مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

752
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

676
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سنجش کارکرد یک سیستم کمک آموزشی مبتنی بر تکنولوژی واقعیت افزوده، در آموزش درس تاسیسات مکانیکی ساختمان رشته معماری

صفحات

 صفحه شروع 181 | صفحه پایان 188

چکیده

 پیشینه و اهداف پیشرفت فناوری اطلاعات در زمینه ی تکنولوژی های قابل حمل, امکان توسعه ی "یادگیری همه جا حاضر" را مهیا کرده است. یادگیری موبایل (یادگیری حاضر در همه جا), محیط یادگیری جدیدی است که در آن یادگیرنده در سناریویی از دنیای واقعی, با امکان دسترسی به منابع آنلاین, از طریق ابزارهای قابل حمل و شبکه های بی سیم قرار می گیرد. از سوی دیگر, تکنولوژی واقعیت افزوده با قرارگیری در میانه ی دنیای واقعی و دنیای مجازی و ایجاد محیطی که در آن اجزای مجازی در یک تعامل پویا با محیط واقعی پیرامون ترکیب شده باشد, به تکمیل دریافت های حسی انسان از محیط کمک کرده است. تکنولوژی واقعیت افزوده ی قابل حمل, با افزودن اجزای مجازی و اطلاعات به یک موقعیت فیزیکی مشخص, ابزار مناسبی برای افزودن محتوا به بازدیدهای میدانی است. چنین ابزاری می تواند با ایجاد موقعیت یادگیری خودکفا برای دانشجویان, فرآیند آموزشی استاد محور و غیر فعال را به فرآیندی دانشجو محور و فعال تغییر دهد. محیط یادگیری حاصل از ترکیب دنیای حقیقی و دنیای مجازی در ایجاد یک محیط یادگیری معتبر برای دانشجویان, موثر است. پژوهش های متعددی کاربرد تکنولوژی های مبتنی بر واقعیت افزوده را در زمینه های آموزشی مختلف مانند مهندسی, پزشکی, اکولوژی, علوم, هنر, تاریخ و. . . مورد بررسی قرار داده اند. این تحقیق, با هدف افزایش کارایی بازدیدهای متداول در آموزش دروس فنی رشته ی معماری, ابزاری مبتنی بر تکنولوژی واقعیت افزوده به کار گرفته است. روش ها این تحقیق از نوع کاربردی بوده و از روش تحقیق کمی بهره گرفته است. شرکت کنندگان در این آزمایش تعداد 73 نفر از دانشجویان کلاس تاسیسات مکانیکی ساختمان در سال سوم کارشناسی رشته ی معماری بودند که بعد از مرحله ی اولیه ی آموزش تیوری در کلاس و برگزاری پیش آزمون, به گروه آزمایشی (38 نفر) و گروه کنترل (35 نفر) تقسیم شدند. ابزارهای سنجش در این مقاله پیش آزمون, پس آزمون, پرسشنامه ی پیشین و پرسشنامه ی پسین بودند. روند اجرای این آزمایش در سه هفته ی متوالی در کلاس تاسیسات مکانیکی ساختمان, و در جهت ایجاد محیط یادگیری فعال, انجام گرفته است. یافته ها نتایج حاصل از به کارگیری این ابزار از طریق پیش آزمون, آزمون پایانی و نظرسنجی ها, نشان داده است که این ابزار کمک آموزشی مجهز شده به تکنولوژی واقعیت افزوده سبب افزایش میزان یادگیری دانشجویان از بازدید میدانی بوده است و در زمینه ی ایجاد رضایت از رویکرد یادگیری و کسب اعتبار دانشی بیشتر برای بازدیدهای میدانی, از دیدگاه دانشجویان, نیز موثر بوده است. نتیجه گیری استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده و ایجاد تمرکز بر نکات با اهمیت در بازدیدهای میدانی, فرآیند آموزش و یادگیری را برای دانشجویان کاراتر و خوشایندتر کرده است. از دیدگاه دانشجویان, اعتبار دانشی فعالیت طراحی شده برای گروه آزمایشی, بیشتر از فعالیت طراحی شده برای گروه کنترل بود. ترکیب اطلاعات مربوط به ساختمان در یک نرم افزار ساده و قابل فهم موجب اعتبار دانشی برتر این روش بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ولدی، شایسته، علی تاجر، سعید، و ختن لو، حسن. (1398). سنجش کارکرد یک سیستم کمک آموزشی مبتنی بر تکنولوژی واقعیت افزوده, در آموزش درس تاسیسات مکانیکی ساختمان رشته معماری. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 14(1 (پیاپی 53) )، 181-188. SID. https://sid.ir/paper/376323/fa

    Vancouver: کپی

    ولدی شایسته، علی تاجر سعید، ختن لو حسن. سنجش کارکرد یک سیستم کمک آموزشی مبتنی بر تکنولوژی واقعیت افزوده, در آموزش درس تاسیسات مکانیکی ساختمان رشته معماری. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1398؛14(1 (پیاپی 53) ):181-188. Available from: https://sid.ir/paper/376323/fa

    IEEE: کپی

    شایسته ولدی، سعید علی تاجر، و حسن ختن لو، “سنجش کارکرد یک سیستم کمک آموزشی مبتنی بر تکنولوژی واقعیت افزوده, در آموزش درس تاسیسات مکانیکی ساختمان رشته معماری،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 14، no. 1 (پیاپی 53) ، pp. 181–188، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/376323/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button