مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

346
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

631
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش آفرینی تفکر روایت محور و فرصت های آن در کارگاههای آموزش طراحی معماری

صفحات

 صفحه شروع 85 | صفحه پایان 100

چکیده

 توجه به زندگی انسان و نحوه ی حضور و رفتار او در فضا, از دغدغه های اصلی در طراحی معماری است. از رویکردهای مطرح در این خصوص, تفکر روایت محور در معماری و آموزش آن است. این جستار به بررسی رویکردهای ورود و حضور روایت در فرآیند طراحی و فرصت ها, قابلیت ها و راهکارهای عملی آن در ارتقای آموزش طراحی معماری مبتنی بر زندگی پرداخته است. این بررسی با استفاده از روش اقدام پژوهی؛ از یک سو با مطالعهی تجربیات موجود و ادبیات نظری مرتبط, و از سوی دیگر با پایش نقش و جایگاه تفکر روایت محور در پیش برد طراحی دانشجویان کارگاه طرح یک دانشگاه فردوسی انجام گرفته و از طریق مقایسه ی این دو, به دنبال آشکارسازی و سنجش میزان پاسخ دهی عرصه های نقش آفرینی روایت در فرآیند طراحی برآمده است. نتایج تحلیل ها حاکی از آن است که تفکر روایت محور و تمرین های مرتبط, بازخورد مثبتی در پیش برد و تسهیل فرآیند طراحی دارد و می تواند متناسب با موضوع کارگاه, سطح آموزشی, مراحل مختلف فرآیند و ویژگی دانشجویان, کاربردهای متفاوتی در تمامی مراحل فرآیند طراحی داشته باشد. از سوی دیگر, برخی بازخوردهای منفی دانشجویان و تحلیل مربیان از روند کارگاه, زمینه هایی برای بازبینی و یا ارتقای این رویکرد را آشکار ساخت که در بین آنها می توان به لزوم پرهیز از قرار گرفتن روایت ها در مسیر تخیل غیرواقع بینانه اشاره کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ندیمی، حمید، شریف زاده، سمیه، و طباطبایی لطفی، زکیه السادات. (1398). نقش آفرینی تفکر روایت محور و فرصت های آن در کارگاههای آموزش طراحی معماری. معماری و شهرسازی (هنرهای زیبا)، 24(1 )، 85-100. SID. https://sid.ir/paper/388576/fa

    Vancouver: کپی

    ندیمی حمید، شریف زاده سمیه، طباطبایی لطفی زکیه السادات. نقش آفرینی تفکر روایت محور و فرصت های آن در کارگاههای آموزش طراحی معماری. معماری و شهرسازی (هنرهای زیبا)[Internet]. 1398؛24(1 ):85-100. Available from: https://sid.ir/paper/388576/fa

    IEEE: کپی

    حمید ندیمی، سمیه شریف زاده، و زکیه السادات طباطبایی لطفی، “نقش آفرینی تفکر روایت محور و فرصت های آن در کارگاههای آموزش طراحی معماری،” معماری و شهرسازی (هنرهای زیبا)، vol. 24، no. 1 ، pp. 85–100، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/388576/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button