Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

396
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

466
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی الگوی پذیرش معلمان فنی وحرفه ای در نظام آموزشی ایران

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 32

چکیده

 پیشینه و اهداف: پذیرش و انتخاب معلم برای آموزش و پروش از اهمیت بالایی برخوردار است. ازاین رو, هدف از این پژوهش ارایه الگویی بومی برای پذیرش معلمان فنی و حرفه ای در ایران است. با توجه به اینکه در این پژوهش محقق به دنبال طراحی الگوی بومی پذیرش دبیر فنی و حرفه ای در ایران است و نتایج این پژوهش بعد از اتمام کار می تواند بلافاصله در جامعه موردنظر, به کار گرفته شود و موجب بهبود وضعیت آن گردد, لذا این پژوهش ازلحاظ هدف, جزء پژوهش های کاربردی است. الگوی طراحی شده در این پژوهش, ناظر بر تربیت معلم, برآورنده نیاز داخلی برای سیاستگذاری و همسو با شرایط و ملاحظات نظری و عملی پذیرش معلم در ایران بوده و وزارت آموزش و پرورش می تواند با استفاده از این الگو برنامه ریزی مناسب برای پذیرش دبیران متعهد و متخصص مورد نیاز هنرستان ها داشته و در نهایت موجب ارتقاء سطح فنی و مهارتی نظام آموزشی شود. روش ها: برای شناسایی شاخص ها از مطالعه تطبیقی کشورهای پیشرو به روش جرج بردی(روش مطالعه مقایسه ای دارای چهار مرحله: توصیف, تفسیر, همجواری و مقایسه ای) استفاده شد. برای ارزیابی و تدوین مدل اولیه و مفهومی پژوهش از جامعه خبرگان و استادان دانشگاهی صاحب نظر در زمینه فنی و حرفه ای با استفاده از تکنیک دلفی (روشی ارزان, چندکاره, عینی, بدون تهدید و آسان برای شناسایی و فهمیدن با انعطاف پذیری زیاد, امکان استفاده در سطح جغرافیایی وسیع, عدم نیاز به آموزش مصاحبه گران, گمنامی, ارایه بحث های باز, شناسایی و فهم زیربنایی موضوع, کسب اجماع در گرو ه های مخالف, اعتبار محتوی و طراحی برنامه ها با حمایت نسبی شرکت کنندگان, عدم نفوذ عقاید و شخصیت افراد خاص در نظرات گروه و ارایه دید بی طرفانه همراه با صداقت در بیان ایده ها و گزینه ها) و روش نمونه گیری هدفمند به تعداد 10 نفر در دو مرحله استفاده گردید. روش گردآوری داده ها در بخش کیفی برای روش دلفی بدین صورت بود که پرسشنامه ای نیمه ساختار یافته شامل نظرسنجی در مورد ابعاد و مولفه های الگوی پیشنهادی با 46 گویه (شاخص) برای افراد نمونه (صاحب نظران و خبرگان دانشگاهی) ارسال گردید. یافته ها: این پژوهش در زمره پژوهش های کیفی و با تکنیک دلفی است. با محاسبه ضریب توافق, مراحل دلفی در مرحله دوم به همگرایی رسید. نتیجه انجام دو مرحله دلفی این بود که ابعاد الگوی پیشنهادی(بدوی, میانی و پایانی)؛ مولفه های الگوی پیشنهادی(مهارت های جسمی, روحی و اجتماعی؛ دارا بودن سطح عمی و دانشی مورد نیاز؛ گذراندن دوره های آموزشی پیش از خدمت؛ گذراندن دوره های کارآموزی؛ کسب امتیاز در آزمون و مصاحبه نهایی و علاقه, تعهد و انگیزه در معلمان) و همچنین تعداد 40 شاخص تعیین و مشخص گردید و تعداد 6 شاخص به دلیل همپوشانی از گردونه شاخص ها حذف گردید. نتیجه گیری: الگوی بومی پذیرش معلمان فنی و حرفه ای در سه بعد (پذیرش بدوی, میانی و پایانی)؛ شش محور (مهارت های جسمی, روحی و اجتماعی؛ دارا بودن سطح علمی و دانشی موردنیاز؛ گذراندن دوره های آموزشی پیش از خدمت؛ گذراندن دوره های کارآموزی؛ کسب امتیاز در آزمون نهایی و مصاحبه؛ علاقه, تعهد و ایجاد انگیزه در معلمان) و 40 شاخص پیشنهاد گردید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آراسته، حمیدرضا، حاجی قاسمی، محمدجواد، نوه ابراهیم، عبدالرحیم، و عباسیان، حسین. (1399). طراحی الگوی پذیرش معلمان فنی وحرفه ای در نظام آموزشی ایران. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 15(1 (پیاپی 57) )، 19-32. SID. https://sid.ir/paper/402360/fa

    Vancouver: کپی

    آراسته حمیدرضا، حاجی قاسمی محمدجواد، نوه ابراهیم عبدالرحیم، عباسیان حسین. طراحی الگوی پذیرش معلمان فنی وحرفه ای در نظام آموزشی ایران. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1399؛15(1 (پیاپی 57) ):19-32. Available from: https://sid.ir/paper/402360/fa

    IEEE: کپی

    حمیدرضا آراسته، محمدجواد حاجی قاسمی، عبدالرحیم نوه ابراهیم، و حسین عباسیان، “طراحی الگوی پذیرش معلمان فنی وحرفه ای در نظام آموزشی ایران،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 15، no. 1 (پیاپی 57) ، pp. 19–32، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/402360/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا