مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

888
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

768
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه یادگیری الکترونیکی در راهبرد مهارت های خودتنظیمی و انگیزش تحصیلی در مدارس عادی و الکترونیکی در رشته ی علوم تجربی

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 60

چکیده

 پیشینه و اهداف: فناوری اطلاعات و ارتباطات, تحولات شگرفی را در تمام زوایای زندگی فردی و جمعی ایجاد کرده است, به طوری که در تعلیم و تربیت باعث تولد ورشد یادگیری الکترونیکی, مدرسه مجازی و هوشمند شده است یکی از اصول فرایندهای یادگیری الکترونیکی, یادگیری مستقل است که لازمه ی آن تربیت یادگیرنده مستقل است. یعنی مدارس با فراهم کردن فرصت های لازم برای انجام تعاملات مفید و بیشتر و ایجاد مهارت های یادگیری خود تنظیمی در دانش آموزان, امکان یادگیری مستقل و اثر بخش را فراهم کنند. پژوهش حاضر به مقایسه مهارت خودتنظیمی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان در مدارس الکترونیکی و عادی در رشته ی علوم تجربی در سال تحصیلی 2018-2017 پرداخته است و از نظر هدف این تحقیق, کاربردی می باشد. روش ها: روش تحقیق پس رویدادی می باشد. پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه دوازدهم رشته ی علوم تجربی در ناحیه 4 شهرقم, تعداد1600 نفر می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. تعداد نمونه دانش آموزان براساس جدول مورگان307 نفر تعیین شد و 165 نفر در مدارس الکترونیک و142 نفر در مدارس عادی انتخاب گردیدند. ابزارهای این پژوهش از دو پرسشنامه مهارت های خودتنظیمی (پنتریچ و دی گروت) که در دو بخش باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی, تنظیم شده است. راهبردهای شناختی شامل تکرارومرور, راهبرد بسط و گسترش, راهبرد سازماندهی و درک مطلب است. راهبردهای فراشناختی شامل راهبردهای برنامه ریزی, کنترل, نظارت و نظم دهی می باشد و در بخش دیگر, باورهای انگیزشی شامل خودکارآمدی, جهت گیری هدف, ارزش گذاری درونی و اضطراب امتحان است. پرسشنامه انگیزش پیشرفت (هرمنس) که افراد دارای نیاز به پیشرفت بالا را از افراد با نیاز به پیشرفت پایین متمایز می کند, نیز استفاده شده است. داده های حاصل پژوهش, از روش واریانس عاملی و آزمون T مستقل تحلیل گردید. یافته ها: در فرضیه اول با توجه به اینکه مقدار t برابر 289/. و سطح معناداری حاصل 0/003 بود لذا نتیجه گرفته می شود که میانگین نمرات انگیزه پیشرفت تحصیلی در مدارس الکترونیک بیشتر از مدارس عادی می باشد. فرضیه دوم نیز با توجه اینکه مقدار t برابر 0/161 و سطح معناداری حاصل 0/002 بود میانگین نمرات استفاده از راهبردهای شناختی مدارس هوشمند بیشتر از مدارس عادی می باشد. فرضیه سوم نیز چون مقدار t برابر 1/247و سطح معناداری حاصل0/000گزارش گردید نشان می دهد که میانگین نمرات استفاده از راهبردهای فراشناختی مدارس الکترونیک بیشتر از مدارس عادی می باشد. نتیجه گیری: بهره گیری از ابزارهای آموزش الکترونیکی در مدارس منجر به ارتقا مهارت های خودتنظیمی و انگیزش در دانش آموزان می گردد. مدارس با رویکرد آموزش الکترونیکی موجبات درگیری فعال یادگیرنده را در فرآیند یادگیری خود انگیخته و فعال به خوبی مهیا می سازند. نتایج این پژوهش همسو با نتایج پژوهشگران دیگر نشان داد که استفاده از آموزش مبتنی بر یادگیری الکترونیکی در مدارس بر مهارت های فراشناختی (برنامه ریزی, نظارت, کنترل و نظم دهی) و شناختی (تکرار, مرور, بسط و درک مطلب) در دانش آموزان تاثیر به سزایی دارد و در انگیزه تحصیلی و موفقیت علمی نقش فراوانی را بر عهده دارد. مدارس الکترونیکی با در اختیار داشتن ابزارهای نوین فناوری آموزشی و قرار دادن امکانات رایانه ای به دانش آموزان در زمان معین و آشنایی دانش آموزان با نحوه ی استفاده صحیح آن در فضای آموزشی و ضرورت استفاده آن ها در تعمیق و درک یادگیری منجر به بهبود فرآیند پردازش اطلاعات, امکان تکرار و مرور محتوای یادگیری تدریس داده شده, بسط و گسترش و ایجاد ارتباط داده ها بین یکدیگر و کاربردی بودن آن در فضای محیط واقعی, گسترش فرایندهای ادراکی و حل مسیله, استفاده از راهبردهای متنوع و مدیرت زمان و کنترل آن و به نظم دهی و برنامه ریزی فعالیت های یادگیری و آموزشی در دانش آموزان می گردد. مدارس الکترونیکی با در اختیار داشتن ابزارهای نوین فن آوری آموزشی در تعمیق و درک یادگیری منجر به بهبود فرآیند پردازش اطلاعات, امکان تکرار و مرور محتوای یادگیری تدریس داده شده, گسترش فرایندهای ادراکی و حل مساله استفاده از راهبردهای متنوع و مدیرت زمان و کنترل آن و به نظم دهی و برنامه ریزی فعالیت های یادگیری و آموزشی در دانش آموزان می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسنی جعفری، فتانه، و عباسی، ابوالفضل. (1399). مقایسه یادگیری الکترونیکی در راهبرد مهارت های خودتنظیمی و انگیزش تحصیلی در مدارس عادی و الکترونیکی در رشته ی علوم تجربی. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 15(1 (پیاپی 57) )، 51-60. SID. https://sid.ir/paper/373277/fa

    Vancouver: کپی

    حسنی جعفری فتانه، عباسی ابوالفضل. مقایسه یادگیری الکترونیکی در راهبرد مهارت های خودتنظیمی و انگیزش تحصیلی در مدارس عادی و الکترونیکی در رشته ی علوم تجربی. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1399؛15(1 (پیاپی 57) ):51-60. Available from: https://sid.ir/paper/373277/fa

    IEEE: کپی

    فتانه حسنی جعفری، و ابوالفضل عباسی، “مقایسه یادگیری الکترونیکی در راهبرد مهارت های خودتنظیمی و انگیزش تحصیلی در مدارس عادی و الکترونیکی در رشته ی علوم تجربی،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 15، no. 1 (پیاپی 57) ، pp. 51–60، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/373277/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button