Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

499
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

253
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ظرفیت های ادراکِ هاپتیکی در هنر ایرانی-اسلامی و کاربرد آن در بیان سینمایی؛ نمونه ی موردی: فیلمِ «آتش سبز»

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 26

چکیده

 بیان مسئله: در واکنش به سلطه ی نگره ی اُپتیکی بر سینما, در سال های اخیر گرایش عمده ای در حوزه ی مطالعات فیلم پدید آمده که ظرفیت های ادراک جسمانی-لامسه ای را در تجربه ی سینمایی مورد توجه قرار داده است. این رویکرد تأکید دارد که نگاه کردن هرگز صرفاً امری بصری نیست, بلکه می تواند هاپتیکی, حِسّانی و تن یافته باشد. هاپتیک حس قرابت و نزدیکی, تماس, مشارکت احساسی و ارتباط لامسه ای است. هاپتیک جهت گیری به سوی حسّانیت مندی است, به شکلی که تمام حواس را درگیر می کند, فاصله مندیِ نگاهِ خیره را از بین می برد و واکنش هایی عاطفی را برمی انگیزاند. در نتیجه, در تضاد با پارادایم های غالبِ نظریه ی فیلمِ مبتنی بر فاصله مندی پرسپکتیوی (بصریت اپتیکی), بصریت هاپتیکی فراهم کننده ی بستری نظری برای تحلیل پویاییِ جسمانیِ تجربه ی تماشای فیلم است. هدف پژوهش: به نظر می رسد پارادایم های ادراکِ هاپتیکی در ذاتِ هنرهای ایرانی-اسلامی وجود دارند, و این ویژگی می تواند پیشنهادهایی تازه در بیان سینمایی به فیلم های ایرانی ارائه دهد. هدفِ این مقاله توضیحِ چگونگی نمودِ بصریتِ هاپتیکی در هنرهای ایرانی-اسلامی و بروز آن در سینمای مبتنی بر این جنس از هنر است. روش پژوهش: مقاله ی حاضر می کوشد, با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و با اتخاذ روش توصیفی-تحلیلی, به تبیین مفهوم ادراکِ هاپتیکی بپردازد و در ادامه, با بررسی نمونه های مطالعاتی, ظرفیت های هاپتیکیِ هنر ایرانی-اسلامی را مورد توجه قرار دهد. نتیجه گیری: این پژوهش نشان می دهد که, با توجه به ویژگی های بصریتِ هاپتیکی در هنر ایرانی-اسلامی, فیلم سازها می توانند از این ویژگی ها به منظور پردازشِ اثر سینمایی خویش استفاده کنند. در اثبات این ادعا, فیلم «آتش سبز» ساخته ی محمدرضا اصلانی, به عنوان اثری از سینمای ایران که موفق شده است با تمهیدهای سینماییْ ادراک هاپتیکیِ مخاطب را تحریک کند, مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صیاد، علیرضا، ستوده، میلاد، و ستوده، سجاد. (1399). ظرفیت های ادراکِ هاپتیکی در هنر ایرانی-اسلامی و کاربرد آن در بیان سینمایی؛ نمونه ی موردی: فیلمِ «آتش سبز». باغ نظر، 17(88 )، 19-26. SID. https://sid.ir/paper/371480/fa

    Vancouver: کپی

    صیاد علیرضا، ستوده میلاد، ستوده سجاد. ظرفیت های ادراکِ هاپتیکی در هنر ایرانی-اسلامی و کاربرد آن در بیان سینمایی؛ نمونه ی موردی: فیلمِ «آتش سبز». باغ نظر[Internet]. 1399؛17(88 ):19-26. Available from: https://sid.ir/paper/371480/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا صیاد، میلاد ستوده، و سجاد ستوده، “ظرفیت های ادراکِ هاپتیکی در هنر ایرانی-اسلامی و کاربرد آن در بیان سینمایی؛ نمونه ی موردی: فیلمِ «آتش سبز»،” باغ نظر، vol. 17، no. 88 ، pp. 19–26، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/371480/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا