مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

320
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

544
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رفتار پل های قدیمی راه آهن تحت اثر حرکت قطار پرسرعت پردیس

صفحات

 صفحه شروع 260 | صفحه پایان 278

چکیده

 در شبکه راه آهن کشور 36000 پل وجود دارد که از میان آنها در حدود 3700 پل قوسی بنایی در حال سرویس دهی در شبکه راه آهن هستند. با توجه به قدمت 80 ساله شبکه راه آهن, این پل ها برای بارهای سرویس آن زمان (قطارهای با سرعت پایین) طراحی شده اند و در حال حاضر برای قطارهای با سرعت حداکثر 100 کیلومتر بر ساعت در حال سرویس دهی هستند. نظر به اهمیت قطارهای سریع السیر در صنعت ریلی و با توجه به اینکه بیشتر کشورهای توسعه یافته دارای شبکه راه آهن سریع السیر هستند, وجود این قطارها در کشور ضروری به نظر می رسد. به دلیل محدودیت های میدانی و اقتصادی جایگزینی این پل ها, ارزیابی رفتار آنها تحت اثر حرکت قطارهای پرسرعت امری ضروری است. هدف از مطالعه حاضر, بررسی رفتار پل های قوسی بنایی تحت اثر حرکت تنها قطار پرسرعت موجود در کشور (قطار پردیس) به وسیله ارزیابی دو پل قوسی بتنی غیرمسلح واقع در کیلومتر 23 و 24 راه آهن تهران-قم است. با توجه به رفتار پیچیده این سازه ها, انجام آزمایش های میدانی جهت ارزیابی رفتار آنها ضروری است, اما به علت تعدد این پل ها امکان انجام آزمایش های میدانی بر روی همه آنها وجود ندارد. بنابراین جهت مطالعه رفتار این پل ها, شبیه سازی دقیق آنها ضروری به نظر می رسد. بنابراین در مطالعه حاضر از روش اجزای محدود جهت مدل سازی این سازه ها استفاده شده است. جهت به هنگام سازی مدل های عددی, جابجایی کلید قوس تحت بار استاتیکی و حرکت دیزل و همچنین فرکانس سه مود اول پل ها به عنوان معیار کالیبراسیون انتخاب شده اند. با تهیه 13 مدل از قطار پرسرعت پردیس, به صورت بار متحرک و با سرعت 150 کیلومتر بر ساعت از روی مدل عددی عبور داده شده و در نهایت نتایج حاصل از 26 عدد تحلیل دینامیکی مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که این پل ها می توانند با ایجاد تمهیداتی دارای رفتار قابل قبولی در برابر حرکت قطار پرسرعت پردیس باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عظیمی، پیمان، و یزدانی، مهدی. (1400). بررسی رفتار پل های قدیمی راه آهن تحت اثر حرکت قطار پرسرعت پردیس. مهندسی سازه و ساخت، 8(5 )، 260-278. SID. https://sid.ir/paper/398776/fa

    Vancouver: کپی

    عظیمی پیمان، یزدانی مهدی. بررسی رفتار پل های قدیمی راه آهن تحت اثر حرکت قطار پرسرعت پردیس. مهندسی سازه و ساخت[Internet]. 1400؛8(5 ):260-278. Available from: https://sid.ir/paper/398776/fa

    IEEE: کپی

    پیمان عظیمی، و مهدی یزدانی، “بررسی رفتار پل های قدیمی راه آهن تحت اثر حرکت قطار پرسرعت پردیس،” مهندسی سازه و ساخت، vol. 8، no. 5 ، pp. 260–278، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/398776/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button