Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    43-55
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    294
  • دانلود: 

    183
چکیده: 

مطالعه در طراحی پرندگان ترسیم شده و واکاوی در ترکیب بندی نقوش سفالینه های سه استان شمالی ایران و توجه به علایق و باورهای مشترک و هم جواری استان ها، سبب تنوع نگرش ها و وجوه اشتراک و افتراق همراه با بُعد زیبایی شناسی شده است؛ تا جنبه های پنهان عناصر دیداری را آشکار کند. از این رو، مطالعه 9 نمونه سفالینه با هدف تبیین و ارزیابی انواع شیوه های طراحی و واکاوی در تنوع ترکیب بندی نقوش پرندگان، این سوال را مطرح نموده که، نحوه نگرش در طراحی و ترکیب بندی نقوش پرندگان (قرن4 تا 7 ه. ق. )در سفالینه های تبرستان، جرجان و دیلمان چگونه است؟ روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی است و گردآوری اطلاعات، اسنادی و میدانی می باشد. روش تجزیه و تحلیل با دیدگاهی زیبایی شناختی در روش طراحی و تمرکز در عناصر بصری است. نتایج تحقیق نشان داده است که، نقوش پرندگان با سه نگرش واقع گرایانه، فراواقع گرایانه و انتزاع گرا طراحی شده اند. طراحی واقع گرایانه به دلیل اقتباس مستقیم از طبیعت، عاری از خلاقیت و ارزش بصری بوده و طراحی فراواقع گرایانه علاوه بر ایده خلاق، مبتنی بر اغراق در اجزا و تخیل است و در نگرش انتزاع گرا، توجه به شیوه بنیادی و مبتنی بر جوهره درونی می باشد. ترکیب بندی سفالینه های تبرستان همواره از نوع متقارن، نامتقارن، منتشر و دایره ای است؛ اما سفالینه های جرجان و دیلمان به ترتیب از نوع منتشر و متقارن می باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 294

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 183 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فرهنگ پور یاسمن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    4-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    420
  • دانلود: 

    552
چکیده: 

مرمت آثار هنری اقدامی مهم است که با هدف حفاظت از ارزش های مادی یک اثرِ به جای مانده از تاریخ در نظر گرفته می شود. این رشته با تکیه بر تئوری مطرح شده توسط چزاره برندی، نظریه پرداز ایتالیایی، جایگاه و تعریف نوینی پیدا کرده؛ امروزه، فرآیند انجام مرمت یک اثر هنری از ترمیم صرف آثار، به روش پیشرفته ای برای تحقیقات علمی و تاریخی پیرامون هر اثر هنری تبدیل شده است. پژوهش حاضر در پی پاسخ دادن به این پرسش که، ابعاد مختلف مطرح شده در نظریه این محقق چیست؟ و بازتاب آن بر فرآیند مرمت یک اثر هنری چگونه است؟ دیدگاه او را بررسی کرده و مطالعات مذکور را با مرمت نقاشی قدیس سباستیانو، اثر رافائلو، به عنوان یکی از موفق ترین مرمت های انجام شده در قرن حاضر، تطبیق داده است. این مقاله، علاوه بر بررسی ابعاد تاریخی این نقاشی، سعی در معرفی انواع مختلف ابزار مورد استفاده مرمت کاران دارد. نتایج به دست آمده گواه آن است که، فرآیند مرمت که طی آن آثار هنری با انواع مختلف میکروسکوپ ها و دوربین های خاص بررسی می شوند، به تنهایی یکی از بهترین و کامل ترین روش ها برای مطالعات تاریخی پیرامون هر اثر هنری است و جنبه هایی از آن را نمایان می کند که در حالت معمولی توجه به آن ها غیر ممکن است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و گردآوری منابع از طریق کتابخانه و سایت های معتبر اینترنتی به انجام رسیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 420

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 552 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    16-29
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    623
  • دانلود: 

    687
چکیده: 

