مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

623
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

687
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی پنج نگاره از شاهنامه ی ایلخانی بر اساس چهارچوب نظریه ی کهن الگویی کارل گوستاو یونگ

صفحات

 صفحه شروع 16 | صفحه پایان 29

چکیده

 با توجه به این که در آثار هنری و ادبی, گاه, برخی از نماد ها در قالب اسطوره متجلی می شوند, نقد اسطوره شناسی کمک شایانی به تحلیل نمادشناسانه چنین آثاری می کند. کارل گوستاو یونگ با مطرح کردن نظریه کهن الگوی خود به حوزه اسطوره شناسی وارد شده و نمادها را نوعی کهن الگو می خواند. با توجه به نگاره های شاهنامه ایلخانی, علاوه بر تصویر شخصیت های داستان های شاهنامه, نمادهایی-که برآمده از کهن الگوها هستند-نیز به تصویر درآمدند. لذا, با پی بردن به ویژگی های روانی شخصیت های شاهنامه بر اساس نظریه کهن الگویی یونگ می توان به تحلیل نمادشناسانه نگاره ها پی برد. پرسش مطرح شده این است: آیا نقاشان در شاهنامه ایلخانی مضامین اسطوره ای را با اندیشه ای مستقل از متن, در هنر خود به کار برده اند؟ جهت نیل به پاسخ این پرسش, در پژوهش پیش رو, روند تکامل فردیت در سه کهن الگوی «سایه», «آنیما» و «پیردانا» بر روی پنج نگاره از شاهنامه ایلخانی مورد بررسی قرار می گیرد؛ تا با کمک این سه کهن الگو بتوان «خویشتن» هر یک از اشخاص در نگاره ها را مورد بررسی قرار داد و نمودهای کهن الگویی را بر اساس شخصیت هر قهرمان در نگاره ها جست و جو نمود. بر اساس یافته های پژوهش به این نتیجه می رسیم که, نقاشان این دوره با توجه به تحلیلی که خود از شخصیت های داستان داشته اند, از این مضامین بهره گرفته اند؛ و با آگاهی از رمز کهن الگوها به تصویرسازی شاهنامه و انعکاس مضامین اسطوره ای پرداخته اند. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی بوده و گردآوری مطالب به صورت کتابخانه ای, پایان نامه ها و مقالات علمی می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوراللهی زرندی، مهسا، و حسین آبادی، زهرا. (1399). بررسی پنج نگاره از شاهنامه ی ایلخانی بر اساس چهارچوب نظریه ی کهن الگویی کارل گوستاو یونگ. مبانی نظری هنرهای تجسمی، -(10 )، 16-29. SID. https://sid.ir/paper/368915/fa

    Vancouver: کپی

    نوراللهی زرندی مهسا، حسین آبادی زهرا. بررسی پنج نگاره از شاهنامه ی ایلخانی بر اساس چهارچوب نظریه ی کهن الگویی کارل گوستاو یونگ. مبانی نظری هنرهای تجسمی[Internet]. 1399؛-(10 ):16-29. Available from: https://sid.ir/paper/368915/fa

    IEEE: کپی

    مهسا نوراللهی زرندی، و زهرا حسین آبادی، “بررسی پنج نگاره از شاهنامه ی ایلخانی بر اساس چهارچوب نظریه ی کهن الگویی کارل گوستاو یونگ،” مبانی نظری هنرهای تجسمی، vol. -، no. 10 ، pp. 16–29، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/368915/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button