مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,159
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,187
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر بازی سازی رایانه ای بر خلاقیت دانش آموزان دوره ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 739 | صفحه پایان 748

چکیده

 پیشینه و اهداف: بازی های رایانه ای امروزه یکی از رسانه های موثر در بین رسانه های مختلف آموزشی می باشد. گرچه انجام بازی می تواند در جریان آموزش به عنوان یک روش آموزشی بکار گرفته شود اما به اذعان بسیار از محققان ساختن بازی توسط خود دانش آموزان می تواند تاثیرات عمیق تری داشته و یکی از تجارب آموزنده و لذت بخش برای افراد بویژه دانش آموزان است. در بازی سازی رایانه ای به دلیل درگیری فرد با فعالیت های چندوجهی باعث رشد تفکر و خلاقیت خواهد شد. با توجه به جدید بودن پدیده بازی سازی رایانه ای توسط دانش آموزان و کمبود پژوهش در زمینه بررسی تاثیر این فعالیت بر خلاقیت, نیاز به پژوهش بیشتر در این زمینه احساس می شود. در همین راستا, هدف اصلی این مقاله, بررسی تاثیر بازی سازی رایانه ای بر خلاقیت دانش آموزان پسر ابتدایی انجام شد و اهداف فرعی شامل: 1-بررسی تاثیر بازی سازی رایانه ای بر بعد سیالی خلاقیت؛ 2-بررسی تاثیر بازی سازی رایانه ای بر بعد اصالت خلاقیت؛ 3-بررسی تاثیر بازی سازی رایانه ای بر بعد انعطاف پذیری خلاقیت؛ 4-بررسی تاثیر بازی سازی رایانه ای بر بعد بسط خلاقیت, بود. روش ها: روش تحقیق در این پژوهش, شبه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری کلیه مدارس ابتدایی پسر شهرستان اسلامشهر بود که یکی این مدارس انتخاب شد. نمونه این پژوهش40 دانش آموز از پایه چهارم تا ششم بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به صورت جایگزینی تصادفی در گروه گواه و آزمایش قرار داده شدند. ابزار گردآوری داده ها آزمون تصویری فرم ب خلاقیت تورنس بود که شامل چهار خرده مقیاس: سیالی, انعطاف پذیری, اصالت و بسط می باشد. روش گردآوری داده ها به صورت پیمایشی و روش تجزیه وتحلیل داده ها از طریق آزمون آماری تی افتراقی بود. یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که بازی سازی رایانه ای بر خلاقیت و ابعاد آن تاثیر مثبت داشته است. در مورد فرضیه های فرعی نتایج نشان داد که میانگین نمره بعد سیالی خلاقیت گروه آزمایش 21/9 با انحراف معیار 52/4 و میانگین گروه کنترل 25/2 با انحراف معیار 43/1 بود. تجزیه وتحلیل داده ها نشان داد که گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تغییراتی بیشتری را در بعد سیالی خلاقیت تجربه کرده اند و نسبت به قبل از اجرای بازی سازی, سیالی آن ها افزایش یافته است (001/0 sig) درنتیجه فرضیه پژوهشی در سطح 01/0 p

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    روشنیان رامین، محسن، علی آبادی، خدیجه، و دلاور، علی. (1399). بررسی تاثیر بازی سازی رایانه ای بر خلاقیت دانش آموزان دوره ابتدایی. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 14(3 (پیاپی 55) )، 739-748. SID. https://sid.ir/paper/375452/fa

    Vancouver: کپی

    روشنیان رامین محسن، علی آبادی خدیجه، دلاور علی. بررسی تاثیر بازی سازی رایانه ای بر خلاقیت دانش آموزان دوره ابتدایی. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1399؛14(3 (پیاپی 55) ):739-748. Available from: https://sid.ir/paper/375452/fa

    IEEE: کپی

    محسن روشنیان رامین، خدیجه علی آبادی، و علی دلاور، “بررسی تاثیر بازی سازی رایانه ای بر خلاقیت دانش آموزان دوره ابتدایی،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 14، no. 3 (پیاپی 55) ، pp. 739–748، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/375452/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button