با توجه به این که در آثار هنری و ادبی، گاه، برخی از نماد ها در قالب اسطوره متجلی می شوند، نقد اسطوره شناسی کمک شایانی به تحلیل نمادشناسانه چنین آثاری می کند. کارل گوستاو یونگ با مطرح کردن نظریه کهن الگوی خود به حوزه اسطوره شناسی وارد شده و نمادها را نوعی کهن الگو می خواند. با توجه به نگاره های شاهنامه ایلخانی، علاوه بر تصویر شخصیت های داستان های شاهنامه، نمادهایی-که برآمده از کهن الگوها هستند-نیز به تصویر درآمدند. لذا، با پی بردن به ویژگی های روانی شخصیت های شاهنامه بر اساس نظریه کهن الگویی یونگ می توان به تحلیل نمادشناسانه نگاره ها پی برد. پرسش مطرح شده این است: آیا نقاشان در شاهنامه ایلخانی مضامین اسطوره ای را با اندیشه ای مستقل از متن، در هنر خود به کار برده اند؟ جهت نیل به پاسخ این پرسش، در پژوهش پیش رو، روند تکامل فردیت در سه کهن الگوی «سایه»، «آنیما» و «پیردانا» بر روی پنج نگاره از شاهنامه ایلخانی مورد بررسی قرار می گیرد؛ تا با کمک این سه کهن الگو بتوان «خویشتن» هر یک از اشخاص در نگاره ها را مورد بررسی قرار داد و نمودهای کهن الگویی را بر اساس شخصیت هر قهرمان در نگاره ها جست و جو نمود. بر اساس یافته های پژوهش به این نتیجه می رسیم که، نقاشان این دوره با توجه به تحلیلی که خود از شخصیت های داستان داشته اند، از این مضامین بهره گرفته اند؛ و با آگاهی از رمز کهن الگوها به تصویرسازی شاهنامه و انعکاس مضامین اسطوره ای پرداخته اند. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی بوده و گردآوری مطالب به صورت کتابخانه ای، پایان نامه ها و مقالات علمی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 623

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 687 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    30-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    804
  • دانلود: 

    922
چکیده: 

بدن بدون اندام دلوز، در نتیجه کنار گذاشتن دیدگاه دوگانه انگاری و ایده بدن بدون فاعل شناسا(مرکزیت ثابت)، ارائه شده است. انسان حاصل از این نگرش، موجودی است که ورای مساله هویت، جنسیت یا هر ساختار از پیش موجود، در حال شکل گیری در لحظه است و این شدن های بی وقفه، هستی او را سبب می شود. به عبارتی دیگر، بدنی در حال صیرورت که تا لحظه مرگ از حرکت و تغییر باز نمی ایستد. در این میان، با بررسی آثار پیکاسو، به خصوص سلف پرتره های او با بدن هایی چندتکه و در عین حال یک پارچه ای مواجه می شویم که در زمان شکسته می شوند؛ از نو ساخته و در نهایت انسان جدیدی را علی رغم ثابت بودن سوژه به وجود می آورند. با این ادعا که شیوه پیکاسو در به تصویر کشیدن سوژه هایش فراتر از تبعیت صرف، از سبک هنری بوده و می توانسته نمایشی از ایدئولوژی هنرمند باشد، این پرسش را مطرح می کنیم که: ممکن است در برخی از آثار به خصوص آثار متاخر هنرمند، بدن ها قابلیت خوانش را با بدن بدون اندام دلوز، داشته باشند؟ برای پاسخ به پرسش، با استفاده از شیوه تحلیلی– توصیفی و به کارگیری منابع معتبر کتابخانه ای در به نتیجه رساندن پویش، این بحث مطرح شد که، بدن های پیکاسو بدن هایی در حال شدن و صیرورت بوده که در فضای نسبی و ریمانی طراحی شده اند و نمایشی از حضور در لحظه و فضای حاکم بر نقاشی هستند. از این رو، می توانند با بدن بدون اندام دلوز مقایسه شوند. در نهایت، هرچند این ادعا که پیکاسو با اشراف بر تفکر فلسفی مسلط بر سده بیستم دست به خلق آثار هنری خود زده، قابل اثبات نیست، اما ادعای مطابقت برخی پیکرها با بدن بدون اندام دلوز وارد بوده که طی جدولی در انتها خلاصه شده است. اهمیت این پویش، در یافتن ارتباط منطقی میان فلسفه پست مدرن و هنر سده بیستم است که می تواند روشی برای تطابق هایی از این دست میان هنرهای تجسمی و فلسفه باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 804

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 922 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

SHEIKHZADE MARYAM | AZAMZADEH MOHAMMAD

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2021
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    43-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    164
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The applied arts and decorative motifs painted on them have been the most important tools for transmitting culture as well as artistic and conceptual traditions among ancient nations, which in addition to messaging, have a variety of shapes and forms and a variety of combinations. In the meantime, one of the most important motifs that have always been considered and its usage has continued with the change of rituals and artistic developments, is the very important motif of birds in terms of design and content, used in various arts, especially pottery. This study aims to explain and evaluate the types of bird drawing and analysis methods in the composition of discovered potteries in three regions of Tabarestan, Deilaman, and Jorjan. The present study seeks an answer to the following question: What is the attitude in designing and combining bird motifs in Tabarestan, Jorjan, and Deilaman potteries? To study and survey nine samples of pottery (with the motif of birds), related to the 4th to 7th centuries A. H. (after Hijrat) have been selected. The motif of birds on the potteries of Jorjan and Tabarestan regions has more diversity compared to Deilaman potteries. Exaggeration in the appearance of birds, lack of proportion in design, simplification, and magnification in some parts of the body and more dynamism and movement of the bird form compared to the other two regions are the most important features of the motif of birds in Jorjan region. In the Tabarestan region, these motifs have been represented in various forms and special methods such as abstraction and simplification and sometimes being close to nature. It is noteworthy that these features distinguish it from the drawings of Jorjan and Deilaman regions. In the Deilaman region, all the studied figures have been designed and built in the form of realism and natural sizes. The proximity of the bodies to their true nature, disproportionate and unbalanced exaggerations in the head, neck, and body of the bodies of the figures are the characteristics of the motif of the bird in this region. At the same time, the artist's attention to the bird's appearance has sometimes prevented him from paying attention to the formal aesthetics and visual language content. However, this attitude is observed in the design, not in all figures, but most works. The research method in this study is descriptive and analytical and gathering the data and information has been accomplished through field and library study. The results show that in line with the images studied, three methods of realistic, meta-realistic, and abstract design have been revealed. Realistic motifs are devoid of any creativity and visual value due to their adaptation of nature, and the emphasis on more detail in the actual shape of the bird's body and its natural dimensions and size, as well as the artist's close connection with nature, is very evident. While in the unrealistic motifs, the artist's imagination is perceivable in depicting the motif of the bird and the exaggeration of its components, in which the inner sensitivity, emotions, and imagination are obvious. Also, in the abstract approach, the motifs are based on the basic essence of the forms and the visual value hidden in these works is based on a kind of aesthetics and is not easily understood. The motifs are inspired by nature and the environment around them, but the artist changes it with his imagination and taste so much that he creates an abstract role of nature. On the other hand, in this attitude, there is less of a sign of reality and visual aesthetics is gained instead. The concepts between lines and colors are the same; to understand it, every viewer must rely on their perceptions. In analyzing the types of composition in these pottery works, we are faced with various types of compositions such as symmetrical, asymmetrical, diffused, circular, and radial, the most common example of which is related to the Tabarestan region. In Jorjan province, the diffuse component is very obvious, and in the Deilaman region, all the studied samples have symmetrical composition.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 164

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    56-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    388
  • دانلود: 

    485
چکیده: 

نزدیک به یک قرن است که هنر خودآموختگان راه خود را به فضاهای هنری باز کرده است؛ اما هم چنان در مواجهه با آن چالش ها و مسایل بنیادینی وجود دارد. هدف اصلی از این پژوهش، بررسی و تحلیل زمینه های ورود هنر خودآموختگان و موقعیت آن در عالم هنر است. پرسش اصلی این است: بر اساس کدام تعاریف و معیارها می توان آثار خودآموختگان را به عنوان اثر هنری پذیرفت؟ برای رسیدن به پاسخ، نظریه های آرتور دانتو درباره هنر و ملاک هایی که وی برای اثر هنری عنوان کرده، مبنای تحلیل این آثار قرار گرفته و بر این اساس، نقشی را که دنیای هنر در پذیرش این آثار دارد، بررسی شده است. پس از توضیح این مباحث و پیوند دادن آن با هنر خودآموختگان، چنین نتیجه گرفته می شود که، این آثار به دلیل داشتن دو ویژگی، یعنی «معنای مجسم» و «رویا گونه» بودن، خصوصیات ذاتی یک اثر هنری را دارند؛ اما از آن جهت که هنرمند خودآموخته با ساز وکارها و گفتمان اصلی جهان هنر ناآشنا است، حضورش در آن وابسته به تصمیم گیری های دیگر اعضای تاثیرگذار دنیای هنر بوده و آن ها هستند که جایگاه هنر خودآموخته را تعیین کرده و آن را به عنوان شاخه ای از هنر معاصر راهی موزه ها و در نهایت، تاریخ هنر می کنند. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و جمع آوری مطالب آن به شیوه کتابخانه ای صورت گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 388

