مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

817
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,074
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی تحولات ساختار کالبدی بازار های سنتی مبتنی برنقش بازار در فضای شهری نمونه موردی: بازار تبریز

صفحات

 صفحه شروع 144 | صفحه پایان 159

چکیده

 بازار یکی از مهم ترین فضاهای شهرهای ایرانی و قلب تپنده ی اقتصاد آنها بوده و منطبق با نیازهای جامعه اسلامی, پاسخگوی آنها بوده است. در جامعه شهری, حیات شهر و بازار بهم پیوند خورده و بازارها به مانند اسناد هویتی, مفهوم فضای شهری را تبیین نموده اند. بازارها با کارکرد چندگانه اقتصادی, اجتماعی, سیاسی و فرهنگی, خاستگاه بسیاری از فعالیتها و ارتباطات فرهنگی و سیاسی بوده که با ایجاد فضایی معنادار, نیازهای مخاطبان خود را پاسخ می دادند. اهمیت بازار و تاثیر آن در فضای شهری, بررسی چگونگی شکل گیری بازار در شهر, تغییر و تحولات آن را ضروری می سازد. از این رو, با توجه به نقش پررنگ بازار, لزوم استفاده از پتانسیل بالای بازار در راستای سیاست گذاری های کلان شهری, بررسی پیشینه و وضعیت کنونی بازارها, مطالعه دقیق علل و عوامل توسعه و یا رکود آنها به منظور جهت گیری مناسب و برنامه ریزی برای حفظ و ساماندهی فضاهای اقتصادی-اجتماعی-فرهنگی, تعدیل تغییرات, اصلاح و تغییر الگوها و ساختارهای موجود, مهم می باشد. در این مقاله, به بررسی بازار تبریز به عنوان مهمترین قطب اقتصادی شمال غرب کشور و یکی از مراکز مهم تولید و توزیع عمده کالا که نقش قدرتمندی را در مبادلات بازرگانی بین ایران, اروپا و آسیا داشته است, پرداخته می شود. بازار تبریز عنصر مرکزی در شهرتبریز, همواره دستخوش تحولات فراوانی بوده, اما پتانسیل بالای شهر تبریزدرتجارت بین الملل و واقع شدن شهر در مسیر تبادلات اقتصادی, ساخت مجدد و توسعه بهتر آن را باعث شده است. در این پژوهش نیز با در نظر گرفتن اهمیت بازار, تاثیرپذیری شهر از بازار و بلعکس, با استفاده از روش توصیفی-تاریخی, مصاحبه با بازاریان و کسبه بازار, به مطالعه روند توسعه بازار تبریز به عنوان بزرگترین بازار جهان اسلام در سه دوره ی مختلف پرداخته شده و عوامل مهم در تغییر و تحولات بازار تبریز به دو عامل درونی و بیرونی تقسیم شده وزیرشاخص های هر دو عامل مشخص شده است. زیرشاخص های کالبدی, اجتماعی, اقتصادی و مذهبی جزء عوامل درونی و خیابانکشی های ناشی از تفکر مدرن, سیل و زلزله, حریق و چگونگی منظر شهری از جمله مولدهای عامل بیرونی می باشد. آنچه قابل تامل است, وجود انواع تغییرات درونی و بیرونی در دوره ی معاصر می باشد که این امر نشان از لزوم توجه به ساختار بافت بازار در شهر می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهدی نژاد، جمال الدین، و نجاری نابی، رعنا. (1398). ارزیابی تحولات ساختار کالبدی بازار های سنتی مبتنی برنقش بازار در فضای شهری نمونه موردی: بازار تبریز. اندیشه معماری، 3(6 )، 144-159. SID. https://sid.ir/paper/378750/fa

    Vancouver: کپی

    مهدی نژاد جمال الدین، نجاری نابی رعنا. ارزیابی تحولات ساختار کالبدی بازار های سنتی مبتنی برنقش بازار در فضای شهری نمونه موردی: بازار تبریز. اندیشه معماری[Internet]. 1398؛3(6 ):144-159. Available from: https://sid.ir/paper/378750/fa

    IEEE: کپی

    جمال الدین مهدی نژاد، و رعنا نجاری نابی، “ارزیابی تحولات ساختار کالبدی بازار های سنتی مبتنی برنقش بازار در فضای شهری نمونه موردی: بازار تبریز،” اندیشه معماری، vol. 3، no. 6 ، pp. 144–159، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/378750/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button