مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

557
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

737
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر استفاده از شبکه های اجتماعی بر یادگیری دانشجویان دانشگاه صنعتی سیرجان

صفحات

 صفحه شروع 583 | صفحه پایان 590

چکیده

 پیشینه و اهداف: از آنجا که آینده جهان بر پایه علم وفناوری استوار استو ارتقاء سطح علمی, عاملی بسیار مهم و سازنده در سرنوشت کشور به شمار می آید و نیاز اساسی کشورهای در حال توسعه محسوب می شود, چنانچه بتوان علل افزایش یا کاهش سطح علمی دانشجویان را شناسایی کرد و در زمینه گسترش یا کاهش این علل برآمد, مطمینا جوانان درآینده نسبت به استفاده علم و فناوری آگاه تر خواهند بود و در کابرد آنها انعطاف بیشتری نشان خواهند داد. از این رو در این پژوهش به بررسی تاثیر استفاده از رسانه های اجتماعی مجازی بر سطح یادگیری دانشجویان می پردازیم. روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی می باشد که در دانشگاه صنعتی سیرجان انجام شده است. معیارهای ورود به مطالعه شامل: دانشجوی دانشگاه صنعتی سیرجان بودن, دانشجوی ترم سوم به بالاتر, دانشجویان کارشناسی, دانشجویانی که دسترسی به شبکه های اجتماعی مجازی دارند و تمایل به شرکت در مطالعه می باشد. معیارهای خروج از مطالعه شامل: دانشجویان ترم اول و دوم, دانشجویانی که در مدت مطالعه وضعیت انتقالی, مهمانی, انصراف از تحصیل و یا اخراجی پیدا خواهند کرد, عدم تمایل به همکاری, تکمیل ناقص پرسشنامه ها و دانشجویانی که صرفا در زمان نمونه گیری در کل ترم تحصیلی فقط واحد کارورزی دارند. نمونه ها شامل 200 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه صنعتی سیرجان می باشند که به روش نمونه گیری تصادفی از میان جامعه مورد بررسی (کل دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه صنعتی سیرجان) انتخاب شده اند (در صورتی که شرایط لازم جهت ورود به مطالعه را داشته اند). ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه محقق ساخته دو قسمتی استفاده از شبکه های اجتماعی بوده است. سوالات این آزمون بر اساس پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ ساخته شده است, چرا که کاربران این شبکه ها از کاربران اینترنت محسوب می شوند. به منظور تایید روایی, پرسشنامه در اختیار چند نفر از اعضا هیات علمی قرار گرفت و روایی آن تایید گردید (اعتبار صوری) و به منظور تعیین پایایی, ابتدا در اختیار 40 نفر از دانشجویان قرار گرفت و با استفاده از روش باز آزمایی, ضریب پایایی آن حدود 88% محاسبه گردید. یافته ها: نتایج تحقیق نشان می دهد که بین میزان استفاده دانشجویان دانشگاه صنعتی سیرجان (نوع استفاده, مدت زمان استفاده, میزان استفاده روزانه) از شبکه های اجتماعی مجازی و ارتقا سطح علمی ایشان با توجه به مقدار ضریب همبستگی تاوکندال (135/0-) رابطه معنادار و معکوسی وجود دارد. نتیجه گیری: طبق نتایج به دست آمده, در زمینه رابطه و پیامدهای شبکه های اجتماعی مجازی با ارتقا سطح علمی می توان گفت که یک رابطه معنادار و معکوس بین دو مولفه مدت زمان عضویت و میزان استفاده دانشجویان دانشگاه صنعتی سیرجان از شبکه های اجتماعی مجازی با ارتقا سطح علمی ایشان وجود دارد. هر چه میزان استفاده و فعالیت جوانان در شبکه های مجازی افزایش پیدا می کند, یادگیری و ارتقا سطح علمی آنان کاهش می یابد. مولفه های معروف متغیر «استفاده از شبکه های مجازی» شامل مدت زمان عضویت و میزان استفاده در روز موید نتایجی هستند که فرضیه اصلی پژوهش نشان می دهد. بدین معنا که هر چه تعداد ساعات حضور و استفاده دانشجویان از فضای شبکه های مجازی و سابقه عضویت آن ها از این شبکه های مجازی بیشتر باشد, یادگیری و ارتقا سطح علمی به شکل معناداری تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش پیدا می کند. ولی از آنجا که ضریب همبستگی نوع عضویت در شبکه های اجتماعی مجازی و ارتقا سطح علمی و یادگیری مثبت است, می توان نتیجه گرفت که رابطه بین این دو مستقیم است. یعنی نوع شبکه اجتماعی می تواند تاثیر مستقیم بر روی یادگیری دانشجویان داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دهیادگاری، لوییزا، و خواجه حسنی، سمیه. (1399). تاثیر استفاده از شبکه های اجتماعی بر یادگیری دانشجویان دانشگاه صنعتی سیرجان. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 14(3 (پیاپی 55) )، 583-590. SID. https://sid.ir/paper/402376/fa

    Vancouver: کپی

    دهیادگاری لوییزا، خواجه حسنی سمیه. تاثیر استفاده از شبکه های اجتماعی بر یادگیری دانشجویان دانشگاه صنعتی سیرجان. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1399؛14(3 (پیاپی 55) ):583-590. Available from: https://sid.ir/paper/402376/fa

    IEEE: کپی

    لوییزا دهیادگاری، و سمیه خواجه حسنی، “تاثیر استفاده از شبکه های اجتماعی بر یادگیری دانشجویان دانشگاه صنعتی سیرجان،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 14، no. 3 (پیاپی 55) ، pp. 583–590، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/402376/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button