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 485 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    65-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    491
  • دانلود: 

    759
چکیده: 

یکی از مواردی که به زعم برخی مکاتب فلسفی به عنوان بازنمودِ آگاهی در مرحله ای از حیات انسان معرفی شده است، «اسطوره» می باشد؛ بنا به نظر ارنست کاسیرر، ادراکات و جهان شکل یافته در اساطیر، محتواها و ویژگی هایی دارد که فهم و پذیرش آنها با معیارهای دانشِ نظری و عقل محورِ امروز چندان آسان نیست؛ لذا، این اصول را می بایست در چارچوب دستگاه شناختی غیر عقلانی اسطوره ای مورد بررسی قرار داد. بر این اساس، پرسش اصلی این پژوهش، این گونه شکل می یابد: چه ارتباطی میان محتواها و ویژگی های اصلی آگاهی اسطوره ای از منظر کاسیرر، با نوع نمودِ تجسمیِ اسطوره نگاری های اقوام کهن و به طور خاص با یکی از این نمودها در تمدن میان رودان، وجود دارد؟ و هدف از آن، گام برداشتن در مسیر ارائه الگویی کارآمد به منظور خوانش، تحلیل و تبیین مضمونی و فرمی(تجسمی)، شکل های مختلف اسطوره نگاری در تمدن های کهن است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و اطلاعات مورد نیاز پژوهش به روش کتابخانه ای گردآوری شده است. روش تحلیل اطلاعات کیفی می باشد و نمونه مورد مطالعه لوحه ای با کارکرد تعویذ موسوم به «پزوزو» مربوط به دوره نو بابلی(از تمدن میان رودان) می باشد. بر مبنای نتایج این مقاله، مهم ترین تمایزات محتوا و ویژگی های آگاهی اسطوره ای در مقایسه با شناخت و آگاهی عقلانی، در قالب های تفکیک و وحدت پدیده ها و امور، کیفی گرایی پدیده ها، مفهوم علیّت، واسطه های ادراکی(فضا، زمان، عدد) و تجسم بخشی پدیده ها و امور، مورد شناسایی قرار گرفت. هم چنین، در مطالعه نمونه ای از آثار اسطوره نگاری مربوط به تمدن میان رودان، ویژگی هایی هم چون تفکیک فضایی در آگاهی اسطوره ای، ماهیت کیفی اعداد اسطوره ای، تجسم جوهری پدیده ها و امور ذهنی و انتزاعی و تجسم نمادپردازانه پدیده ها مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 491

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 759 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    81-97
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    840
  • دانلود: 

    748
چکیده: 

