مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

736
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

761
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر به کارگیری اندیشه پساساختارگرای ژیل دلوز در بهبود کیفی فضای آموزشی

صفحات

 صفحه شروع 141 | صفحه پایان 158

چکیده

 هدف اصلی این پژوهش, تاثیر اندیشه پساساختارگرای ژیل دلوز در بهبود کیفی فضای آموزشی است. از این رو این پژوهش, به دنبال پاسخگویی به دو پرسش اصلی است؛ نخست تفاوت تعلیم و تربیت ریزوماتیک با تعلیم و تربیت درخت گونه چیست؟ دوم, تفکر ریزوماتیک چگونه می تواند در بهبود کیفی فضای آموزشی و پرورش تفکر خلاق موثر واقع گردد؟ روش تحلیل مفهومی برای پاسخ به پرسش نخست و روش استنتاجی برای پاسخ به پرسش دوم بکار گرفته شده اند. یافته های پژوهش نشان داد فضای ریزوماتیک با خصایصی چون نقشه برداری, جهت گیری های نو, ورودی و خروجی های مکرر, سیالیت و انعطاف, بر تولید ایده ها و معانی نو تاکید دارد. تفکر خلاق نیز بر سیالیت, انعطاف پذیری, اصالت, ابداع و تفکر واگرا و. . . تاکید دارد. بنابراین نسبتهای مشترک میان اندیشه ریزوماتیک ژیل دلوز و مولفه های تفکر خلاق وجود دارد از جمله سیالیت و شکنندگی, انعطاف پذیری, صیرورت و شدن, بسط وکثرت گرایی, فولدینگ, تفکر واگرا و افقی و. . . را میتوان اشاره کرد. بر این اساس, اندیشه ریزوماتیک ژیل دلوز می تواند دلالتهای قابل ملاحظه ای در پرورش تفکر خلاق داشته باشد از جمله؛ سیالیت (عدم تاکید روی سوالاتی که یک پاسخ مشخص دارند و توانایی برقراری رابطه معنی دار بین فکر و اندیشه و بیان) انعطاف پذیری (تغییر مسیر فکر و چند بعدی بودن مسایل), تفکر واگرا (سیر تفکر در جهات مختلف), عدم تمرکز (عدم بسنده کردن به یک راه حل), غیر خطی (منع از تحمیل یک الگوی خاص) صیرورت و شدن (تغییر و حرکت مداوم در تفکر) بسط (توانایی توجه به جزییات در حین انجام فعالیت) و ابتکار (اختراع, نوآوری و ارایه جوابهای غیر معمول و زیرکانه به مسایل) اصالت (ارایه راه حل های منحصر بفرد) را اشاره نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شکوری منفرد، علی، و اردلانی، حسین. (1399). تاثیر به کارگیری اندیشه پساساختارگرای ژیل دلوز در بهبود کیفی فضای آموزشی. مطالعات محیطی هفت حصار (هفت حصار)، 9(33 )، 141-158. SID. https://sid.ir/paper/368820/fa

    Vancouver: کپی

    شکوری منفرد علی، اردلانی حسین. تاثیر به کارگیری اندیشه پساساختارگرای ژیل دلوز در بهبود کیفی فضای آموزشی. مطالعات محیطی هفت حصار (هفت حصار)[Internet]. 1399؛9(33 ):141-158. Available from: https://sid.ir/paper/368820/fa

    IEEE: کپی

    علی شکوری منفرد، و حسین اردلانی، “تاثیر به کارگیری اندیشه پساساختارگرای ژیل دلوز در بهبود کیفی فضای آموزشی،” مطالعات محیطی هفت حصار (هفت حصار)، vol. 9، no. 33 ، pp. 141–158، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/368820/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button