مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

423
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

493
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه میزان موفقیت دوره های آموزشی معماری پس از انقلاب فرهنگی

صفحات

 صفحه شروع 44 | صفحه پایان 57

چکیده

 پس از انقلاب اسلامی, آموزش دانشگاهی معماری در ایران در دو مقطع کارشناسی ارشد پیوسته و کاردانی جهت تربیت معمار و نقشه کش, با برنامه یکسان ابلاغ شده توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه یافت. تا حدود دو دهه پیش (سال 1378) در 8 دانشگاه دولتی و 5 واحد دانشگاه آزاد اسلامی, دوره به صورت کارشناسی ارشد پیوسته برگزار می شد و دیگر دانشگاه ها دوره کاردانی داشتند. اما از این سال در دانشگاه های دولتی و از سال بعد آن در دانشگاه های آزاد نیز, دوره کارشناسی ارشد پیوسته حذف, و دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته پایه ریزی شد. پژوهش حاضر به بررسی و مقایسه این دو شیوه آموزشی پرداخته و در نظر دارد شیوه مناسب تر را معرفی نماید. این پژوهش کاربردی, از نظر ماهیت در شمار تحقیقات توصیفی تحلیلی و در طیف مطالعات ارزشیابی قرار می گیرد. به لحاظ نحوه جمع آوری داده, روش آمیخته تشریحی استفاده شده است. که پس از تعریف محتوای آموزش و بنیان های آموزش معماری, تفسیرها و نظرات اساتید, خبرگان, کارفرمایان (مهندسین مشاور) و دانش آموختگان دو دوره مورد بحث, به وسیله مصاحبه باز و پرسشنامه, اخذ گردید. تحلیل کمی (پرسشنامه ها) توسط نرم افزار Spss کنترل گردید و مصاحبه ها به کمک نرم افزار MAXQDA 12 کد گذاری و به صورت کیفی تحلیل گردید. از جمع بندی نظرات اساتید دانشگاه, کارفرمایان, دانش آموختگان و خبرگان مشاهده می گردد, میان دانش آموختگان دوره کارشناسی ارشد پیوسته با دانش آموختگان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته در تمام زمینه های بنیان ها و مولفه های آموزش معماری تفاوت معنی داری وجود دارد و فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد پیوسته نسبت به فارغ التحصیلان دوره ناپیوسته برتری محسوسی دارند. با توجه به تفاوت ماهوی رشته معماری با سایر رشته ها و لزوم تربیت چند بعدی دانشجو در این رشته, دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد نا پیوسته شیوه مناسب و موفقی به شمار نمی آید و لزوم تجدید نظر در شیوه فعلی ضروری به نظر می رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صداقتی، عباس، و حجت، عیسی. (1399). مقایسه میزان موفقیت دوره های آموزشی معماری پس از انقلاب فرهنگی. اندیشه معماری، 4(7 )، 44-57. SID. https://sid.ir/paper/376774/fa

    Vancouver: کپی

    صداقتی عباس، حجت عیسی. مقایسه میزان موفقیت دوره های آموزشی معماری پس از انقلاب فرهنگی. اندیشه معماری[Internet]. 1399؛4(7 ):44-57. Available from: https://sid.ir/paper/376774/fa

    IEEE: کپی

    عباس صداقتی، و عیسی حجت، “مقایسه میزان موفقیت دوره های آموزشی معماری پس از انقلاب فرهنگی،” اندیشه معماری، vol. 4، no. 7 ، pp. 44–57، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/376774/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button