مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

818
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

748
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی شرایط متغییر های موثر بر آسایش بصری نوری در فضاهای آموزشی دانشگاه صنعتی شاهرود

صفحات

 صفحه شروع 173 | صفحه پایان 182

چکیده

 اهداف: نور روز تاثیر زیادی بر کیفیت فضاهای داخلی و خصوصا فضاهای آموزشی دارد. در فضاهای آموزشی آسایش بصری در کنار استفاده از نور روز از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو هدف پژوهش حاضر ارزیابی آسایش بصری در کلاسهای درس می باشد. روش ها: جهت ارزیابی آسایش بصری دو شاخص روشنایی و خیرگی (DGP) در 9 کلاس درس از سه دانشکده در دانشگاه صنعتی شاهرود انتخاب شدند. سعی شد تا از هر جهت جغرافیایی حداقل یک نمونه مورد بررسی قرار گیرد. موارد در نرم افزار Grasshopper و پلاگین Honey Bee شبیه سازی و تحلیل شدند. یافته ها: ارزیابی شاخص روشنایی در واد لوکس نشان داد که فقط در کلاس 2 از دانشکده مکانیک مطابق با ساتاندارد بوده و از نظر شاخص خیرگی نور روز نیز, کلاس 1 دانشکده فنی در ماه بهمن ساعات 10 و 14 در طیف آزار دهنده بوده است. در بقیه کلاسها خیرگی ناشی از نور انعکاسی و زاویه تابش نامناسب بوده است. نتیجه گیری: نتایج بررسی و تحلیل یافته ها نشان داد در وضع موجود با تغییر در شرایط مکانی متغییر هایی مثل چیدمان صندلی و تابلو نسبت به موقعیت قرارگیری پنجره ها میتوان با کنترل سایه اندازی و بهره برداری بهتر جهت تعدیل روشنایی می توان تا حد زیادی کیفیت نورپردازی فضاهای داخلی را افزایش داد. و همچنین مهمترین یافته تحقیق این است که طراحی معماری داخلی فضا جهت ایجاد ارتباط چیدمان و سرچشمه نور و تابلو توسط افراد متخصص انجام نمیگیرد و یا به افراد غیر صاحب نظر سپرده میشود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نیکزاد، امیرحسین، ملک، نیلوفر، و غفاری، عباس. (1399). ارزیابی شرایط متغییر های موثر بر آسایش بصری نوری در فضاهای آموزشی دانشگاه صنعتی شاهرود. نقش جهان، 10(3 )، 173-182. SID. https://sid.ir/paper/376253/fa

    Vancouver: کپی

    نیکزاد امیرحسین، ملک نیلوفر، غفاری عباس. ارزیابی شرایط متغییر های موثر بر آسایش بصری نوری در فضاهای آموزشی دانشگاه صنعتی شاهرود. نقش جهان[Internet]. 1399؛10(3 ):173-182. Available from: https://sid.ir/paper/376253/fa

    IEEE: کپی

    امیرحسین نیکزاد، نیلوفر ملک، و عباس غفاری، “ارزیابی شرایط متغییر های موثر بر آسایش بصری نوری در فضاهای آموزشی دانشگاه صنعتی شاهرود،” نقش جهان، vol. 10، no. 3 ، pp. 173–182، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/376253/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button