مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

563
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

722
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقالی و پنسوری؛ ایستایی و پویایی (مطالعه ی تطبیقی دو گونه ی نمایشی ایران و کره)

صفحات

 صفحه شروع 54 | صفحه پایان 72

چکیده

 «پنسوری» یکی از گونه های نمایش سنتی در کره ی جنوبی است که شباهت های زیادی با «نقالی» ایرانی دارد. این نوع نمایش از دیرباز در کره مورد توجه طبقات مختلف جامعه بوده و در مناسبات اجتماعی, سیاسی و فرهنگی اجرا می شود. همان طور که نقالی در تاریخچه ی هنرهای نمایشی ایران جایگاه ویژه ای دارد, این گونه ی نمایشی نیز حیات خود را در کره ی جنوبی حفظ کرده و دارای اشتراکات اجرایی بسیاری با نقالی ایرانی است. اما نکته ی جالب توجه این است که این گونه ی نمایشی در کره برخلاف نقالی در ایران توانسته مسیر به روزشده ای را طی کند و با ایجاد موضوعات و فضاهای مدرن همچنان با تماشاگران حداکثری به حیات خود ادامه دهد. چرایی افت اجرای نقالی (این شیوه ی نمایشی) در ایران و واکاوی علل این فرضیه یکی از اهداف این نوشتار است؛ بررسی, شناخت و مقایسه ی پنسوری با نقالی می تواند ما را با یک فرمت نمایشی مهم در فرهنگی دیگر آشنا کند. همچنین توجه به ریشه ی نمایش های کهن در کشورهای شرقی و دسته بندی اشتراکات آن ها می تواند یک الگوی فرهنگی مشابه پیش رو قرار دهد و موجبات بسط مباحث نظری را فراهم کند. در این مقاله ضمن آشنایی با پنسوری و شیوه های اجرایی آن, به مضامین پرداخته شده, داستان ها و اهداف محتوایی و سبکی آن اشاره می کنیم و در راستای آن به واکاوی علل فرضیه ی مطرح شده خواهیم پرداخت. پرسش تحقیق این است که «پنسوری» با وجود همه ی شباهت هایی که با نقالی دارد چگونه توانسته خود را به یک شیوه ی اجرایی پرمخاطب و به روزشده تبدیل کند درحالی که این اتفاق برای نقالی نیفتاده است؟ و این که آیا می توان در نتیجه ی این مقایسه, راهکاری برای ارتقاء شیوه ی نمایش نقالی یافت؟

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سرسنگی، مجید، و زارع، نیلوفر. (1397). نقالی و پنسوری؛ ایستایی و پویایی (مطالعه ی تطبیقی دو گونه ی نمایشی ایران و کره). تئاتر، -(73 )، 54-72. SID. https://sid.ir/paper/376959/fa

    Vancouver: کپی

    سرسنگی مجید، زارع نیلوفر. نقالی و پنسوری؛ ایستایی و پویایی (مطالعه ی تطبیقی دو گونه ی نمایشی ایران و کره). تئاتر[Internet]. 1397؛-(73 ):54-72. Available from: https://sid.ir/paper/376959/fa

    IEEE: کپی

    مجید سرسنگی، و نیلوفر زارع، “نقالی و پنسوری؛ ایستایی و پویایی (مطالعه ی تطبیقی دو گونه ی نمایشی ایران و کره)،” تئاتر، vol. -، no. 73 ، pp. 54–72، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/376959/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button