Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

485
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

631
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر درس افزار الکترونیکی مبتنی بر مغز بر عملکرد حل مساله و انگیزش دانش آموزان در درس برنامه نویسی کامپیوتر

صفحات

 صفحه شروع 877 | صفحه پایان 890

چکیده

 پیشینه و اهداف: رشد سریع علم و فناوری و به دنبال آن ظهور یادگیری الکترونیکی آموزش را متحول ساخته است. همچنین در این دوران آگاهی از چگونگی عملکرد مغز در حین یادگیری, تاثیرات مهمی در آموزش و پرورش به دنبال داشته است. آموزشگران به دنبال یافتن روش هایی برای بهره گیری هرچه بیشتر از امکانات مبتنی بر فناوری و یافته های جدید علوم اعصاب تربیتی در جهت یادگیری بهینه به ویژه در دروس دشواری چون برنامه نویسیکامپیوتر هستند که با فرایند حل مساله همراه است. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر درس افزار الکترونیکی طراحی شده بر اساس اصول یادگیری مبتنی بر مغز بر عملکرد حل مساله و انگیزش دانش آموزان در درس برنامه نویسی کامپیوتر انجام گرفت. روش ها: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بوده و با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. در این پژوهش نمونه گیری به روش خوشه ای انجام شد و به این ترتیب 60 نفر از دانش آموزان دختر پایه یازدهم رشته های کامپیوتر هنرستان های کاردانش شهر اصفهان برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. شرکت کنندگان به طور تصادفی در 3 گروه 20 نفره آزمایش, کنترل 1 و کنترل 2 قرار گرفتند. یک مطالعه کتابخانه ای به منظور گردآوری راهبردهای یادگیری مبتنی بر مغز صورت گرفت. بر اساس اهداف درس و راهبردهای حاصل از اصول یادگیری مبتنی بر مغز یک درس افزار الکترونیکی توسط محقق و تیم متخصص طراحی و ساخته شد. روایی این درس افزار توسط متخصصان مورد تایید قرار گرفت. از خرده مقیاس های انگیزش درونی و بیرونی پرسشنامه پینتریچ و همکاران و همچنین یک آزمون حل مساله برنامه نویسی معلم ساخته به عنوان ابزار گردآوری داده ها استفاده شد. این ابزارها قبل و بعد از آموزش در هر سه گروه به عنوان پیش آزمون و پس آزمون مورد استفاده قرار گرفتند. محتوای یکسان از درس برنامه نویسی کامپیوتر در هر سه گروه آموزش داده شد. در گروه آزمایشی علاوه بر روش مرسوم, از درس افزار الکترونیکی ساخته شده بر اساس راهبردهای یادگیری مبتنی بر مغز استفاده گردید. در گروه کنترل اول در کنار آموزش مرسوم, یک درس افزار الکترونیکی غیر مبتنی بر مغز به کار رفت. گروه کنترل دوم هم فقط به روش مرسوم آموزش دیدند. یافته ها: داده های تحقیق با استفاده از تحلیل کوواریانس یک متغیری بر روی نمرات آزمون عملکرد حل مساله و تحلیل کوواریانس چند متغیری برروی نمرات انگیزش درونی و بیرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که عملکرد دانش آموزان گروه آزمایش درحل مسایل برنامه نویسی کامپیوتر نسبت به گروه کنترل1 و گروه کنترل 2 به طور معنا داری (0/05>P) بهتر بوده است. همچنین انگیزش بیرونی گروه آزمایش به طور معنا داری (0/05>P) نسبت به گروه کنترل اول بیشتر بوده است. بر اساس این یافته ها استفاده از درس افزار غیر مبتنی بر مغز به طور معنا داری (0/05>P) باعث کاهش انگیزش بیرونی دانش آموزان گروه کنترل2, نسبت به گروه کنترل1 شده است. نتیجه گیری: استفاده از درس افزار الکترونیکی طراحی شده بر اساس اصول یادگیری مبتنی بر مغز, تاثیر قابل توجهی در افزایش توانایی دانش آموزان در حل مساله برنامه نویسی کامپیوتر دارد. همچنین به کارگیری اصول یادگیری مبتنی بر مغز در طراحی درس افزارهای الکترونیکی باعث می شود در حین یادگیری, کاربران این درس افزارها, انگیزش بیرونی بیشتری نسبت به کاربران درس افزارهای معمولی داشته باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بدیعی، الهه، نیلی، محمدرضا، عابدینی، یاسمین، و زمانی، بی بی عشرت. (1399). تاثیر درس افزار الکترونیکی مبتنی بر مغز بر عملکرد حل مساله و انگیزش دانش آموزان در درس برنامه نویسی کامپیوتر. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 14(4 (پیاپی 56) )، 877-890. SID. https://sid.ir/paper/375448/fa

    Vancouver: کپی

    بدیعی الهه، نیلی محمدرضا، عابدینی یاسمین، زمانی بی بی عشرت. تاثیر درس افزار الکترونیکی مبتنی بر مغز بر عملکرد حل مساله و انگیزش دانش آموزان در درس برنامه نویسی کامپیوتر. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1399؛14(4 (پیاپی 56) ):877-890. Available from: https://sid.ir/paper/375448/fa

    IEEE: کپی

    الهه بدیعی، محمدرضا نیلی، یاسمین عابدینی، و بی بی عشرت زمانی، “تاثیر درس افزار الکترونیکی مبتنی بر مغز بر عملکرد حل مساله و انگیزش دانش آموزان در درس برنامه نویسی کامپیوتر،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 14، no. 4 (پیاپی 56) ، pp. 877–890، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/375448/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا