Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

کیمیای هنر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    34
  • صفحات: 

    7-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    346
  • دانلود: 

    614
چکیده: 

مطالعه تصویر مریخ-بهرام در دوره اسلامی مؤید همسانیهای صوری و موضوعی با تصاویر صورت فلکیِ برساووش و پرسئوس است. هر سه تصویر نمایانگر مردی با شمشیری آخته و سری بریده در دست است. مشابهت این سه تصویر، موجد این پرسش است که رابطه تقدم و تأخری آنها چگونه است؟ به عبارتی کدام نگاره الگوی تصویری بازنماییهای بعدی بوده است؟ پژوهشِ حاضر با کاربست رویکرد استحاله آیکونوگرافیک، نایل به کشف این رابطه شد، بدین معنی که مقارن دوران میانه نوعی تماس فرهنگی میان نگاره های اسلامی و غربی از مجرای متون نجومی رخ داده است. از این طریق جریان مداومی از استحاله آیکونوگرافیک قابل شناسایی است؛ نخست استحاله کلیِ چارچوب اسطورهای به چارچوب نجومی، سپس استحاله جزئیِ نقشمایهها و مضامین از صورت فلکی برساووش در بازنمایی مریخ-بهرام در نگارگری اسلامی. بدینترتیب، شبکهای درهمتنیده از استحالهها به میانجیِ متون و نقش مایه های نجومی، در نقاشی دوره اسلامی قابلمشاهده و بازشناسی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 346

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 614 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

طاهری صدرالدین

نشریه: 

کیمیای هنر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    34
  • صفحات: 

    23-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    487
  • دانلود: 

    584
چکیده: 

بهکارگیری تصویر در کنار متن، یکی از راهکارهای هنرمندان پسامدرن برای انتقال پیام هنری است. باربارا کروگر هنرمند مفهومی فمینیست، بیشتر آثارش را با ترکیبی از نشانههای تصویری/ادبی بهروش تکهچسبانی آفریده است. آثار او پیامهای نیرومند اجتماعیاش درباره فرهنگ، قدرت، هویت و جنسیت را به مخاطبان پرشماری منتقل کردهاند. هدف اصلی این مقاله تحلیل شماری از کلاژهای وی برپایه آرایههای بلاغی موجود در آنها و صورتبندی شیوههای رمزگذاری پیام توسط او است. پژوهش حاضر یک موردکاوی در حوزه نشانهشناسی دیداری است که با رویکرد توصیفی تحلیلی به انجام رسیده است. این نوشتار آشکار میسازد که کروگر آرایههای بلاغی (به ویژه چهار آرایه اصلی مانندگویی، مجاز، بخشگویی و طعنه) را آگاهانه و با هدف رمزگذاری پیام اثر بهکار گرفته است. او در کلاژهایاش با بهرهگیری از این آرایهها مسایلی همچون آرمانگرایی کور، مردمحوری، کنشپذیری زنان، مصرفگرایی، کالاییشدگی، افول روابط رو در روی انسانی و. . . را به زبان هنر نقد میکند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 487

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 584 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کیمیای هنر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    34
  • صفحات: 

    39-55
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    452
  • دانلود: 

    656
چکیده: 

در نگاه به هنر معاصر، نیاز به وضعیت تکینگی اثر و تأکید بر یکتابودگی، در فضای نقد و تحلیل اثر، یا حداقل در مهمترین اشکال و رویکردهای آن سیطره یافته و از نوعی سرگشتگی درونی نسبت به فهم خویشاوندی و ممانعت از توسعه قلمرو میانمتنی حکایت دارند. اما با ارجاع به فرایند میانمتنی می توان نوعی طراحی را صورت بندی نمود که توأمان خودآیین و دگرآیین و پیوندخورده است؛ میانمتنیت شکلگیری اش را مرهون اصطلاحی است که کریستوا برای هر نوع ارتباط میان متون بکاربست که محمل و مجالی برای دریافت و انتقال مفاهیم دنیای ذهنی مؤلف و مخاطب فراهم آورد و به پس زمینه ای برای کنش، رخداد و حرکت پی در پی از ذهن ها به سوی هم (مؤلفان-مخاطبان) و از ذهن به عین (بازنمود اثر به مثابه متن) بدل گردید. در این پژوهش برآن بوده ایم با بازشناخت فرایند میانمتنی، دریچه ای بسوی شناخت و خوانش آثار باز کنیم. همچنین با تکیه بر نظریه کوچنده ادوارد سعید، از دریچه انتقادی به کاربست فرایند میانمتنیت به مثابه شیوه ای برای نقد هنر، در زمینه هنر معاصر ایران می نگریم. پژوهش کیفی و به شیوه تحلیل میانمتنی به تبیین این دیدگاه می پردازد که هنر به مثابه متن، فضا و عرصهای برای بازنمایش روابط متقابل و تعامل میان متونِ پسِ پشت و پیشِ روی آن است. در این فرایند، پیوند میان متون (آثار) امر واقع پیشین را دیگربار در پوششی از رمز قرار می دهد و همچنان که اثر تازه از نزدیک شدن و همان گونگی (تقلید) فاصله می گیرد، همراه با نفی صورت متعارف ابژه ها و آثار پیشین، نوعی خویشاوندی و گره خوردگی میان متون (آثار) را برجسته می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 452

