Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

967
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

992
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ریزمؤلفه های کیفیت عملکردی در فضاهای تجاری با هدف ارتقای تعاملات اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 78

چکیده

 معماری داخلی مراکز تجاری و ارتقای کیفیت محیطی آنها به عنوان عامل اثرگذار بر رفتار خرید مشتریان, سهم قابل توجهی بر هیجان بازار و همچنین تمایل افراد به ماندن در فضا دارد. در این پژوهش, با توجه به جامعیتی که نظریه مدل مکان پایدار در قالب معیارهای سه گانه کیفیات عملکردی, تجربی-زیبایی شناختی و زیست محیطی دارد و در نظر داشتن موضوع پژوهش, به بررسی کیفیت عملکردی در مراکز تجاری پرداخته می شود. با بررسی پیشینه فضاهای تجاری در ایران از جمله بازارهای سنتی از یک طرف و توجه به مراکز تجاری موفق در زمان حال در نقاط مختلف دنیا از طرف دیگر که علاوه بر دارا بودن نقش اقتصادی, محلی برای شکل گیری تعاملات اجتماعی نیز هستند, سؤال اصلی پژوهش این است که راهکارهای طراحی داخلی فضاهای تجاری با توجه به کیفیت عملکردی در بازارهای سنتی و مراکز تجاری موفق, جهت برقراری روابط اجتماعی سازنده, چه هستند؟ بنابراین هدف پژوهش, معرفی معیارها و ریزمؤلفه های کیفیت عملکردی (کاربری, کیفیت قرارگاه رفتاری, قلمرو و امنیت) در جهت افزایش تعاملات اجتماعی و نیز تبیین راهکارهای طراحی داخلی در مجتمع های تجاری است. روش تحقیق مورد استفاده, توصیفی-تحلیلی است که با تحلیل محتوایی و کدگذاری داده های گردآوری شده توسط نرم افزارMAXQDA12, مفاهیم استخراج شدند. سپس, از بین راهکارهای طراحی شده بر اساس ریزمؤلفه های کیفیت عملکردی, نظرسنجی از خبرگان طراحی در قالب پرسش نامه انجام شد و نتایج, با نرم افزار تحلیل آماری SPSS, مورد ارزیابی قرار گرفتند. در نهایت, از میان راهکارهای طراحی ارزیابی شده, پیش بینی کاربری در مرکز از ریزمؤلفه کاربری, وجود فضاهایی برای نشستن, مکث و تماشا مربوط به کیفیت قرارگاه رفتاری و همچنین از ریزمؤلفه برنامه ریزی طراحی فضا (قلمرو), تعیین قلمرو کاربری های ویژه توسط کف سازی و نیز تأمین امنیت که دارای بالاترین اولویت در این نظرسنجی بوده, استخراج شدند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضوی زاده، الهام السادات، و کیان ارثی، منصوره. (1398). ریزمؤلفه های کیفیت عملکردی در فضاهای تجاری با هدف ارتقای تعاملات اجتماعی. مرمت و معماری ایران (مرمت آثار و بافت های تاریخی فرهنگی)، 9(20 )، 59-78. SID. https://sid.ir/paper/367788/fa

    Vancouver: کپی

    رضوی زاده الهام السادات، کیان ارثی منصوره. ریزمؤلفه های کیفیت عملکردی در فضاهای تجاری با هدف ارتقای تعاملات اجتماعی. مرمت و معماری ایران (مرمت آثار و بافت های تاریخی فرهنگی)[Internet]. 1398؛9(20 ):59-78. Available from: https://sid.ir/paper/367788/fa

    IEEE: کپی

    الهام السادات رضوی زاده، و منصوره کیان ارثی، “ریزمؤلفه های کیفیت عملکردی در فضاهای تجاری با هدف ارتقای تعاملات اجتماعی،” مرمت و معماری ایران (مرمت آثار و بافت های تاریخی فرهنگی)، vol. 9، no. 20 ، pp. 59–78، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/367788/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا