مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

248
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

548
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اشتراک و هویت پسامدرن: رویکرد جامعه شناسانه به «تئاتر باز » امریکا

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 37

چکیده

 این مقاله, «تئاتر بازِ » معاصرِ امریکا را دهه های شصت و هفتاد مورد کنکاش جامعه شناسانه قرار می دهد. تئاتر باز, عرصه ای متفاوت برای اجراهای تجربی فراهم آورده که در آن جامعه و مفهوم «باهم بودن » دستخوش تغییرات بنیادین می شود. گرایش به هم گرایی, آبشخور مسئله ی هویت در این تئاتر است. در جستار پیش رو, رویکرد اجراهای تئاتر باز به مفهوم جامعه, از منظر ژان-لوک نانسی بررسی می شود. از دو نظریه ی «همانندسازی » و «وفقه ی » نانسی برای تحلیل تئاتر باز استفاده خواهد شد. در این تئاتر, جامعه مدلول همانندسازی است که در آن هویت در بستری از کنش های یکسان ساز و مشترک رها و در گفتمان قدرت غرق می شود. در این روند, تفاوت ها و تضادها تقلیل می یابد تا جامعه به امر همگون دست یابد. اما در موقعیت هایی خاص و در مواجهه با ناشناخته های ادراکی, اشتراک پذیری و همانندسازیِ کاراکتر ها با وفقه مواجه می شود و تماشاگران, موقتاً, مرزهای نارفته ی شناختی را تجربه می کنند. آن ها بر آماج یکسان ساز, مانند رسانه و فرهنگ عام, فائق می شوند و گسست در هویت هم گرا را می چشند. پس تئاتر بازْ تجربه ای دوگانه از اشتراک و انفصال است. این دوگانگی, رویکرد متفاوت این نوع از اجرا به سیاست و هویت پسامدرن است. تئاتر باز, بدون سیاست زدگی مرسوم در تئاترهای تجربی, روند شکل گیریِ هویت در جامعه ی مغلوب و مبهوت رسانه و سرمایه ی امریکا را به چالش می کشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    منتخبی بخت ور، نرگس، و پرویزی، فریبا. (1398). اشتراک و هویت پسامدرن: رویکرد جامعه شناسانه به «تئاتر باز » امریکا. نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، 10(19 )، 21-37. SID. https://sid.ir/paper/376387/fa

    Vancouver: کپی

    منتخبی بخت ور نرگس، پرویزی فریبا. اشتراک و هویت پسامدرن: رویکرد جامعه شناسانه به «تئاتر باز » امریکا. نامه هنرهای نمایشی و موسیقی[Internet]. 1398؛10(19 ):21-37. Available from: https://sid.ir/paper/376387/fa

    IEEE: کپی

    نرگس منتخبی بخت ور، و فریبا پرویزی، “اشتراک و هویت پسامدرن: رویکرد جامعه شناسانه به «تئاتر باز » امریکا،” نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، vol. 10، no. 19 ، pp. 21–37، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/376387/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button