مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

492
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

591
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر استفاده از ربات همیار معلم بر ارتقای مهارت های تولیدی زبان انگلیسی با تاکید بر رویکرد ارتباطی: سنتزپژوهی

صفحات

 صفحه شروع 603 | صفحه پایان 614

چکیده

 پیشینه و اهداف: هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش ربات همیار معلم بر ارتقای مهارت های تولیدی زبان انگلیسی با تاکید رویکرد ارتباطی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرای پژوهش, سنتز پژوهی (بخش کیفی) و نیمه آزمایشی (بخش کمی) بوده است. روش ها: روش پژوهش از نوع آمیخته کیفی و کمی بود. بخش کیفی سنترپژوهی بود. این بخش طبق مراحل شش گانه سنتز پژوهشی انجام شد. مرحله اول, تعیین معیارهای ورود بود. نوع پژوهش کمی-کیفی؛ حیطه جفرافیایی, سراسر دنیا؛ سال انتشار, از 1394/2002 تا به حال و نوع سند, تمامی رویکردها و پژوهش های نظری و مروری که در یک کتاب معتبر به چاپ رسیده اند بود. در مرحله دوم؛ جستجو, بیش از بیست کلید واژه از طریق پایگاه های اطلاعاتی خارجی و داخلی بازیابی شدند. مرحله سوم که غربالگری بود, متن کامل کتاب ها بررسی و 40 کتاب برای ورود به مرحله بعد باقی ماند. در مرحله چهارم؛ کدگذاری و نقشه برداری, کتاب های غربال شده بر اساس ارتباط با هدف پژوهش مرتب شدند. مرحله پنجم, ارزیابی بود و کتاب ها بر اساس دو معیار کیفیت و مرتبط بودن تحلیل و 14 کتاب برای سنتز انتخاب شد. در مرحله ششم, سنتز, الگویی جدید خلق و ارایه شد. جامعه آماری شامل 150دانش آموز دختر پایه دهم شهر قزوین در سال تحصیلی (2019-2018) بود که پس از اجرای آزمون تشخیصی و همگن سازی دانش آموزان, 34نفر با روش نمونه گیری نظام مند و اختصاص کد انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی, فیش برداری از کتب مرتبط بود که پس از تجزیه و تحلیل مبانی نظری, مولفه های استخراج شده به شکل تکالیف یادگیری در قالب طرح درس های مهارت های تولیدی کتاب زبان پایه دهم, در هشت جلسه آموزشی اجرا شدند. بخش کمی شبه تجربی با استفاده از دو گروه آزمایش و گواه بود. ابزار گردآوری داده ها در بخش کمی, آزمون های زبان برای سنجش مهارت ها بود و طرح درس ها در دو گروه با استفاده از ربات همیار و بدون استفاده از آن با استفاده از 2مرحله اجرای پیش آزمون و پس آزمون, آزموده شدند. در بخش آماری, اطلاعات با استفاده از آزمون tدو گروهی مستقل و مانکوا تحلیل شدند. یافته ها: یافته های پژوهش در بخش کیفی منجر به استخراج مولفه های رویکرد ارتباطی در آموزش زبان انگلیسی شد و یافته های بخش کمی حاکی از یکسان بودن میانگین نمرات مهارت های گفتاری و نوشتاری دانش آموزان پایه دهم دوره متوسطه در مرحله پیش آزمون در بین دو گروه آزمایش و گواه و تفاوت میانگین این نمرات در مرحله پس آزمون بین دو گروه بود. نتیجه گیری: نتایج یافته های بخش کیفی ارایه الگوی رویکرد ارتباطی در آموزش زبان انگلیسی با سه مولفه اصلی شامل مولفه های تعاملی, ابزاری و انسانی و هفت زیر مولفه شامل تقسیم کار و هدف برای مولفه تعاملی, اصول و واسطه های مصنوعی برای مولفه ابزاری و افراد و جامعه برای مولفه انسانی بود. نتایج یافته ها در بخش کمی نشان داد که استفاده از ربات همیار معلم در آموزش باعث افزایش مهارت های تولیدی زبان انگلیسی شامل مهارت های گفتاری و نوشتاری می شود و کاربرد آن برای دست یافتن به رویکرد زبان خارجه در برنامه درسی ملی که رویکردی ارتباطی است؛ بسیار موثر خواهد بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خسروی نژاد، شهرزاد، طالب، زهرا، احمدی، امینه، و نوروزی، داریوش. (1399). تاثیر استفاده از ربات همیار معلم بر ارتقای مهارت های تولیدی زبان انگلیسی با تاکید بر رویکرد ارتباطی: سنتزپژوهی. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 14(3 (پیاپی 55) )، 603-614. SID. https://sid.ir/paper/375450/fa

    Vancouver: کپی

    خسروی نژاد شهرزاد، طالب زهرا، احمدی امینه، نوروزی داریوش. تاثیر استفاده از ربات همیار معلم بر ارتقای مهارت های تولیدی زبان انگلیسی با تاکید بر رویکرد ارتباطی: سنتزپژوهی. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1399؛14(3 (پیاپی 55) ):603-614. Available from: https://sid.ir/paper/375450/fa

    IEEE: کپی

    شهرزاد خسروی نژاد، زهرا طالب، امینه احمدی، و داریوش نوروزی، “تاثیر استفاده از ربات همیار معلم بر ارتقای مهارت های تولیدی زبان انگلیسی با تاکید بر رویکرد ارتباطی: سنتزپژوهی،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 14، no. 3 (پیاپی 55) ، pp. 603–614، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/375450/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button