مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

385
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

652
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مرگ اندیشی و نسبت آن با هنراندیشی هیدگر

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 108

چکیده

 هنراندیشی هیدگر حاصل اندیشه دوره متأخر اوست؛ اما مرگ اندیشی پابهپای وجوداندیشی در تمام ساحت اندیشهاش حاضر است. در هستیشناسی بنیادین, وجود از طریق دازاین فهمیده میشود. مسأله تاریخمندی و زمانمندی دازاین, هیدگر را به تأمل درباره مرگ کشاند. پس از «گشت», مرگاندیشی از طریق رویداداندیشی پیگیری میشود. وی در وجود و زمان درباره هنر به صراحت سخنی نگفت امّا پس از گشت, هنر و به ویژه شعر را ساحتی مناسب برای وجوداندیشی یافت. از وجهه نظر هیدگر هنراندیشی و مرگاندیشی خلافآمد عادت هرروزینه آدمی است. رازگونگی این دو سبب طرح این پرسش شد که آیا نسبتی بینشان برقرار است؟ نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که مرگاندیشی و هنر اندیشی هیدگر ویژگیهای مشترکی دارند؛ زیرا دازاینِ هنراندیش, مرگاندیش هم هست و مرگاندیشی در کار هنری اصیل آشکار میشود. دازاین در مرحله آفرینش, یکّه و تنهاست, همانطور که در مواجهه با مرگ تنهاست. پس از آفرینش, هنرمند از میان برمیخیزد و گردآوردنِ یک ملّت در حوالت کار هنری است. کار هنری, وجوداندیشی از طریق رویداداندیشی است, روی دیگر «وجود», «نیستی» است. هنرمندِ(دا-زاینِ) ترسآگاه, نیستی را فهم میکند زیرا از «رو به سوی مرگ بودن» آگاهی دارد. در این پژوهش کوشش شده نسبتِ مرگاندیشی و هنراندیشی به دید بیاید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    الیاسی، بهروز، و صافیان، محمدجواد. (1398). مرگ اندیشی و نسبت آن با هنراندیشی هیدگر. کیمیای هنر، 8(32 )، 97-108. SID. https://sid.ir/paper/398912/fa

    Vancouver: کپی

    الیاسی بهروز، صافیان محمدجواد. مرگ اندیشی و نسبت آن با هنراندیشی هیدگر. کیمیای هنر[Internet]. 1398؛8(32 ):97-108. Available from: https://sid.ir/paper/398912/fa

    IEEE: کپی

    بهروز الیاسی، و محمدجواد صافیان، “مرگ اندیشی و نسبت آن با هنراندیشی هیدگر،” کیمیای هنر، vol. 8، no. 32 ، pp. 97–108، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/398912/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button