در دنیای معاصر، زندگی در شهرهای بزرگ، به خصوص کلان شهرها، به گونه ای است که بیش تر افراد اوقات خود را در محیط بیرون از خانه سپری می کنند. بنابراین، از محیط بیرون تاثیر بسیاری می پذیرند. از همین رو، چنین فضاهایی بهترین فرصت را در اختیار طراحان گرافیک قرار می دهد. این فرصت، گاهی، به اندازه مکثی کوتاه است؛ اما گاه، ممکن است بیننده را عمیقا متاثر سازد و یا منجر به تعامل مخاطب با اثر شود و ایجاد معنایی جدید کند. این پدیده را در کشورهای پیشرفته، به عنوان گرافیک یا تبلیغات محیطی تعاملی شاهد هستیم. جان فیسک، نظریه پرداز و منتقد رسانه ای بریتانیایی است و بررسی چگونگی ساخت معنای فرهنگی در جوامع دغدغه اصلی اوست. از نکات مهم و مورد بحث در این پژوهش، مخالفت فیسک با این نظریه است که، مخاطب وسایل ارتباط جمعی، بدون فکر، تولیدات رسانه ای را مصرف می کند. و بر این باور است که، مخاطبان با پیش زمینه های فرهنگی و هویت متفاوت، متون را به صورت متفاوتی دریافت می کنند. و هم چنین، در نظریاتش به نقش فوق العاده «خواننده» در فرآیند رمزگشایی متون رسانه ای تاکید می کند. به اعتقاد فیسک، ماهیت چندمعنایی متون به مخاطبان این امکان می دهد، تا سازنده طیف وسیع و متنوعی از رمزگشایی ها باشند و به همین دلیل، مانع از تسلط بی چون و چرای رسانه ها به آنان شوند. پژوهش پیشِ رو، می کوشد درپی پاسخ به این پرسش باشد که، انتقال پیام از راه گرافیک تعاملی با تکیه بر نظریه ها ی جان فیسک، در جهت فرهنگ سازی و تولید معنا از جانب مخاطب، چگونه است و این مهم در مسیر توسعه حفظ و نجات محیط زیست چگونه صورت می پذیرد؟ و بر این می کوشد، فرضیه ای را پیش ببرد که گرافیک تعاملی در تولید پیام های چند معنایی، کُدگذاری ها و رمزگشایی توسط مخاطب درگیر با این هنر قادرند حامل معناهای چندگانه باشند و در درگیر کردن مخاطب جهت آموزش هدفمند فرهنگی زیست محیطی، میسر به نظر می رسد. در این پژوهش، درقدم نخست، به شیوه توصیفی-تحلیلی، مفاهیم اساسی نظریه های جان فیسک و رویکرد انتقالی و آیینی در راهبرد چگونگی انتقال پیام مورد بررسی قرار می گیرد؛ و با تکیه بر نشانه شناسی او، به منظور توصیف رابطه مخاطب با پیام و انتقال مفاهیم پیام های فرهنگی با رویداد گرافیک تعاملی تحلیل صورت می گیرد. به نظر می رسد به واسطه گرافیک محیطی تعاملی و مجاورت پیام اثربخش و مخاطب فعال و درگیر می توان درآموزش های محیط زیستی اثر گذاشت و در این قالب، در رسیدن به هم دلی، برانگیختن حساسیت های زیست محیطی مخاطب، مثل بحران گرم شدن زمین و بالاآمدن سطح آب ها، خشک سالی و. . . موثر بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 840

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 748 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    98-111
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    550
  • دانلود: 

    705
چکیده: 

تحریرات رایانه ای، مجموعه نرم افزارها و قلم های خوش نویسی را در بر می گیرد؛ هر چند طراحی حروف نستعلیق در این تحریرات پیش تر انجام شده، اما بررسی کیفیت اجرای حروف در آن ها به جهت لزوم بازنگری و اصلاح حروف به منظور قرابت بیش تر با ظرافت های خطوط دست نویس ضروری است؛ تحقیق حاضر با هدف تحلیل و تبیین معیارهایی برای ارزیابی کیفی اجرای خط نستعلیق در رایانه بر اساس اصول و قواعد سنتی در پی پاسخ به این پرسش است: چگونه می توان بر اساس اصول و قواعد خوش نویسی سنتی به معیارهایی دست یافت که در بررسی کیفیت حروف رایانه ای موثر واقع شود؟ و شناخت شیوه خوش نویسان تا چه اندازه می تواند در تببین این معیارها تاثیرگذار باشد؟ پژوهش حاضر با گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و به روش توصیفی-تحلیلی، به بررسی کیفیت اجرای حروف در سه نمونه از تحریرات رایانه ای، شامل نرم افزار کلک، نرم افزار میرعماد و قلم میرزا پرداخته است و بر اساس قواعد و اصول ویژه خط نستعلیق، از جمله مرکز قلم و زوایای قلم در شیوه خوش نویس، کیفیت خطوط دورگیری در اجرای رایانه ای حروف، اتصالات حروف و نقاط عطف در بخش های صعود و نزول خط به نکاتی در خصوص دوری و نزدیکی شکل حروف رایانه ای نسبت به خوش نویسی سنتی اشاره دارد. بر این اساس مشخص شد که، چالش های طراحی، به خصوص، در اتصالات و نزول و صعود حروف حین اجرا قابل تامل بوده و کیفیت خط نستعلیق در رایانه آن گونه که لازم است، مورد توجه قرار نگرفته است؛ در نتیجه، انتقال قابلیت های بصری خطوط دست نویس با حروف رایانه ای، در صورت ارتقای قواعد در چهارچوب معیارهای کیفی نستعلیق، امکان پذیر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 550

