مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

293
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

597
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر خود توسعه ای بر پیشرفت تحصیلی درس آمار دانشجویان ایران و روسیه با میانجی گری به کارگیری فناوری های آموزش از راه دور توسط اساتید

صفحات

 صفحه شروع 383 | صفحه پایان 392

چکیده

 پیشینه و اهداف: رویکرد گسترده جهان در به کارگیری فناوری آموزش از راه دور برای تعلیم و تربیت خود گواه این است که استفاده از این ابزار فواید و مزایای منحصر به فردی را برای آموزش و یادگیری به همراه دارد. با این حال, استفاده از فناوری باید با دقت مورد نظارت قرار گیرد. فناوری های آموزشی ابزارهای کارآمدی محسوب می شوند, اما به تنهایی و به خودی خود کار خارق العاده ای انجام نمی دهند. در واقع این نحوه استفاده و به کارگیری صحیح آنها توسط دست اندرکاران از جمله اساتید و دانشجویان است که به این ابزارها ارزش, کارایی و اثربخشی می دهد. از جمله شاخصه های اصلی ورود فناوری به آموزش خودآموزی بوده است؛ اما در جریان خودآموزی مهارت های اساسی تری در فرد باید پایه گذاری و تقویت شود, از جمله مهارت های خودشناسی, خودسازماندهی, خودانگیزی برای مطالعه که در نهایت به خودتوسعه ای منجر می گردد. استفاده مناسب از فناوری های آموزشی مانند استفاده از سیستم مدیریت محتوا و امکانات آن ها می تواند به طور بالقوه پشتیبان توسعه مراحل مختلف خودتوسعه ای می باشد. استفاده از فناوری های آموزشی برای رسیدن به خودتوسعه ای با تلاش های قابل توجهی از سوی معلمان و هزینه های زمانی همراه است. علاوه بر این, اساتید باید در این زمینه از دانش, مهارت های فنی, استعداد و تجربه کافی برخوردار باشند. این تلاش ها با بررسی اهداف, محتوا و همچنین انتخاب روش های آموزشی مناسب تکمیل می شود. در نتیجه, در صورتی که اساتید قادر به انتخاب منابع اطلاعاتی مناسب, تجزیه و تحلیل و ترکیب دانش های مختلف باشند, امکان دستیابی به یک نتیجه کیفی متفاوت وجود دارد. با وجود این, همواره هماهنگی میان عناصر مختلف فراهم نشده و در نتیجه کاستی هایی در این زمینه دیده می شود. هدف این مقاله بررسی تاثیر خودتوسعه ای دانشجویان بر میزان پیشرفت تحصیلی آنها با به کارگیری فناوری آموزش از راه دور توسط اساتید می باشد. روش ها این پژوهش به شیوه شبه آزمایشی (پیش آزمون-پس آزمون) در درس آمار انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل 664 نفر از دانشجویان رشته های علوم اجتماعی (اقتصاد و مدیریت) دانشگاه های مجازی ایران و روسیه در سال تحصیلی 2015-2017 بودند که از بین آنها تعداد 242 دانشجو(112 نفر از روسیه و 136 نفر از ایران) بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند. یافته ها نتایج پژوهش نشان داد بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون در هر دو متغیر سطح خودتوسعه ای و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در هر دو کشور ایران و روسیه تفاوت معناداری وجود داشت. نتیجه گیری به کارگیری فناوری های آموزشی توسط اساتید بر ارتقای پیشرفت تحصیلی و خودتوسعه ای دانشجویان تاثیر محسوس دارد. استفاده هدفمند از فناوری ها می تواند سودمندی آنها را بیش از پیش آشکار سازد. نتایج این پژوهش یادآور این مساله است که نگاهی جدید و متفاوت به فناوری و کاربردهای آن در ایجاد تحول و تجارب جدید در آموزش موثر است. در واقع, هدف از به کارگیری فناوری در عصر امروز باید گسترش مهارت های فردی و خودتوسعه ای باشد, تا بتوان به غایت اصلی آموزش که تربیت فراگیرانی فعال و جستجوگر و آماده برای تحول است, نایل شد و بدین وسیله بتوانند راه حل های خلاق, متفکرانه و اندیشمندانه ای را برای مواجهه با مسایل زندگی در قرن حاضر, همچنین افزایش عملکرد تحصیلی خود, بیابند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عظیمی، سیدامین، کریلواایلدوسونا، گالیا، و سلیمانی، نسیم. (1399). بررسی تاثیر خود توسعه ای بر پیشرفت تحصیلی درس آمار دانشجویان ایران و روسیه با میانجی گری به کارگیری فناوری های آموزش از راه دور توسط اساتید. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 14(2 (پیاپی 54) )، 383-392. SID. https://sid.ir/paper/407214/fa

    Vancouver: کپی

    عظیمی سیدامین، کریلواایلدوسونا گالیا، سلیمانی نسیم. بررسی تاثیر خود توسعه ای بر پیشرفت تحصیلی درس آمار دانشجویان ایران و روسیه با میانجی گری به کارگیری فناوری های آموزش از راه دور توسط اساتید. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1399؛14(2 (پیاپی 54) ):383-392. Available from: https://sid.ir/paper/407214/fa

    IEEE: کپی

    سیدامین عظیمی، گالیا کریلواایلدوسونا، و نسیم سلیمانی، “بررسی تاثیر خود توسعه ای بر پیشرفت تحصیلی درس آمار دانشجویان ایران و روسیه با میانجی گری به کارگیری فناوری های آموزش از راه دور توسط اساتید،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 14، no. 2 (پیاپی 54) ، pp. 383–392، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/407214/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button