مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

579
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

366
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

معیارهای ظرفیت سنجی استفاده مجدد از بناهای تاریخی به منظور اعطای کاربری آموزشی، مورد مطالعاتی: دانشکده مرمت

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 55

چکیده

 با وجود این که در طول تاریخ معماری, استفاده مجدد از بناهای موجود همواره مورد توجه بوده است, لیکن این مفهوم از دهه 60 قرن بیستم میلادی به عنوان یکی از اثرگذارترین روش های حفاظت و دستیابی به توسعه پایدار, مطرح شده است. رویکردی که در عین حفاظت از میراث فرهنگی و به تبع آن, هویت و تاریخ جامعه, بستری برای پاسخ گویی به نیازهای روز مردم فراهم می سازد. به علاوه, کاربست این رویکرد ضمن رهایی بناها از متروک و بدون استفاده ماندن سبب حفظ آن ها برای نسل های آتی می شود. با وجود تجارب متعدد در این زمینه, بسیاری از پروژه های استفاده مجدد تطبیقی به موفقیت مورد نظر طراحان دست نمی یابند, زیرا به ظرفیت بنا برای پذیرش عملکرد جدید و یا نیازهای عملکردی محیط پیرامونی آن به اندازه کافی توجه نمی شود. از این رو, مقاله حاضر با رویکرد ترکیبی و کاربست راهبرد استدلال منطقی و تحلیل محتوا در بخش کیفی و با استناد به منابع و اسناد کتابخانه های و کنوانسیون های بین المللی مرتبط, بازخوانی و واکاوی عوامل و معیارهای تأثیرگذار بر رویکرد استفاده مجدد تطبیقی, به دنبال ارائه روشی مناسب برای تصمیم گیری, با در نظر گرفتن مؤلفه های مؤثر در این فرآیند است. بنابراین با بهره گیری از نظریات کارشناسان و متخصصان, استفاده از روش تصمیم گیری چندمعیاره و نرم افزار Super Decision به اولویت بندی معیارهای مؤثر در فرآیند استفاده مجدد تطبیقی به منظور اعطای کاربری آموزشی به بنا پرداخته است. بدین منظور با نظرسنجی از کارشناسان, سه اثر تاریخی شامل مدرسه دارالفنون, خانه اتحادیه و مجموعه نگارستان به عنوان گزینه های پیشنهادی جهت پذیرش کاربری دانشکده مرمت انتخاب شدند تا بر اساس معیارهای مذکور مورد ارزیابی و امتیازدهی قرار گیرند. در نهایت, پس از بررسی امتیازات نهایی و معرفی مناسب ترین بنا به منظور رفع نیاز عملکردی مورد نظر, نقاط قوت و ضعف مورد منتخب در فرآیند استفاده مجدد مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش حاضر می کوشد با طرح موضوع یافتن فضایی مناسب جهت اختصاص به عملکرد مورد نظر, حالت دیگری از راهکار استفاده مجدد را بررسی نماید که طی آن, امکان سنجی و ظرفیت سنجی چندین بنای با ارزش فرهنگی و تاریخی به منظور اعطای کاربری مورد نیاز, بر اساس معیارهای استخراج شده صورت می گیرد که اهمیت این معیارها نیز با توجه به کاربری مورد نیاز (آموزشی) در نظر گرفته شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    توتونچی، رعنا، و فدائی نژاد بهرامجردی، سمیه. (1399). معیارهای ظرفیت سنجی استفاده مجدد از بناهای تاریخی به منظور اعطای کاربری آموزشی, مورد مطالعاتی: دانشکده مرمت. معماری و شهرسازی آرمان شهر، 13(33 )، 41-55. SID. https://sid.ir/paper/376727/fa

    Vancouver: کپی

    توتونچی رعنا، فدائی نژاد بهرامجردی سمیه. معیارهای ظرفیت سنجی استفاده مجدد از بناهای تاریخی به منظور اعطای کاربری آموزشی, مورد مطالعاتی: دانشکده مرمت. معماری و شهرسازی آرمان شهر[Internet]. 1399؛13(33 ):41-55. Available from: https://sid.ir/paper/376727/fa

    IEEE: کپی

    رعنا توتونچی، و سمیه فدائی نژاد بهرامجردی، “معیارهای ظرفیت سنجی استفاده مجدد از بناهای تاریخی به منظور اعطای کاربری آموزشی, مورد مطالعاتی: دانشکده مرمت،” معماری و شهرسازی آرمان شهر، vol. 13، no. 33 ، pp. 41–55، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/376727/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button