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 705 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

روان جو احد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    112-123
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    698
  • دانلود: 

    694
چکیده: 

آئین جوانمردان را می توان از راه مطالعه در متون فتوت نامه ها پژوهش کرد و به فرهنگ عیاران و فتیان پی برد. به متون این چنینی متون «ادب» نام می نهند. آداب المشق مانند فتوت نامه ها آن چه را که باید در ارتباط با صنف در درون و با مشتریان در برون در راسته بازار و نیز رعایت آداب اخلاقی آن معین می کند. در این مقاله در پی آنیم تا آداب المشق ها را فتوت نامه خوشنویسان بدانیم که جایگاه خود برای مناسبات درون صنف، ارتباط استاد-شاگردی، جایگاه استاد، منزلت صنف، بیان اصول و حدود حرفه موضوعاتی را بیان می کنند همان کارویژه ای که فتوت نامه ها در باب آیین جوانمردی بیان می کنند. این مقاله به تطابق کامل آداب المشق با فتوت نامه می پردازد تا وجوه تقدس مآب آن را در قالب ویژگی بازاری آن بررسی کند. این پژوهش با روش کیفی و با شیوه مطالعه کتابخانه ای و بررسی متون انجام شده است. هدف آن شفاف سازی زوایای پنهان این صنف از حرفه های بازار است تا جایگاه اجتماعی آنان به عنوان صنفی از جوانمردان که به لحاظ فرهنگی از فرهیختگان حرفه های بازار محسوب می شود، روشن گردد. یافته های این پژوهش گواه آن است که اداب المشق خوشنویسان مانند متن فتوت نامه ها آنان را جوانمردانی معرفی می کند که به همه موازین و آداب آیین فتوت پایبند بوده افزون بر آن بهره ای از زیبایی شناسی و هنر سنتی را با خود داشتند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 698

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 694 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خانکه مهدی | شکری محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    124-139
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    621
  • دانلود: 

    798
چکیده: 

در سوبژکتیویته دکارتی، انسان محور اصلی حقیقت گردید و سوژه، اصالت یافت. اگرچه دکارت تحلیل خود را با من اندیشنده فردی آغاز می کند، اما در نهایت، به استنباطی کلی درباره انسان می رسد و فرد انسانی در محاق قرار می گیرد. این وضعیت در نظام های فکری پسادکارتی تداوم می یابد؛ تا در قرن نوزدهم با ظهور اندیشه های فردگرایانه اگزیستانسیالیست ها، تلقی نوع باورانه در باره انسان به چالش گرفته می شود و به فرد انسانی با تمامی ویژگی های فردی اش توجه می شود. در وادی هنر، ، هنرمندان اندکی پیش از شکل گیری جریان های فردگرایانه در عالم تفکر، با روش های گوناگون بازنمایی بر ویژگی های فردی مدل، تاکید نمودند. خودنگاره های هنرمندان پسارنسانسی یکی از مهم ترین تجلیات این رویکرد فردمحورانه است. از طرفی، با اختراع دوربین عکاسی، تحول در تعریف هنر و به رسمیت شناخته شدن عکاسی به عنوان رسانه هنری، اشتیاق سراسری به خلق تصاویر مبتنی بر ویژگی های فردی نیز گسترش می یابد. با رشد تکنولوژی و تولید تلفن همراه مجهز به دوربین های عکاسی، این هنر بیش از پیش فراگیر شده و پدیده ای بنام سلفی به عنوان یکی از تجلیات فردمحوری رایج، رونق بسیار می یابد. پرسش اصلی این مقاله، امکان بررسی فلسفی پدیده نوظهور سلفی از منظر فردگرایی جاری می باشد که طی مسیر پژوهش، به پرسش های فرعی چگونگی سیر سوبژکتیویته دکارتی به فرد گرایی، چرایی هنر نامیدن سلفی و چگونگی روند سیر آثار هنری انسان محور به فردمحور پاسخ داده می شود. رویکرد این مقاله، رواج فردگرایی در اندیشه معاصر است که بر بستر آن تلاش می شود، پدیده سلفی مورد بررسی قرار گیرد. در این مقاله با واکاوی ریشه های فلسفی پدیده نوظهور سلفی، این نتیجه حاصل می گردد که، یکی از علل اقبال عمومی به این رسانه نوظهور، فردگرایی جاری در دوران معاصر منتج از سوبژکتیویته دکارتی است. پژوهش حاضر، پژوهشی کیفی است که به روش مطالعه کتابخانه ای اطلاعات گردآوری شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 621