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 656 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حیدری بردیا

نشریه: 

کیمیای هنر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    34
  • صفحات: 

    57-67
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    214
  • دانلود: 

    469
چکیده: 

هدفِ اصلی این مقاله دستیابی به تبیینی نو از چیستی هنرِ مجسمه و جایگاهِ آن در میانِ هنرها از راهِ بازیابی و بررسی اهمیتِ کمابیش مغفول مانده حسِ لمس در تجربه این هنر است. این موضوع نزدِ یوهان گوتفریت هردر، فیلسوفِ آلمانی سده هجدهمِ میلادی، با تمرکز بر ادعای کانونی او در رساله مجسمه: دریافتهایی درباره فرم و ریخت از رؤیای صورتبخشِ پیگمالیون پی گرفته میشود؛ در آن رساله هردر پای میفشارد که مجسمه اولاً و اساساً هنری است لمسی و درست از همین رو از اهمیتی ممتاز در میانِ هنرها برخوردار است. در پژوهشِ حاضر پس از ارائه گزارشی کوتاه از پیشینه بحث درباره سنجشِ هنرها نسبت به هم در سده هجدهمِ میلادی و کاوشِ موضعِ هردر در نسبت با این پیشینه، چنین تبیین میگردد که او با پیش نهادنِ مفهومِ نیرو به منزله معیارِ اصلی سنجشِ هنرها و همخوان دانستنِ حسِ لمسِ ما با نیروی مبهمِ هستی، مجسمه را هنری برخوردار از توانِ بنیادین برای به چنگ آوردنِ این نیرو قلمداد میکند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 214

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 469 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سفیداری ملیکا

نشریه: 

کیمیای هنر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    34
  • صفحات: 

    69-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    178
  • دانلود: 

    443
چکیده: 

سبک و فرم نوشتاری ویتگنشتاین در ادبیات فلسفی معاصر منحصر به فرد است. متفکران در خصوص نقش فرم و سبک نوشتار در آثار ویتگنشتاین مواضع متفاوتی اتخاذ نموده اند. برخی سبک و فرم را عنصری زیباشناسانه قلمداد می کنند که استدلالات متن را ضعیف می کند و در مقابل برخی دیگر باور دارند وی از گزینههای سبکی و فرمی مختلف آگاه بوده است و انتخاب سبک و فرم خاص خود را با توجه به امکانات و محدودیتهای فلسفه ورزیاش و امکانات منحصر بهفرد سبک و فرم انتخابی انجام داده است. هدف از این نوشتار بررسی نسبت فلسفهورزی و فرم ادبی آثار ویتگنشتاین است. در این راستا امکانات و محدودیتهای سبک و فرم نوشتاری ویتگنشتاین بررسی میشود. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای و متون ویتگنشتاین انجام گرفته است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که نزد ویتگنشتاین جنبه ادبی نوشتههای فلسفی تصادفی و تزیینی نیستند. نتایج این پژوهش همچنین نشان از آگاهی این فیلسوف نسبت به امکانات و محدودیت های فرم نوشتار دارد. به علاوه بررسی عناصر سبکی و فرمی ویتگنشتاین در کنار محتوای فلسفی آثار وی نشان از امتزاج و در همتنیدگی این دو در جهت دستیابی به اهداف فلسفهورزی او دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 178

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 443 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کیمیای هنر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    34
  • صفحات: 

    83-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1141
  • دانلود: 

    910
چکیده: 

این پژوهش با رویکرد پدیدارشناسی مکان به بررسی مکان در دوران معاصر که توسط هنرمندان عکاسی مکان نگاری نوین به تصویر کشیده شده، میپردازد. این شیوه عکاسی در پی گسترش شهرنشینی و تصرف انسان در فضاهای بکر طبیعت، توانست واقعیت هایی را درباره تخریب زمین آشکار سازد و جایگاه خود را به عنوان عکاسی جسورانه به رخ کشد. این پژوهش با توجه به ضرورت وجود و شناخت این شیوه از عکاسی در هنر معاصر، در پی پاسخ به ویژگیهای مکان در این سبک از عکاسی با استفاده از چهارچوب نظری پدیدارشناسی مکان از دیدگاه نوربرگ-شولتز، با این فرض که این شیوه عکاسی با نگاه انتقادی به محیط زیست نگاه پدیدارشناسانه داشته، معانی جدیدی از آن را ارائه کرده است. این پژوهش به روش تحلیلی و توصیفی، به کشف این معانی میپردازد. به نظر میرسد مکاننگاری نوین در عکاسی همچون انعکاسی از بیهویتی و روح مکان در دوران معاصر است و هنرمندان با ثبت مکان انسان معاصر با کنکاش در تخریب محیط زیست، هنر عکاسی را به تاریخ مکان پیوند داده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1141

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 910 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button