مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,186
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

714
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

معماری، به مثابه ذهنِ بسیط

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 40

چکیده

 نسبت و رابطه انسان و معماری, معمولاً در قالبِ علوم رفتاری1 سنجیده شده است؛ اما این پژوهش, با بهره گیری از رویکرد شناختی ( 4E) قصد دارد, معماری را به عنوان یک مؤلفهِ شناختی, بررسی کند. این امر, متفاوت از تأثیرگذاری محیط در شناخت است که عمدتاً تحت عنوانِ رویکرد برون گرایی2 و در قالب هایی مثلِ روانشناسی محیطی, تئوریزه می شود. این رویکرد, معماری را به عنوان بخشِ ضروریِ ذهن و شناخت, معرفی می کند. پرسشِ اصلی این تحقیق, چگونه معماری به عنوان مؤلفهِ سببیِ شناخت, عمل می کند؟ مهم ترین هدف این پژوهش فهم جدیدی از چیستیِ معماری و به تبع آن, گفتمانِ جدیدی است که با معماری می توان برقرار کرد, علی الخصوص درزمینه معماری های تعاملی و انطباق پذیر که عملاً به عنوان افزونهِ بدن (پروتز) عمل می کنند. روش این تحقیق در سطحِ راهبرد, آرایه منطقی3 است که در سطحِ تدابیر, پدیدارشناسیِ تن یافتهِ مرلو-پونتی را به عنوان منطقِ بیرونی استدلال, مبنای تحلیلِ معماری, به عنوان ذهنِ بسیط, 4 قرارداده است. در این پژوهش, از طریق اثباتِ نقش الزامیِ استعاره, در شناختِ تن یافته و آگاهی و پس از آن, نقش معماری در تولیدِ استعاره های اولیه و مختلط, پرسشِ تحقیق, پاسخ می یابد. لذا در این جا استعاره, نه یک صناعت ادبی, بلکه به عنوان زیربنایِ مفاهیم انتزاعی و به شدت وابسته به خصوصیاتِ تنِ عامل (شناسنده) و عملکردِ تن, در محیط, فرض می شود. نتایج این تحقیق نشان می دهد که معماری به عنوان کالبد, به مثابهِ بخشی از ذهنِ بسط یافته, 5 یا به عنوان یک اگزوگرام6 عمل می کند و معماری به عنوان فضا, با واسطه رفتارهای حسی-حرکتیِ7 ما, پدیدآورنده, وزن دهنده و تغییردهندة استعاره های اولیه است و لذا به مثابه ذهن بسیط و ذهنِ چندبخشی, عمل می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مرجوعی، علی، شاهدی، بهرام، پیراوی ونک، مرضیه، و قاسمی سیچانی، مریم. (1397). معماری, به مثابه ذهنِ بسیط. باغ نظر، 15(64 )، 29-40. SID. https://sid.ir/paper/362960/fa

    Vancouver: کپی

    مرجوعی علی، شاهدی بهرام، پیراوی ونک مرضیه، قاسمی سیچانی مریم. معماری, به مثابه ذهنِ بسیط. باغ نظر[Internet]. 1397؛15(64 ):29-40. Available from: https://sid.ir/paper/362960/fa

    IEEE: کپی

    علی مرجوعی، بهرام شاهدی، مرضیه پیراوی ونک، و مریم قاسمی سیچانی، “معماری, به مثابه ذهنِ بسیط،” باغ نظر، vol. 15، no. 64 ، pp. 29–40، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/362960/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button