعات تصویرشناسانه, فرض بر این است که تصویرپردازی از دیگری, آمیخته با دیدگاه اگزوتیکی است که بر مبنای کلیشه ها و استروتایپ ها از جامعه دیگری, شکل گرفته است. دوره صفوی آغاز روابط جدید میان ایران و اروپا است. از این رو, سفرنامه های این دوره به عنوان متون ادبی, بیانگر بازنمایی تصاویر غربیان از زندگی, هنر و فرهنگ ایران و محل مناسبی برای نمایش دیدگاه قالبی و فرادستی نسبت به هنر و فرهنگ ایران است. از آن جا که نویسندگان موجوداتی منفرد و مستقل نیستند, و بیش از هر چیز, متعلق به تاریخ جامعه ای هستند که هویتشان را شکل داده است؛ بازخوانی تصویرپردازی سفرنامه نویسان غربی از جلوه های هنر اصفهان, می تواند به شناخت زمینه های استعماری و دیرینه شناسی تقابل فرهنگی شرق و غرب, یاری رساند. این پژوهش از نوع تاریخی-تحلیلی و نحوه گردآوری اطلاعات, اسنادی(کتابخانه ای) است. مقاله حاضر قصد دارد به مطالعه تصویرشناسانه هنر اصفهان از دیدگاه سفرنامه نویسانی نظیر شاردن, کمپفر, سانسون, تاورنیه و. . . بپردازد. نتیجه آن که, عموم غربیان در سفرنامه های خود, حتی در جایی که زبان به ستایش فرهنگ و هنر ایرانی می گشایند, آن را با نمونه های غربی مقایسه می کنند؛ گویی هنر و هنرمندان غرب را مبدأ خلاقیت و هنرپروری در نظر گرفته اند. از سوی دیگر, مبدأ شکل گیری هنر ایران را دیدگاه های کلیشه ای درباره شرقیان می دانند که شامل صفاتی نظیر حسادت, کینه توزی و. . . . است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کاتب، فاطمه. (1396). «تصویرشناسی» میدان نقش جهان اصفهان از منظر سفرنامه های دوره صفوی. مبانی نظری هنرهای تجسمی، -(4 )، 111-121. SID. https://sid.ir/paper/267711/fa

    Vancouver: کپی

    کاتب فاطمه. «تصویرشناسی» میدان نقش جهان اصفهان از منظر سفرنامه های دوره صفوی. مبانی نظری هنرهای تجسمی[Internet]. 1396؛-(4 ):111-121. Available from: https://sid.ir/paper/267711/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه کاتب، “«تصویرشناسی» میدان نقش جهان اصفهان از منظر سفرنامه های دوره صفوی،” مبانی نظری هنرهای تجسمی، vol. -، no. 4 ، pp. 111–121، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/267711/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button