مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

566
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

593
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کنترل بهینه زاویه اوج هواپیما با استفاده از PID و کنترل مد لغزشی مبتنی بر الگوریتم PSO

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 66

چکیده

 مدل سازی و کنترل هواپیمای بدون سرنشین بی شک یکی از حوزه های فعال در مهندسی کنترل به شمار می آید. با توجه به دینامیک غیرخطی, متغیر با زمان و عدم قطعیت های ساختاری و پارامتری اجسام پرنده, مسئله کنترل پرواز در طراحی اجسام پرنده موضوعی نسبتا پیچیده و مهم محسوب می شود. یکی از پرکاربردترین روش های کنترلی مقاوم در این حوزه, روش کنترل مد لغزشی می باشد. از این رو در این مقاله, طراحی, شبیه سازی و تحلیل دو کنترل کننده, PID و مد لغزشی جهت کنترل بهینه زاویه اوج یک هواپیمای بدون سرنشین ارائه شده است. در ابتدا به منظور مدل سازی دینامیکی مدل ریاضی مناسبی جهت توصیف حرکت طولی هواپیما ارائه شده است, در ادامه, یک کنترل کننده مد لغزشی مقاوم بر مبنای الگوریتم بهینه سازی ازدحام ذرات به منظور کنترل زاویه اوج هواپیما در حضور نامعینی ها و اغتشاشات خارجی طراحی شده است, آن چنان که پارامترهای بهینه با هدف به حداقل رساندن سیگنال کنترلی و خطای ردیابی تعیین می شوند. سپس, کیفیت عملکرد روش پیشنهادی با نتایج حاصل از کنترل کننده بهینه PID از نظر مشخصات پاسخ گذرا مقایسه شده است در نهایت, نتایج شبیه سازی نشان دادند که کنترل کننده مدل لغزشی پیشنهادی ضمن کاهش میزان فراجهش پاسخ سامانه, رفتار مقاوم تری نسبت به کنترل کننده PID جهت کنترل زاویه اوج هواپیما دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بربستگان، میلاد، باقری، احمد، یزدانی، قزوین، و نظامیوندچگینی، سعید. (1398). کنترل بهینه زاویه اوج هواپیما با استفاده از PID و کنترل مد لغزشی مبتنی بر الگوریتم PSO. مکانیک هوا فضا، 15(4 (پیاپی 58) )، 49-66. SID. https://sid.ir/paper/370635/fa

    Vancouver: کپی

    بربستگان میلاد، باقری احمد، یزدانی قزوین، نظامیوندچگینی سعید. کنترل بهینه زاویه اوج هواپیما با استفاده از PID و کنترل مد لغزشی مبتنی بر الگوریتم PSO. مکانیک هوا فضا[Internet]. 1398؛15(4 (پیاپی 58) ):49-66. Available from: https://sid.ir/paper/370635/fa

    IEEE: کپی

    میلاد بربستگان، احمد باقری، قزوین یزدانی، و سعید نظامیوندچگینی، “کنترل بهینه زاویه اوج هواپیما با استفاده از PID و کنترل مد لغزشی مبتنی بر الگوریتم PSO،” مکانیک هوا فضا، vol. 15، no. 4 (پیاپی 58) ، pp. 49–66، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/370635/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button