مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

460
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

741
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رویکرد انتقادی در باب خوانش میان متنی هنر در ایرانِ معاصر

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 55

چکیده

 در نگاه به هنر معاصر, نیاز به وضعیت تکینگی اثر و تأکید بر یکتابودگی, در فضای نقد و تحلیل اثر, یا حداقل در مهمترین اشکال و رویکردهای آن سیطره یافته و از نوعی سرگشتگی درونی نسبت به فهم خویشاوندی و ممانعت از توسعه قلمرو میانمتنی حکایت دارند. اما با ارجاع به فرایند میانمتنی می توان نوعی طراحی را صورت بندی نمود که توأمان خودآیین و دگرآیین و پیوندخورده است؛ میانمتنیت شکلگیری اش را مرهون اصطلاحی است که کریستوا برای هر نوع ارتباط میان متون بکاربست که محمل و مجالی برای دریافت و انتقال مفاهیم دنیای ذهنی مؤلف و مخاطب فراهم آورد و به پس زمینه ای برای کنش, رخداد و حرکت پی در پی از ذهن ها به سوی هم (مؤلفان-مخاطبان) و از ذهن به عین (بازنمود اثر به مثابه متن) بدل گردید. در این پژوهش برآن بوده ایم با بازشناخت فرایند میانمتنی, دریچه ای بسوی شناخت و خوانش آثار باز کنیم. همچنین با تکیه بر نظریه کوچنده ادوارد سعید, از دریچه انتقادی به کاربست فرایند میانمتنیت به مثابه شیوه ای برای نقد هنر, در زمینه هنر معاصر ایران می نگریم. پژوهش کیفی و به شیوه تحلیل میانمتنی به تبیین این دیدگاه می پردازد که هنر به مثابه متن, فضا و عرصهای برای بازنمایش روابط متقابل و تعامل میان متونِ پسِ پشت و پیشِ روی آن است. در این فرایند, پیوند میان متون (آثار) امر واقع پیشین را دیگربار در پوششی از رمز قرار می دهد و همچنان که اثر تازه از نزدیک شدن و همان گونگی (تقلید) فاصله می گیرد, همراه با نفی صورت متعارف ابژه ها و آثار پیشین, نوعی خویشاوندی و گره خوردگی میان متون (آثار) را برجسته می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علی نژادمجیدی، سحر، شالی امینی، وحید، ایرانی بهبهانی، هما، و ضیمران، محمد. (1399). رویکرد انتقادی در باب خوانش میان متنی هنر در ایرانِ معاصر. کیمیای هنر، 9(34 )، 39-55. SID. https://sid.ir/paper/402747/fa

    Vancouver: کپی

    علی نژادمجیدی سحر، شالی امینی وحید، ایرانی بهبهانی هما، ضیمران محمد. رویکرد انتقادی در باب خوانش میان متنی هنر در ایرانِ معاصر. کیمیای هنر[Internet]. 1399؛9(34 ):39-55. Available from: https://sid.ir/paper/402747/fa

    IEEE: کپی

    سحر علی نژادمجیدی، وحید شالی امینی، هما ایرانی بهبهانی، و محمد ضیمران، “رویکرد انتقادی در باب خوانش میان متنی هنر در ایرانِ معاصر،” کیمیای هنر، vol. 9، no. 34 ، pp. 39–55، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/402747/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button