مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

549
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

649
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین ابعاد دانشگاه کارآفرین در دانشگاه فنی و حرفه ای منطقه 8 (مازندران، گلستان و سمنان)

صفحات

 صفحه شروع 351 | صفحه پایان 364

چکیده

 پیشینه و اهداف: هدف این پژوهش, تبیین ابعاد دانشگاه کارآفرین در دانشگاه فنی وحرفه ای منطقه 8 (استان های مازندران, گلستان و سمنان) می باشد. پژوهشگر در پژوهش حاضر با توجه به بررسی پژوهش ها و مطالعات گذشته از جمله عطایی و همکاران(1396) که به این نتیجه رسیدند که به کارگیری شاخص های دانشگاه های کارآفرین در چارت سازمانی و آموزشی دانشگاه ها باعث توسعه نیروی نوآوری و خلاقیت دانشجویان و دانش آموختگان جهت انجام فعالیت های کارآفرینی خواهد شد؛ مهدی(1394) که معتقد است, شکل گیری و اثربخشی دانشگاه کارآفرین, بدون توسعه نظام مند آموزش کارآفرینی و مهارت آموزی موثر دانشجویان, استادان, مدیران و کارکنان نظام دانشگاهی و تقویت ویژگی های کارآفرینی منابع انسانی دانشگاه, امکان پذیر نیست؛ بهایانی(1394) بر این باور است که برای کارآفرین شدن دانشگاه ها چهار عنصر زیر باید مورد توجه قرار گیرند: ساختار سازمانی و سبک مدیریت, آموزش و پژوهش, تسهیلات دولت از فعالیت های کارآفرینی, فرهنگ کارآفرینانه. همچنین نادری و همکاران(1393) در نتیجه تحقیق خود بر قابلیت های کارآفرینی دانشجویان در زمینه استقلال طلبی, کنترل درونی, انگیزه, توفیق طلبی, ریسک پذیری و خلاقیت در مقاطع مختلف آموزش عالی تاکید دارد و با ارایه یک مدل با ابعاد مختلف شش گانه, قصد دارد ابعاد و مولفه های دانشگاه کارآفرین را در دانشگاه فنی و حرفه ای که تنها دانشگاه متولی آموزش عالی فنی و حرفه ای در کشور می باشد و دانشکده ها و آموزشکده های فنی وحرفه ای بعنوان واحدهای زیر مجموعه این دانشگاه, سابقه بیش از 40 سال فعالیت آموزشی داشته و از اولین مراکز آموزش عالی کشور هستند, بررسی و احصا نماید. با تعیین ابعاد و مولفه های دانشگاه کارآفرین است که می توان دریافت که به اهداف مدنظر دست یافته ایم یا خیر؟ روش ها: این پژوهش از نظر هدف, کاربردی و از نظر روش, توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه روسا, معاونین, روسای ادارات یا کارشناس مسیولان و مدیران گروه دانشکده ها و آموزشکده های فنی وحرفه ای منطقه 8 (استان های مازندران, گلستان و سمنان) به تعداد 448 نفر تشکیل می دهند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و بر اساس فرمول کوکران تعداد 207 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته با 95 سوال استفاده شده است. روایی و پایایی ابزار مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. یافته ها: یافته های پژوهش نشان می هد که؛ دانشگاه کارآفرین در دانشگاه فنی وحرفه ای منطقه 8 دارای شش بعد «آموزشی و پژوهشی», «ساختاری و تشکیلاتی», «منابع انسانی», «فرهنگی و اجتماعی», «اقتصادی و مالی» و «فناوری اطلاعات و ارتباطات» و هجده مولفه (آموزشی و پژوهشی), (ساختاری, چشم انداز, ماموریت و استراتژی و مدیریت و رهبری), (اساتید, کارکنان, دانشجویان و دانش آموختگان), (فرهنگی و اجتماعی), (اقتصادی, مالی, امکانات و تجهیزات و قراردادهای پژوهشی) و (زیرساخت, دفترها و مراکز و شرکت ها) می باشد. نتیجه گیری: از یافته ها می توان نتیجه گیری کرد علاوه بر شناسایی ابعاد و مولفه های دانشگاه کارآفرین؛ بعد ساختاری و تشکیلاتی با بارعاملی 950/0 دارای بیشترین تاثیر و بعد فرهنگی و اجتماعی با بارعاملی 874/0 دارای کمترین تاثیر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    الیاسی، علی اصغر، صالحی، محمد، و یوسفی سعیدآبادی، رضا. (1400). تبیین ابعاد دانشگاه کارآفرین در دانشگاه فنی و حرفه ای منطقه 8 (مازندران, گلستان و سمنان). فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 15(2 (پیاپی 58) )، 351-364. SID. https://sid.ir/paper/399330/fa

    Vancouver: کپی

    الیاسی علی اصغر، صالحی محمد، یوسفی سعیدآبادی رضا. تبیین ابعاد دانشگاه کارآفرین در دانشگاه فنی و حرفه ای منطقه 8 (مازندران, گلستان و سمنان). فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1400؛15(2 (پیاپی 58) ):351-364. Available from: https://sid.ir/paper/399330/fa

    IEEE: کپی

    علی اصغر الیاسی، محمد صالحی، و رضا یوسفی سعیدآبادی، “تبیین ابعاد دانشگاه کارآفرین در دانشگاه فنی و حرفه ای منطقه 8 (مازندران, گلستان و سمنان)،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 15، no. 2 (پیاپی 58) ، pp. 351–364، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/399330/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button