مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

532
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

623
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی شاخص های حکمرانی الکترونیک در آموزش عالی (مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین)

صفحات

 صفحه شروع 541 | صفحه پایان 556

چکیده

 پیشینه و اهداف: پیاده سازی حکمرانی الکترونیک در حوزه آموزش کمک می کند تا موسسات آموزشی و دانشگاه ها بتوانند با استانداردهای مدیریتی به روز و کارآمد در سطح جهانی, برای مقابله با چالش های ناشی از جهانی شدن و رقابت بین المللی و علمی و پیشرفت تکنولوژی آمادگی داشته و بهره وری و اثربخشی لازم و کافی را داشته باشند. هدف اصلی حکمرانی الکترونیک در حوزه ی آموزش, ارتقاء سطح کیفی آموزش است. دانشگاه ها از جمله سازمان هایی هستند که با توجه به تعاملات گسترده با دانشجویان برای پیاده سازی حکمرانی الکترونیک مناسب هستند. بررسی پیشینه های موجود در این خصوص نشان از رو به رشد بودن این حوزه مطالعاتی دارد اما تعداد پیشینه های کاملا مرتبط کم بوده و تعداد شش تحقیق را که فقط تاحدودی با موضوع پژوهش مرتبط هستند را نشان می دهد که در قالب جدول خواندن متون مورد بررسی قرار گرفته است. حال می توان گفت هدف از پژوهش حاضر نیز شناسایی شاخص های حکمرانی الکترونیک در آموزش عالی و بطور خاص دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین می باشد. روش ها: این پژوهش از نظر روش پژوهش جزء تحقیقات توصیفی-پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی است. جمع آوری اطلاعات به دو روش کتابخانه ای و مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان صورت گرفته است, ابتدا نتایج و داده های حاصل از مطالعات کتابخانه ای و بررسی پژوهش های پیشین به علاوه ی داده های بدست آمده در مصاحبه ی نیمه ساختار یافته با خبرگان در نرم افزار تحلیل داده های کیفی MAXQDA پیاده سازی شد. در مرحله بعد ابتدا کد گذاری باز بر روی داده ها انجام گرفت و در ادامه, کدهای باز بدست آمده, تحت طبقات انتزاعی تر و کلی تر با عنوان مولفه دسته بندی شدند و کدگذاری محوری انجام گرفت که در این مرحله 66 شاخص, 5 بعد و 9 مولفه استخراج شد و در مرحله ی بعد برای سنجش روایی شاخص های بدست آمده از تکنیک دلفی استفاده شد که در نهایت 59 شاخص, 5 بعد و 9 مولفه به تایید نهایی خبرگان رسید. جهت بررسی و تجزیه و تحلیل تکنیک دلفی از آمار توصیفی استفاده شد و در نهایت با استفاده از کدگذاری گزینشی, مدل پژوهش استخراج گردید. یافته ها: در این پژوهش ابتدا تمامی داده های حاصل از مطالعات کتابخانه ای, مصاحبه با خبرگان و استخراج شاخص ها کدگذاری گردیده و سپس سنجش روایی آنها با استفاده از روش دلفی صورت گرفته و در نهایت پس از مرحله ی کدگذاری گزینشی, مدل پژوهش بدست آمد که شامل 59 شاخص, 5 بعد (مشارکت الکترونیک, تعامل الکترونیک, خدمات الکترونیک, سیستم خودکار اداری (اتوماسیون) و اداره کردن الکترونیک) و 9 مولفه (اطلاع رسانی الکترونیک, مشاوره و تبادل نظر الکترونیک, تعامل الکترونیک دانشگاه با سایر ذی نفعان, تعامل الکترونیک ذی نفعان با یکدیگر, آموزش الکترونیک, خدمات نرم افزاری, سرمایه گذاری در حوزه ICT, سامانه ثبت و پیگیری و سامانه جامع و مرکزی) می باشد. نتیجه گیری: نتایج بدست آمده از مراحل سگانه ی تکنیک دلفی نشان داد که از دید خبرگان شاخص های «انجام و پیگیری کلیه امور اداری, آموزشی, مالی و فارغ التحصیلی به صورت آنلاین», «اطلاع رسانی الکترونیک از طریق پورتال دانشگاه به دانشجویان», «اختصاص درصدی از درآمد دانشگاه به توسعه زیرساخت های الکترونیک», «دسترسی به اینترنت پرسرعت در کل واحدهای تابعه دانشگاه» و «ارزیابی عملکرد الکترونیک» دارای بالاترین میزان اهمیت بودند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ناظمی جنابی، فائقه، و رحمانی، حامد. (1399). شناسایی شاخص های حکمرانی الکترونیک در آموزش عالی (مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین). فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 14(3 (پیاپی 55) )، 541-556. SID. https://sid.ir/paper/375524/fa

    Vancouver: کپی

    ناظمی جنابی فائقه، رحمانی حامد. شناسایی شاخص های حکمرانی الکترونیک در آموزش عالی (مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین). فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1399؛14(3 (پیاپی 55) ):541-556. Available from: https://sid.ir/paper/375524/fa

    IEEE: کپی

    فائقه ناظمی جنابی، و حامد رحمانی، “شناسایی شاخص های حکمرانی الکترونیک در آموزش عالی (مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین)،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 14، no. 3 (پیاپی 55) ، pp. 541–556، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/375524/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button