Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

688
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

564
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نگاهی به تاثیر ساختارشکنی دریدا بر نقد مرگ مولف « با تحلیل کارکرد آینه در سازه های هنری»

صفحات

 صفحه شروع 119 | صفحه پایان 133

چکیده

آینه از دیر باز به دلیل خاصیت بازنمایی از دنیای اطراف و قابلیت تغییر در چگونگی این بازنمایی, همواره, در ماهیت خود برای هنرمند جذابیت و رمزآلودگی به جهت انتخاب موضوع اثر هنری خود داشته است. رویکرد و مساله این پژوهش اهمیت نظریه مرگ مولف بارت و استقبال آن توسط دریدا در هنر پست مدرن است. بدین ترتیب, این پژوهش سعی در به چالش کشیدن نظریه مرگ مولف در تعمیم به آثار هنری جدید از یک سو, و تحلیل و بررسی کارکرد آینه بر اساس نظریه ساختار شکنی دریدا از سوی دیگر دارد. بر این اساس, پژوهش حاضر به دنبال پاسخ گویی به این پرسش ها است: 1) آیا آرا و نظریه های پساساخت گرایانی چون رولان بارت و دریدا بر آثار هنری پست مدرن قابل تعمیم و تطبیق است؟ 2) آیا می توان اثر هنری تجسمی را مانند متن ادبی با مرگ مولف دارای معنا و مفهوم جدیدی کرد؟ بنابراین, برای اثبات این نظریه پژوهش حاضر, نقش آینه را در چهارچوب نظری پساساخت گرایان و با دیدگاه تطبیقی به نظریه مرگ مولف رولان بارت مطرح و بررسی می نماید. درنهایت, قصد برآن است تا با تحلیل و بررسی آن به نتایج تازه و بدیعی از تغییر شکل و نقش مولف و پدید آورنده در ارتباط با مخاطب دست یابد. این رهنمود نشان گر آن است که, مولف نه تنها غایب و حذف نشده, بلکه با نمودی موثرتر ولی غیرمستقیم و نامحسوس با مخاطب خود در تعامل است و نیز بیان گر آن است که, هنرهای تعاملی با کارکرد آینه نمونه تطبیقی موثقی از آثار هنری پست مدرن می توانند باشند که اندیشه ها و عقاید پساساخت گرایانی مانند بارت و دریدا را در آثارشان انعکاس داده و بازگو می کنند. پژوهش حاضر با استفاده از منابع کتاب خانه ای به روش اسنادی و توصیفی و تطبیقی انجام شده است. جامعه آماری شامل شش اثر از مجموعه هنرهای تعاملی آثار هنرمندان دهه های گذشته است. این آثار به گونه ای گزینش گردیده که برای اثبات فرضیه و نیز تعمیم آن بر اساس نظریات مطرح شده, کفایت کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بهمنی پور، آزاده. (1399). نگاهی به تاثیر ساختارشکنی دریدا بر نقد مرگ مولف « با تحلیل کارکرد آینه در سازه های هنری». مبانی نظری هنرهای تجسمی، -(9 )، 119-133. SID. https://sid.ir/paper/375827/fa

    Vancouver: کپی

    بهمنی پور آزاده. نگاهی به تاثیر ساختارشکنی دریدا بر نقد مرگ مولف « با تحلیل کارکرد آینه در سازه های هنری». مبانی نظری هنرهای تجسمی[Internet]. 1399؛-(9 ):119-133. Available from: https://sid.ir/paper/375827/fa

    IEEE: کپی

    آزاده بهمنی پور، “نگاهی به تاثیر ساختارشکنی دریدا بر نقد مرگ مولف « با تحلیل کارکرد آینه در سازه های هنری»،” مبانی نظری هنرهای تجسمی، vol. -، no. 9 ، pp. 119–133، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/375827/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا