مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

513
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

558
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش ارتباط و ازدواج هالفورد بر روی رفتارهای نگهدارنده همسر و ارتباط اولیه زناشویی

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 54

چکیده

 زمینه و هدف: مطالعه روابط زوجین به روشن شدن چهارچوبهای ساختاری که این روابط در آن شکل می گیرد کمک می کند؛ یکی از ابعاد این روابط, ارتباط اولیه زناشویی است که زوجین هنگام مواجهه با مشکلات زناشویی, به کار میگیرند؛ از این رو, هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش ارتباط و ازدواج هالفورد بر رفتارهای نگهدارنده همسر و ارتباط اولیه زناشویی در زوجین جوان شهر کرمانشاه بود. روش پژوهش: این پژوهش در قالب مداخله نیمه تجربی به شیوه پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری یک ماهه بود که تعداد 30 زوج به شیوه نمونه گیری در دسترس از میان زوجین مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت شهری کرمانشاه انتخاب, و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15زوج) و کنترل (15زوج) جایگزین شدند؛ پس از اجرای پیش آزمون, به گروه آزمایش به مدت شش هفته و هر هفته یک جلسه 120 دقیقه ای آموزش ارتباط و ازدواج هالفورد داده شد و همه آزمودنی ها در مراحل پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری به وسیله پرسشنامه رفتارهای نگهدارنده همسر باس و همکاران (2008) و ارتباط اولیه زناشویی ناوران (1967) ارزیابی شدند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه های مکرر تحلیل شد. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که آموزش ارتباط و ازدواج هالفورد اثربخشی معناداری داشته و توانسته تا مرحله پیگیری موجب بهبود رفتارهای نگهدارنده همسر (32/5=F, 029/0=P) و ارتباط اولیه زناشویی (21/85=F, 001/=P) شود. نتیجه گیری: بنابراین می توان گفت نتایج این پژوهش می تواند اطلاعات مفیدی را برای مشاوران و مددکاران در زمینه این نوع از آموزش زوجی برای بهبود روابط بین همسران, فراهم نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عیسی نژاد، امید، علیپور، الهه، رستمی، مهدی، و تاجمیری، مرضیه. (1400). اثربخشی آموزش ارتباط و ازدواج هالفورد بر روی رفتارهای نگهدارنده همسر و ارتباط اولیه زناشویی. سنجش و پژوهش در مشاوره و روانشناسی، 3(3 (9) )، 45-54. SID. https://sid.ir/paper/396592/fa

    Vancouver: کپی

    عیسی نژاد امید، علیپور الهه، رستمی مهدی، تاجمیری مرضیه. اثربخشی آموزش ارتباط و ازدواج هالفورد بر روی رفتارهای نگهدارنده همسر و ارتباط اولیه زناشویی. سنجش و پژوهش در مشاوره و روانشناسی[Internet]. 1400؛3(3 (9) ):45-54. Available from: https://sid.ir/paper/396592/fa

    IEEE: کپی

    امید عیسی نژاد، الهه علیپور، مهدی رستمی، و مرضیه تاجمیری، “اثربخشی آموزش ارتباط و ازدواج هالفورد بر روی رفتارهای نگهدارنده همسر و ارتباط اولیه زناشویی،” سنجش و پژوهش در مشاوره و روانشناسی، vol. 3، no. 3 (9) ، pp. 45–54، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/396592/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا