مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

773
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

821
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سبک و ژانر در سینمای هنری ایران (موردکاوی فیلم های خشت و آینه، سیاوش در تخت جمشید، طبیعت بی جان و مرثیه)

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 99

چکیده

 در این پژوهش با استناد به آرای نظریه پردازان تکامل گرا مانند ژیل دلوز و نظریه پردازان سبک گرای تحلیلی مانند دیوید بردول تصویری کلی از سینمای مدرنیستی به مثابه سینمای هنری ترسیم می شود. سپس با استفاده از نظریات کواچ به چهار سبک و هفت ژانر رایج سینمای هنری پرداخته می شود. با تکیه بر این چارچوب نظری و روش توصیفی تحلیلی به تحلیل چهار نمونه فیلم از سینمای هنری ایران در بازه ی زمانی 1346 تا 1357 پرداخته می شود. این یافته ها بر لزوم بازنگری در رده بندی های رایج در سینمای ایران صحه می گذارند و بر ناکارآیی رده بندی هایی مانند «موج نو سینمای ایران » برای طبقه بندی چنین فیلم هایی تأکید می کنند. با تکیه بر رده بندی پیشنهادی در این مقاله که مؤلفه های نظری و جنبه های سبکی و ژانری سینمای هنری را هم مد نظر قرار می دهد می توان به نحو نظام مندتری به تبیین و تحلیل نمونه ها پرداخت. نمونه های مورد بررسی ذیل چهار سبک کمینه گرایی, ناتورالیسم, تزیین گرایی و تئاترگرایی سینمای هنری و ژانرهای درام بسته, ملودرام و سفر ذهنی جای می گیرند و نه تنها مؤید نظریات دلوز مبنی بر سینما به مثابه زمان در سینمای مدرن بلکه واجد مشخصه های فرمی مورد اشاره دیوید بردول در سینمای هنری نیز هستند. سینمای هنری ایران با ترسیم ازخودبیگانگی ها و فقدان ها و بازنگری انتقادی جهان اسطوره ای و معاصر به جایگاه و رده ی متمایزی دست م ییابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موسوی، وحیداله، پوررضائیان، مهدی، شهبا، محمد، و روحانی، سیدعلی. (1398). سبک و ژانر در سینمای هنری ایران (موردکاوی فیلم های خشت و آینه, سیاوش در تخت جمشید, طبیعت بی جان و مرثیه). نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، 10(19 )، 83-99. SID. https://sid.ir/paper/377511/fa

    Vancouver: کپی

    موسوی وحیداله، پوررضائیان مهدی، شهبا محمد، روحانی سیدعلی. سبک و ژانر در سینمای هنری ایران (موردکاوی فیلم های خشت و آینه, سیاوش در تخت جمشید, طبیعت بی جان و مرثیه). نامه هنرهای نمایشی و موسیقی[Internet]. 1398؛10(19 ):83-99. Available from: https://sid.ir/paper/377511/fa

    IEEE: کپی

    وحیداله موسوی، مهدی پوررضائیان، محمد شهبا، و سیدعلی روحانی، “سبک و ژانر در سینمای هنری ایران (موردکاوی فیلم های خشت و آینه, سیاوش در تخت جمشید, طبیعت بی جان و مرثیه)،” نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، vol. 10، no. 19 ، pp. 83–99، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/377511/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button