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 798 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    140-146
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    551
  • دانلود: 

    811
چکیده: 

امروزه جوامع بشری با پدیده های مختلفی روبه رو هستند، از جمله شیوع بیماری های ویروسی مانند کرونا، با گسترش این بیماری ها تعدادی بسیاری از افراد جامعه دچار استرس های رفتاری مانند شستن مکرر دست ها می گردند. طراحان می توانند به کمک طراحی محصول این رفتارهای وسواس گونه را کاهش دهند. روشناسی تحقیق در این مقاله از نوع توصیفی-مقطعی میباشد، که رابطه بین طراحی محصول با کاهش استرس های رفتاری مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا براساس مشاهدات، پیش فرض نیاز به وسیله ضدعفونی کنندهمطرح گردید، سپس با ارائه نمونه هایی از وسایل ضدعفونی کنده بازخوردهای کاربران مورد بررسی قرار گرفت. به دلیل شیوع بیماری کرونا و محدودیت حضور افراد در محیط های عمومی، همچنین هزینه بر بودن ساخت محصول طراحی شده امکان آزمودن محصول پیشنهادی در بستر واقعی مهیا نبود و تنها به طرح پرسشنامه از نوع لیکرت هفت مقایسه ای و نظرسنجی از طریق فضاهای مجازی بسنده گردید. نتیجه ی این مطالعه به طراحی محصولی برای ضدعفونی نمودن محیط انجامید، که این طرح در عرصه های بین المللی نیز موفق به کسب مدال گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 551

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 811 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    147-164
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    518
  • دانلود: 

    648
چکیده: 

روش فردی، شناسایی ویژگی های شاخص در آثار طراحی یک هنرمند است که آثار وی را از دیگران متمایز می سازد. این روش با تکیه بر تحلیل مراحل نه گانه طراحی فرش معرفی می شود که عبارتند از: انتخاب ایده و قالب؛ گزینش کادر و نحوه تکرار؛ حاشیه-سازی؛ تعیین عناصر غالب و نوع گردش ها؛ نقش مایه سازی و ساخت و ساز. این پژوهش با هدف مطالعه روش علی اکبر فدایی و با تکیه بر بررسی بیست و چهار نقشه افشان ترنج دار، محفوظ در مجموعه ای شخصی، تدوین شده است. از آن جا که، تاکنون پژوهش مستقلی درباره شناسایی و معرفی آثار این هنرمند انجام نپذیرفته است، این جستار بر آن است تا به شیوه ای تحلیلی و توصیفی، نگاهی منسجم به این موضوع بیاندازد. نگارندگان در این پژوهش بر آنند، تا به این پرسش پاسخ دهند که، چه ویژگی هایی با تکیه بر بررسی مراحل نه گانه طراحی فرش در نمونه های مورد مطالعه جهت تبیین روش فردی این طراح قابل شناسایی است. جستار حاضر از نظر هدف، توسعه ای بوده است و با استفاده از مطالعه های میدانی و کتابخانه ای تدوین شده است. یافته های پژوهش، حاکی از آن است که، نقش مایه سازی، برهم زدن عمدی تقارن، کاربرد فراوان گل فرنگ و استفاده از حاشیه های متداخل با زمینه، از جمله ویژگی هایی متمایزی است که در نمونه های مورد مطالعه، قابل شناسایی بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 518

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 648 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button