مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

467
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

596
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر روش آموزش استقرایی بر نتایج طراحی در درس طراحی معماری 4 (نمونه موردی: دانشگاه خیام مشهد)

صفحات

 صفحه شروع 991 | صفحه پایان 1000

چکیده

 پیشینه و اهداف: هدف دانشکده های معماری, پرورش نیروی کارآمد جهت سازماندهی فضای زیستی آدمی می باشد, اما متاسفانه شاهد عدم تحقق این هدف در فضای حرفه ای معماری هستیم. اصلی ترین دلیل بروز این مشکل در تفاوت نیاز جامعه ی حرفه ای با راستای آموزش معماران و تاثیر آن بر میزان توانایی دانش آموختگان دانست. در این راستا لازم است دانشکده ها تلاش کنند نیروهایی تربیت کنند که متناسب با نیاز واقعی جامعه و در جهت برآورده کردن آن نیازها باشند. با توجه به برنامه ی آموزش معماری در کشور و سرفصل آموزشی, سهم عمده ای از تربیت طراحی دانش آموختگان این رشته, بر عهده دروس 5 گانه ی کارگاهی طرح می باشد. بنابراین ارزیابی روش تدریس تک تک این دروس حایز اهمیت می باشد. در بخش نخست این مقاله, مباحث درس طرح معماری 4 به لحاظ اهمیت ویژه ای که در آخرین سال آموزش آکادمیک معماری, داشته و جز نخستین تمرین های جدی دانشجو پیش از فراغت از تحصیل می باشد, مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه, تاثیر روش آموزش استقرایی در طرح های نهایی, در جامعه آماری مورد نظر پژوهش(دانشگاه خیام مشهد) تحلیل می شود. فرضیه ای که مطرح می گردد این است که روش آموزش استقرایی می تواند منجر به خلق طرح های واقع بینانه, خلاقانه با روابط فضایی صحیح شود که پاسخگوی اهداف طراحی هستند. روش ها: نمونه موردی پژوهش با استفاده از روش تحقیق ترکیبی بررسی شد. علت انتخاب این دانشگاه سابقه ی چندین ساله ی تدریس یکی از نویسندگان در این دانشگاه می باشد. با هدف انجام پژوهش کاربردی و به روش توصیفی-تحلیلی و پیمایش میدانی اطلاعات از طریق پرسش نامه بسته, مشاهده و مطالعات اسنادی گردآوری گردید. روایی پرسش نامه ها از طریق روش سنجش محتوا و در سه مرحله توسط متخصصین بررسی گردیده و برای سنجش ثانویه اعتبار اطلاعات از روش مثلثی استفاده شد. اطلاعات گردآوری شده توسط تحلیل محتوا, نرم افزار Spss و تحلیل های قیاسی و گرافیکی مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: یافته های تحقیق نشان می دهند روش آموزش استقرایی می تواند منجر به خلق طرح های واقع بینانه, با روابط فضایی صحیح که پاسخگوی اهداف طراحی هستند, شود. همچنین این روش منجر به خلق طرح هایی قابل اجراتر می گردد, به میزان بیشتری از خیال پردازی فاصله داشته, بیشتر توانسته اند پاسخگوی مسایل سازه ای و اجرایی باشند, به اهداف مورد نظر در سرفصل آموزش طرح 4 قرابت بیشتری دارند, بیشتر توانسته اند میان ضوابط و احکام با ایده های خلاقانه طراحی ارتباط بهتری برقرار نمایند, کیفیت های فضایی طراحی شده در پروژه های طراحی شده با روش جزء به کل با موضوع طراحی قرابت بیشتری دارند, بیشتر توانسته اند به استانداردهای فضاهای عملکرد مورد نظر و روابط فضایی صحیح نزدیک باشند؛ اما در عین حال این طرح ها مانع پرورش خلاقیت دانشجو طراحی خلاقانه می گردد. نتیجه گیری: با تغییر روش آموزش طراحی, در مواردی که فرضیه تحقیق به آن اشاره داشته است, تغییراتی صورت گرفته که بر اساس آن می توان برای روش مناسب فرایند طراحی تصمیم گیری نمود و رابطه معنی داری میان متغیر وابسته و متغیر مستقل تحقیق وجود دارد که وجود یک ضریب همبستگی خوبی میان روش آموزش فرایند طراحی و نتیجه طراحی را اثبات می کند. در پژوهش های آتی می توان به ارایه راهکارهایی جهت رفع ضعف این روش پیشنهادی در زمینه محدودسازی دانشجو در پرورش خلاقیت با روش های تکمیلی پرداخت و مدل های آموزشی جدیدتری را پیشنهاد نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میرزا کوچک خوشنویس، احمد، و ضیایی، شادی. (1399). بررسی تاثیر روش آموزش استقرایی بر نتایج طراحی در درس طراحی معماری 4 (نمونه موردی: دانشگاه خیام مشهد). فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 14(4 (پیاپی 56) )، 991-1000. SID. https://sid.ir/paper/399325/fa

    Vancouver: کپی

    میرزا کوچک خوشنویس احمد، ضیایی شادی. بررسی تاثیر روش آموزش استقرایی بر نتایج طراحی در درس طراحی معماری 4 (نمونه موردی: دانشگاه خیام مشهد). فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1399؛14(4 (پیاپی 56) ):991-1000. Available from: https://sid.ir/paper/399325/fa

    IEEE: کپی

    احمد میرزا کوچک خوشنویس، و شادی ضیایی، “بررسی تاثیر روش آموزش استقرایی بر نتایج طراحی در درس طراحی معماری 4 (نمونه موردی: دانشگاه خیام مشهد)،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 14، no. 4 (پیاپی 56) ، pp. 991–1000، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/399325/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button