مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

398
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

670
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدلسازی ریاضی تعامل انسان ماشین در شبیه ساز عملکرد چند وظیفه ای خلبان با استفاده از تئوری اطلاعات

صفحات

 صفحه شروع 153 | صفحه پایان 164

چکیده

 در این مقاله تعامل میان انسان و ماشین در شبیه ساز استاندارد وظایف خلبان, با بهره گیری از مفاهیم موجود در تئوری اطلاعات مدلسازی می گردد. برای این منظور, نرخ تبادل داده در هر یک از زیرسیستم های شبیه ساز استخراج می شود و با برآیند گرفتن از آن ها, مقدار نرخ تبادل داده کلی ایجاد شده در شبیه ساز بدست می آید. در مرحله بعد, نرخ تبادل داده خروجی تولید شده توسط انسان در تعامل با شبیه ساز محاسبه گشته و از تلفیق آن با نرخ اطلاعات ورودی, یک معیار واحد جهت ارزیابی عملکرد وی ارائه می گردد. در نهایت کارایی این شاخص در محیط شبیه ساز عملکرد چند وظیفه ای خلبان با در نظر گرفتن سه سطح مختلف بارکاری (کم, متوسط و زیاد), از طریق انجام یک آزمون عملی توسط تعدادی سوژه انسانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. نتایج حاصل شده نشان می دهد که سوژه ها با بالا رفتن سطح بارکاری, تلاش مضاعفی را در قالب زیاد کردن نرخ تبادل داده خروجی ایجاد شده توسط خود بروز می دهند. اما با این وجود بر اساس تحلیل آماری صورت گرفته, کیفیت کارکرد سوژه ها بین سطوح کم, متوسط و زیاد از بارکاری دارای اختلاف معنادار بوده و بالا رفتن شدید بارکاری, موجب افت قابل توجه معیار عملکرد بدست آمده می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مرتضوی، محمدرضا، رئیسی، کامران، و هاشمی مهنه، سیدحامد. (1398). مدلسازی ریاضی تعامل انسان ماشین در شبیه ساز عملکرد چند وظیفه ای خلبان با استفاده از تئوری اطلاعات. دانش و فناوری هوا فضا، 8(2 )، 153-164. SID. https://sid.ir/paper/373323/fa

    Vancouver: کپی

    مرتضوی محمدرضا، رئیسی کامران، هاشمی مهنه سیدحامد. مدلسازی ریاضی تعامل انسان ماشین در شبیه ساز عملکرد چند وظیفه ای خلبان با استفاده از تئوری اطلاعات. دانش و فناوری هوا فضا[Internet]. 1398؛8(2 ):153-164. Available from: https://sid.ir/paper/373323/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا مرتضوی، کامران رئیسی، و سیدحامد هاشمی مهنه، “مدلسازی ریاضی تعامل انسان ماشین در شبیه ساز عملکرد چند وظیفه ای خلبان با استفاده از تئوری اطلاعات،” دانش و فناوری هوا فضا، vol. 8، no. 2 ، pp. 153–164، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/373323/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button