مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

510
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

763
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخلات آموزشی مبتنی بر الگوهای بدیعه پردازی و 5E در عملکرد تحصیلی هندسه دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 835 | صفحه پایان 846

چکیده

 پیشینه و اهداف: تربیت افراد خلا ق یکی از اهداف مهم نظام های آموزشی است. بی شک به کارگیری الگوهای آموزشی متناسب با محتوای آموزشی, فراهم کننده بستر مناسبی جهت تحقق این هدف است. الگوهای بدیعه پردازی و 5E منجر به افزایش خلاقیت دانش آموزان می گردند. در الگوی بدیعه پردازی فرد تلاش می کند تا با دید تازه ای به مساله بنگرد و آن را به وسیله قیاس و تشبیه به مساله ای آشنا تبدیل کند. در الگوی 5E فراگیر از طریق شرکت در فعالیت های متنوع به کشف روابط, راه حل ها و مفاهیم نایل می شود. هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر مداخلات آموزشی مبتنی بر الگوهای بدیعه پردازی و 5E در عملکرد تحصیلی هندسه دانش آموزان پایه نهم است. روش ها: روش پژوهش نیمه آزمایشی بوده که در آن از طرح پیش آزمون, پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. از جامعه آماری دانش آموزان دختر پایه نهم دبیرستان دولتی شهر تهران, 3 کلاس پایه نهم به روش نمونه گیری در دسترس, هر کلاس شامل 30 نفر دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس دو کلاس به صورت تصادفی به عنوان گروه های آزمایشی بدیعه پردازی و 5E و یک کلاس به عنوان گروه کنترل انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها شامل آزمون های عملکرد محقق ساخته, متناسب با الگوهای بدیعه پردازی و 5E بود که پایایی و روایی این آزمون ها فقط برای گروه 5E بررسی شد و نتایج آن برای گروه های بدیعه پردازی و 5E تعمیم داده شد. به منظور جمع آوری داده ها در ابتدا پیش آزمون های عملکرد مبتنی بر مفاهیم پایه ای هندسی مورد نظر برای گروه های بدیعه پردازی, 5E و کنترل اجرا شد. سپس محتوای درسی مبتنی بر الگوهای بدیعه پردازی و 5E و روش سنتی برای گروه های بدیعه پردازی, 5E و کنترل, در 8 جلسه 60 دقیقه ای در پنج هفته متوالی توسط محقق اجرا شد. در انتها پس آزمون های عملکرد محقق ساخته مبتنی بر مفاهیم هندسی تدریس شده برای گروه های بدیعه پردازی, 5E و کنترل اجرا شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از آزمون های کلوموگروف اسمیرنف (جهت بررسی نرمال بودن داده ها) و آزمون آنوا توسط نرم افزار آماری Spss استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش در بخش آمار توصیفی نشان داد که اختلاف میانگین بین پیش آزمون پس آزمون های عملکرد گروه های بدیعه پردازی با 2/37 نمره و 5E با 3/61 نمره نسبت به گروه کنترل با 0/42 نمره از افزایش قابل توجهی برخوردار است. همچنین در بخش آمار استنباطی نتایج آزمون آنوا برای پیش آزمون های گروه های بدیعه پردازی, 5E و کنترل حاکی از آن است که سطح علمی دانش آموزان گروه های بدیعه پردازی, 5E و کنترل یکسان است (0/05<0/963). نتایج آزمون آنوا برای پس آزمون های گروه های بدیعه پردازی, 5E و کنترل نشان داد که آموزش مبتنی بر الگو های بدیعه پردازی, 5E بر عملکرد دانش آموزان پایه نهم در درس هندسه تاثیر مثبت دارد (0/00<0/05). نتیجه گیری: کاربرد الگوهای بدیعه پردازی و 5E منجر به بهبود عملکرد دانش آموزان گردیده است؛ لذا باید تاکید سیستم آموزشی بر استفاده از روش هایی باشد که هدفشان افزایش تعامل و همکاری بین دانش آموزان است؛ لذا پیشنهاد می شود آموزش های لازم جهت آشنایی و کاربرد شیوه های تدریس فعال مانند استفاده از الگوهای بدیعه پردازی, بایبی و. . . در برنامه درسی معلمان تربیت معلم و دانشکده ها گنجانده شود. همچنین محتوای کتاب های درسی براساس شیوه های تدریس فعال, به صورتی که این روش ها قابل آموزش و اجرا باشند, سازماندهی شود. این پژوهش با محدودیت هایی همراه بوده که ممکن است در تعمیم پذیری یافته های پژوهش تاثیرگذار باشند. از آنجاکه امکان کنترل متغیر های مزاحمی چون هوش و جنسیت برای محقق وجود ندارد؛ این متغیر ها تا حدودی در نتایج تاثیرگذارند. همچنین به دلیل محدودیت های زمانی و مکانی و صدور مجوزهای لازم, این پژوهش فقط در بین دانش آموزان دختر پایه نهم انجام شد. طبیعی است افزایش نمونه منجر به نتایج دقیق تری خواهد شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کلانترنیا، زهرا، شاهورانی سمنانی، احمد، بهزادی، محمدحسن، رستمی مال خلیفه، محسن، و مردان بیگی، محمدرضا. (1399). تاثیر مداخلات آموزشی مبتنی بر الگوهای بدیعه پردازی و 5E در عملکرد تحصیلی هندسه دانش آموزان. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 14(4 (پیاپی 56) )، 835-846. SID. https://sid.ir/paper/376021/fa

    Vancouver: کپی

    کلانترنیا زهرا، شاهورانی سمنانی احمد، بهزادی محمدحسن، رستمی مال خلیفه محسن، مردان بیگی محمدرضا. تاثیر مداخلات آموزشی مبتنی بر الگوهای بدیعه پردازی و 5E در عملکرد تحصیلی هندسه دانش آموزان. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1399؛14(4 (پیاپی 56) ):835-846. Available from: https://sid.ir/paper/376021/fa

    IEEE: کپی

    زهرا کلانترنیا، احمد شاهورانی سمنانی، محمدحسن بهزادی، محسن رستمی مال خلیفه، و محمدرضا مردان بیگی، “تاثیر مداخلات آموزشی مبتنی بر الگوهای بدیعه پردازی و 5E در عملکرد تحصیلی هندسه دانش آموزان،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 14، no. 4 (پیاپی 56) ، pp. 835–846، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/376021/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button