مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

269
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

544
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دست نگاره های مفهومی بازنمای شخصیت دانشجویان رشته معماری (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا)

صفحات

 صفحه شروع 303 | صفحه پایان 314

چکیده

 پیشینه و اهداف: بازنمایی های تصویری در قالب دست نگاره ها مهم ترین ابزار بیان ایده و تولید مفاهیم برای طراحان و دانشجویان معماری است. کاربرد وسیع آن به دلیل سادگی ابزار و سرعت بیان همواره موردتوجه طراحان است. بررسی انواع و شیوه ترسیم دانشجویان طراحی نمایانگر آن است که هر یک از روش و ساختار منحصر به فردی در ترسیم بهره می برند. واکاوی در مفاهیم نهفته در دست نگاره و شناسایی رابطه احتمالی بین بیان گرافیکی و تیپ شخصیتی, مشابهت زیادی با تحقیقات در زمینه خط شناسی و رابطه بین شخصیت افراد و دست خط دارد. خط شناسی یا گرافولوژیدر روانشناسی و تحلیل شخصیت موردتوجه قرار دارد و به معنای تجزیه وتحلیل ویژگی های فیزیکی و الگوهای دست خط نمایانگر شخصیت نویسنده است. دست نگاره های مفهومی اولین نمایش های بصری حاصل از ایده های ذهنی در فرایند بازنمایی و تفسیر است که روی کاغذ پیاده می شوند و همانند رویکردهای موجود در روانشناسی خط, می تواند بازگوکننده بسیاری از ویژگی های ذهنی و درونی طراحان و راهنمایی برای اساتید طراحی معماری برای شناخت توانایی دانشجویان باشد. مسیله تحقیق شناسایی مفاهیم نهفته دست نگاره های مفهومی و نحوه عملکرد شخصیت های مختلف در حل مسیله باز و بسته است. روش ها پژوهش توصیفی تحلیلی با رویکردی اکتشافی است که با مشاهده مستقیم از طراحی دانشجویان ترم های پایه معماری و آزمون شخصیت, در پی شناخت رابطه بین کیفیت دست نگاره مفهومی با تیپ شخصیت است. مفهوم سازی ترسیمات در نوع قلم, خط, شکل, جانمایی, علایم, ایده و زمان است و در ادامه تحلیل اسناد و توصیف یافته ها انجام شد. یافته ها نمونه نتایج تحلیل اسناد ترسیمی و آزمون شخصیت نشان داد که شخصیت های ادراکی و شهودی رویکردی کلی با ایده های متنوع را در حل مسیله دارند و در مسیله باز مهارت بیشتری دارند, در مقابل با نقص جزییات و نرسیدن به یک ایده تثبیت شده مواجه هستند و در مقابل شخصیت های منطقی و قضاوتی در مسایل بسته توانمند تر هستند. نتیجه گیری نتایج نشان می دهد شخصیت های برون گرا برخوردی کلی با مسیله دارند و در مقابل درون گراها با ایده های ذهنی خصوصا در حل مسایل باز با گرداوری اطلاعات بسیار زیاد و غرق شدن در یک ایده توجهی به اصل مسیله و دنیای واقعی ندارند. انزواطلبی و اضطراب در نوع ترسیم گویای ضعف اعتماد به نفس آن ها است. در شخصیت شهودی و حسی, نحوه دریافت و تفسیر مسیله طراحی و انتقال آن نمود بیشتری می یابد. توجه به جنبه های روایی و داستانی موجب می شود که شهودی ها برای تحلیل مسایل چندبعدی موفق تر باشند؛ بنابراین در حل مسیله باز با خلق ایده های متنوع توفیق بیشتری داشته و در مقابل دقت کمتری در توجه به جزییات خصوصا در مسیله بسته دارند. اساتید می توانند با تحلیل دست نگاره های اولیه این نواقص را در طی گام های اول شناسایی و اصلاح نمایند. شناخت توانمندی دانشجویان با توجه به نوع شخصیت, هدایت آن ها را در مرحله مناسب امکان پذیر می سازد و با تقویت توانایی استدلال در طراحی, گام گذاردن در مسیر صحیح تولید و تثبیت ایده را تسهیل می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وحدت طلب، مسعود، و کبودی، مهدی. (1399). دست نگاره های مفهومی بازنمای شخصیت دانشجویان رشته معماری (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا). فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 14(2 (پیاپی 54) )، 303-314. SID. https://sid.ir/paper/378683/fa

    Vancouver: کپی

    وحدت طلب مسعود، کبودی مهدی. دست نگاره های مفهومی بازنمای شخصیت دانشجویان رشته معماری (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا). فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1399؛14(2 (پیاپی 54) ):303-314. Available from: https://sid.ir/paper/378683/fa

    IEEE: کپی

    مسعود وحدت طلب، و مهدی کبودی، “دست نگاره های مفهومی بازنمای شخصیت دانشجویان رشته معماری (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا)،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 14، no. 2 (پیاپی 54) ، pp. 303–314، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/378683/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button