مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

507
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

589
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اعتباریابی مقیاس الکترونیکی و چاپی سنجش ویژگی های بومیان دیجیتال

صفحات

 صفحه شروع 135 | صفحه پایان 144

چکیده

 پیشینه و اهداف نظام آموزشی, در هر دهه ای با مخاطبان خاص خود به عنوان یادگیرنده مواجه است که این دانشجویان دارای ویژگی ها, نیازها, علایق و ترجیحات آموزشی خاصی هستند که به نحو قابل ملاحظه ای سیاست ها, کمیت و کیفیت خدمات نظام آموزشی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. ظهور پدیده نسلی در مباحث و گفتمان های عمومی دانشگاهی با مضامینی چون, «دانشجوهای این دوره و زمانه» و مباحثی از این قبیل مطرح می شود که دانشجویان دوره حاضر نسبت به زمان گذشته چه تفاوت هایی دارند و اغلب در مورد تفاوت های انگیزشی, پشتکار علمی, علایق تحصیلی و اخلاق آکادمیک دانشجویان, مباحثی مطرح می شود. از مبحث مربوط به تفاوت های یادگیرندگان یک دوره نسبت به دوره دیگر, تحت عنوان شکاف نسلی یاد می شود. مباحث نسلی یکی از مباحث بسیار مهم در حوزه نظام آموزشی به ویژه نظام آموزش عالی است. در سال های آغازین قرن 21, در مورد نسل جدیدی که وارد دانشگاه ها می شوند نظریه هایی مطرح شد و آن اینکه این یادگیرندگان به دلیل تولد و رشد در عصر فناوری, دارای ویژگی های خاصی هستند که به این نسل, برچسب هایی چون بومیان دیجیتال, هزاره گرایان, نسل شبکه, دیجیتال وند, نسل وای و یادگیرنده دیجیتال زده شده است. پژوهش حاضر در صدد اعتباریابی مقیاس سنجش ویژگی های بومیان دیجیتال بود. روش ها با توجه به مساله اعتباریابی در نسخه های الکترونیکی, دو نسخه الکترونیکی و چاپی این مقیاس با استفاده از روش تحقیق توصیفی-پیمایشی و نمونه گیری خوشه ای در نمونه ای 374 نفری از دانشجویان نیم سال دوم تا سوم دانشگاه بیرجند اجرا شد. جامعه پژوهش حاضر 7320 دانشجوی کارشناسی دانشگاه بیرجند بودند که در سال تحصیلی 97-96 مشغول به تحصیل بودند. تعداد نمونه پژوهش حاضر بر اساس جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای از 10 دانشکده دانشگاه بیرجند انتخاب شدند. روش نمونه گیری به گونه ای بود که در هر دانشکده یک کلاس به طور تصادفی انتخاب شد و پس از هماهنگی با استاد به کلاس مذکور مراجعه و به طور تصادفی حدود 50 درصد از جمعیت کلاس به صورت الکترونیکی و 50 درصد دیگر به طور چاپی مقیاس سنجش بومیان دیجیتال را تکمیل کردند. یافته ها نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با تحلیل مولفه های اصلی نشان داد, هر دو نسخه الکترونیکی و چاپی از روایی و پایایی مطلوب برخوردارند. این مقیاس چهار ویژگی 1) رشد با فناوری؛ 2) اتکاء بر تصویر در ارتباطات؛ 3) چندکارگی و 4) بازخورد سریع را برای بومیان دیجیتال شناسایی کرد. نسخه الکترونیکی 71/65 درصد و نسخه چاپی 43/62 درصد از تغییرات سازه بومیان دیجیتال را تبیین می کرد. پایایی کل ابزار برای نسخه الکترونیکی (0. 89=a) و نسخه چاپی (0. 91= a) به دست آمد. هر چهار مولفه شناسایی شده از پایایی مطلوب در هر دو نسخه چاپی و الکترونیکی برخوردار بودند. نتیجه گیری مقایسه شاخص های روان سنجی دو قالب الکترونیکی و چاپی در پژوهش حاضر تفاوت قابل ملاحظه ای در هر دو نسخه نشان نداد. به توجه به یافته های پژوهش که روایی سازه و پایایی این مقیاس را مورد تایید قرار داده است, می توان این ابزار را در پژوهش های آتی برای اهداف سنجش ویژگی های بومیان دیجیتال در فرهنگ ایران و در سطح جامعه دانشگاهی استفاده کرد, هر چند در مقاطع پیش از دانشگاه نیازمند پژوهش بیشتر است. استفاده دیگر اینکه, این ابزار می تواند, برای مقاصد طراحی آموزشی و تدریس توسط طراحان آموزشی بکار رود و برای انطباق آموزش با ویژگی های این نسل استفاده شود. علی رغم روایی و پایایی مطلوب ابزار در جامعه این پژوهش, توصیه می شود در پژوهش های آتی, با توجه به یافته ها و مولفه های پژوهش حاضر و با استفاده از نظریه های نسلی در ایران و همچنین با در نظر گرفتن ویژگی های خاص جامعه ایرانی, ابزار جدید طراحی و اعتبار یابی شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علی آبادی، خدیجه، دلاور، علی، نیلی، محمدرضا، و ایزی، مریم. (1398). اعتباریابی مقیاس الکترونیکی و چاپی سنجش ویژگی های بومیان دیجیتال. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 14(1 (پیاپی 53) )، 135-144. SID. https://sid.ir/paper/375523/fa

    Vancouver: کپی

    علی آبادی خدیجه، دلاور علی، نیلی محمدرضا، ایزی مریم. اعتباریابی مقیاس الکترونیکی و چاپی سنجش ویژگی های بومیان دیجیتال. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1398؛14(1 (پیاپی 53) ):135-144. Available from: https://sid.ir/paper/375523/fa

    IEEE: کپی

    خدیجه علی آبادی، علی دلاور، محمدرضا نیلی، و مریم ایزی، “اعتباریابی مقیاس الکترونیکی و چاپی سنجش ویژگی های بومیان دیجیتال،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 14، no. 1 (پیاپی 53) ، pp. 135–144، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/375523/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button