مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

512
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

566
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل رقابت پذیری بنگاه های صادرکننده زعفران ایران در بازارهای جهانی

صفحات

 صفحه شروع 261 | صفحه پایان 276

چکیده

 تجارب چندساله اخیر ایران نشان می دهد که تکیه اقتصاد به درآمد حاصل از فروش نفت خام, بی ثباتی درآمد صادراتی را به دنبال دارد. به منظور کاهش وابستگی اقتصاد ایران به صادرات نفت خام, جهت گیری سیاست های صادراتی باید به سود صدور کالاهای غیرنفتی از جمله صادرات محصولات کشاورزی تغییر یابد. زعفران یکی از اقلام مهم صادراتی ایران است که در سال های اخیر علی رغم افزایش سطح زیرکشت و تولید, میزان صادرات آن رشد چشمگیری نداشته است. نتایج پژوهش های مختلف در ایران نشان می دهد یکی از دلایل مهم عدم موفقیت شرکت های ایرانی در بازار جهانی صادراتی گیاهان دارویی, کاهش قدرت رقابت پذیری در این بازارها در سال های اخیر است. از این رو این مطالعه بر آن است تا به بررسی عامل های مؤثر بر رقابت پذیری شرکت های صادرکننده زعفران ایران در بازارهای جهانی بپردازد. اندازه گیری رقابت پذیری با استفاده از شاخص مزیت نسبی آشکار شده متقارن و تحلیل عوامل اثر گذار بر آن با استفاده از الگوی رقابتی الماس پورتر و مدل رگرسیونی پانل لاجیت کسری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. آمار و اطلاعات لازم از طریق جمع آوری پرسشنامه از 35 شرکت صادرکننده زعفران برای سالهای 1395-1390 به دست آمد. نتایج نشان داد عوامل شش گانه الگوی الماس پورتر شامل شرایط تقاضا, شرایط عوامل, صنایع پشتیبان, استراتژی بنگاه, دولت و اتفاقات و حوادث غیر قابل پیش بینی, بر وضعیت رقابتی شرکت های مورد مطالعه اثرگذار می باشند. بر این اساس رعایت استاندادهای صادراتی به لحاظ کمی و کیفی, جلوگیری از نوسانات قیمتی زعفران, کاهش نوسانات نرخ ارز متناسب با سیاست های دولت, کاهش نوسانات تولیدی به دلیل تغییرات اقلیمی با ارائه راهکارهای فنی و توجه کافی شرکت هابه استراتژی های بازاریابی در کوتاه مدت و بلند مدت به عنوان پیشنهاد جهت بهبود وضعیت رقابتی شرکت های مورد مطالعه مطرح می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدزاده، سیدحسین، کرباسی، علیرضا، و محمدی، حسین. (1399). تحلیل رقابت پذیری بنگاه های صادرکننده زعفران ایران در بازارهای جهانی. زراعت و فناوری زعفران، 8(2 )، 261-276. SID. https://sid.ir/paper/373733/fa

    Vancouver: کپی

    محمدزاده سیدحسین، کرباسی علیرضا، محمدی حسین. تحلیل رقابت پذیری بنگاه های صادرکننده زعفران ایران در بازارهای جهانی. زراعت و فناوری زعفران[Internet]. 1399؛8(2 ):261-276. Available from: https://sid.ir/paper/373733/fa

    IEEE: کپی

    سیدحسین محمدزاده، علیرضا کرباسی، و حسین محمدی، “تحلیل رقابت پذیری بنگاه های صادرکننده زعفران ایران در بازارهای جهانی،” زراعت و فناوری زعفران، vol. 8، no. 2 ، pp. 261–276، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/373733/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button