مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,145
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

581
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین نیازهای آموزشی نوغانداران (بررسی موردی در استان گیلان)

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 35

چکیده

 امروزه یکی از مهمترین مشکلات برنامه های آموزشی, عدم رغبت روستاییان به شرکت در فعالیت های آموزشی و ترویجی می باشد که دلیل عدم تمایل روستاییان به شرکت در برنامه ها, در نتیجه عدم تناسب فعالیت ها و دوره های برگزار شده با نیازهای کشاورزان می باشد. زمانی که فعالیت های آموزشی برگزار شده بر اساس نیاز و علایق مخاطبان پی ریزی نشده باشد, علاوه بر هدر رفتن سرمایه, وقت و انرژی کارکنان ترویج, رغبت, تمایل و انگیزه بهره برداران جهت شرکت در فعالیتهای آموزشی و ترویجی را کاهش خواهد داد. هدف این تحقیق بررسی متغیرهایی است که در نیازهای آموزشی نوغانداران تاثیر دارند. این تحقیق به روش توصیفی - همبستگی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق, نوغانداران استان گیلان می باشد. براساس آمار شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم 52000 نوغاندار در استان گیلان وجود دارد که براساس جدول Krejcie و Morgan (10), تعداد 382 نمونه گرفته شد. در این تحقیق از نمونه برداری ناحیه ای یا خوشه ای استفاده شده است. با استفاده از نرم افزار spss و روش آلفا کرونباخ, اعتبار پرسش نامه محاسبه گردید. اعتبار سوالات پرسش نامه %85 شد. نتایج حاصل نشان می دهد که میانگین سنی و سواد و درآمد افراد مورد مطالعه به ترتیب, 42.8 سال و 3.98 (بین ابتدایی و راهنمایی) و 17103800 ریال می باشد. میانگین تعداد جعبه تخم نوغان پرورشی, 4.75 جعبه و میانگین میزان درآمد حاصل از نوغانداری 3204700 ریال می باشد. میانگین سال های نوغانداری افراد, 21.91 سال می باشد. میانگین میزان ارتباطات و مشارکت افراد مورد مطالعه به ترتیب 3.51 (بین متوسط و زیاد) و 4.1 (بین زیاد و خیلی زیاد) می باشد. فقط 32 درصد افراد مورد مطالعه, دوره آموزشی را که در آن شرکت کرده اند, مفید ارزیابی کرده اند. 90 درصد از نوغانداران مورد مطالعه, خواهان برگزاری کلاس های آموزشی هستند. مناسب ترین زمان برای تشکیل کلاس های آموزش براساس یافته های تحقیق, زمستان می باشد. آموزش عملی, مناسب ترین شیوه آموزشی از نظر افراد مورد مطالعه می باشد و 54 درصد افراد, اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق دوستان و سایر نوغانداران بدست می آورند و 89 درصد افراد از توتستانهای سایر نوغانداران بازدید داشته اند. همچنین بین میزان ارتباط با اداره نوغانداری و سایر نوغانداران, میزان مشارکت, کسب اطلاعات علمی از اداره نوغانداری, روش های بدست آوردن اطلاعات, شغل افراد, نوع مالکیت توتستان, بازدید از توتستان های سایر نوغانداران, بدست آوردن اطلاعات علمی از رادیو و تلویزیون و مطالعه مجلات و نشریات با نیازهای آموزشی نوغانداران در زمینه کلی نوغانداری رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین بین سن, سواد, میزان درآمد با نیازهای آموزشی افراد در زمینه کلی نوغانداری رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. ولی بین درآمد بواسطه نوغانداری, تعداد جعبه تخم نوغان پرورشی و سابقه نوغانداری با نیازهای آموزشی افراد در زمینه کلی نوغانداری, رابطه معنی داری مشاهده نگردید. علاوه بر این, براساس نظر پاسخگویان روش آموزش عملی, مناسب ترین شیوه آموزشی از نظر افراد مورد مطالعه می باشد. رگرسیون چند متغیره نیز نشان داد که متغیرهای مالکیت توتستان, مطالعه مجلات و نشریات, بازدید از توتستان های نوغانداران, کسب اطلاعات از اداره نوغانداری و شغل اصلی, %42 از تغییرات نیازهای آموزشی افراد را در زمینه کلی نوغانداری برآورد می نمایند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    چرمچیان لنگرودی، مهدی، و چیذری، محمد. (1384). تعیین نیازهای آموزشی نوغانداران (بررسی موردی در استان گیلان) . پژوهش و سازندگی، 18(2( پی آیند 67) زراعت و باغبانی)، 25-35. SID. https://sid.ir/paper/404558/fa

    Vancouver: کپی

    چرمچیان لنگرودی مهدی، چیذری محمد. تعیین نیازهای آموزشی نوغانداران (بررسی موردی در استان گیلان) . پژوهش و سازندگی[Internet]. 1384؛18(2( پی آیند 67) زراعت و باغبانی):25-35. Available from: https://sid.ir/paper/404558/fa

    IEEE: کپی

    مهدی چرمچیان لنگرودی، و محمد چیذری، “تعیین نیازهای آموزشی نوغانداران (بررسی موردی در استان گیلان) ،” پژوهش و سازندگی، vol. 18، no. 2( پی آیند 67) زراعت و باغبانی، pp. 25–35، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/404558/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button