مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

546
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

631
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دانشگاه کارآفرین؛ آموزش عالی پایدار و منسجم اهرمی در مسیر توسعه پایدار

صفحات

 صفحه شروع 12 | صفحه پایان 24

چکیده

 امروزه توسعه پایدار برای جوامع به آرمان و چالشی بزرگ بدل شده است, تحقق این آرمان در بخش آموزش عالی به عهده دانشگاه ها می باشد, و بدون شک نقش دانشگاه در توسعه پایدار انکارناپذیر است. دراین بین, ظهور دانشگاه کارآفرین پاسخی به اهمیت روزافزون دانش در نظام ملی و منطقه ای نوآوری و ادراک جدید از دانشگاه است؛ یعنی نهادی که عامل توسعه, انتقال دانش و فناوری, و منبع اختراعات خلاقانه به شمار می رود, و ازلحاظ اقتصادی باصرفه است. بنابراین پژوهش حاضر باهدف تبیین و بررسی مدل دانشگاه کارآفرین در جهت دست یابی به توسعه پایدار, در دانشگاه های استان مازندران به اجرا درآمده است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی است و ازنظر ابزار گردآوری اطلاعات, توصیفی به شمار می رود. ابتدا پس از بررسی ادبیات نظری و انجام مصاحبه با خبرگان, پرسشنامه اولیه ای طراحی و شاخص های اساسی مدل دانشگاه کارآفرین استخراج شد. سپس به کمک تکنیک دیمتل فازی, روابط علی میان متغیرها بررسی و درنهایت جهت طراحی الگو ساختاری تحقیق از رهیافت مدل سازی ساختاری تفسیری مبتنی بر دیمتل-فازی (FDISM) استفاده شد. نتایج نشان داد که از میان شاخص های موردبررسی پنج متغیر نقش علی و پنج متغیر نیز نقش معلولی دارند, یافته های تکنیک وزن دهی فازی نشان داد, از میان شاخص های موردبررسی, شاخص چشم انداز, ماموریت و استراتژی در دانشگاه دارای بیشترین وزن و اهمیت است. هم چنین رهیافت FDISM نشان داد که متغیرها در هفت سطح طبقه بندی شدند, که دراین بین متغیر چشم انداز, ماموریت و استراتژی در دانشگاه, رهبری در دانشگاه و ساختار و طرح سازمانی در دانشگاه به عنوان عوامل زیربنایی و دارای قدرت نفوذ بیشتری هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صمدی میارکلایی، حسین، و صمدی میارکلایی، حمزه. (1399). دانشگاه کارآفرین؛ آموزش عالی پایدار و منسجم اهرمی در مسیر توسعه پایدار. رشد فناوری، 17(65 )، 12-24. SID. https://sid.ir/paper/392153/fa

    Vancouver: کپی

    صمدی میارکلایی حسین، صمدی میارکلایی حمزه. دانشگاه کارآفرین؛ آموزش عالی پایدار و منسجم اهرمی در مسیر توسعه پایدار. رشد فناوری[Internet]. 1399؛17(65 ):12-24. Available from: https://sid.ir/paper/392153/fa

    IEEE: کپی

    حسین صمدی میارکلایی، و حمزه صمدی میارکلایی، “دانشگاه کارآفرین؛ آموزش عالی پایدار و منسجم اهرمی در مسیر توسعه پایدار،” رشد فناوری، vol. 17، no. 65 ، pp. 12–24، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/392153/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button